Hvornår kastrat ?
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-12-04 21:29

Hejsa

Vi er de lykkelige ejer af 2 købte Norske Skovkatte, som er købt
hos de mest seriøse og dejlige opdrættere.
Vores spørgsmål går så mest i retning af det etiske.
Den ene af dem skal være kastrat og på hvilket tidspunkt, skal man
vælge at gøre det (4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 20 mdr.) ?

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-12-04 21:41

Mener selvfølgelig senest 10 mdr. og ikke 20 mdr.

Fra : Denise

Dato : 05-12-04 21:45

Carsten Nielsen wrote:
> [...]
> Den ene af dem skal være kastrat og på hvilket tidspunkt, skal man
> vælge at gøre det (4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 20 mdr.) ?

Hej
Tillykke med misserne. Hvad anbefaler jeres opdrætter ? Der er jo flere
meninger om sagen, da man kan kastrere meget tidligt. Jeg har altid gjort
det, når kattene blev kønsmodne, og det er afhængig af race, hvornår det
sker. Måske mellem 7-12 måneder, jeg tror vores var 10 måneder. På det
tidspunkt havde den ene lige nået at strinte på min hovedpude. Så syntes
_jeg_ tiden var inde
Men ellers når det passer jer selv.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 22:50

"Carsten Nielsen" <airdrie@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er de lykkelige ejer af 2 købte Norske Skovkatte, som er købt
> hos de mest seriøse og dejlige opdrættere.

Tillykke

> Vores spørgsmål går så mest i retning af det etiske.
> Den ene af dem skal være kastrat og på hvilket tidspunkt, skal man
> vælge at gøre det (4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 20 mdr.) ?

Det kan gøres allerede fra 12 ugers alderen, hvis i kan finde en dyrlæge,
der går med til det.
Ellers er 5-6 mdr. en passende alder. Hvis i gør det senere risikere i, at
få en hankat der strinter eller en hunkat, der får killinger.

Vi havde selv en kat ( killing ) på ca. 6 mdr., der fik killinger. De var
dog langt fra færdigudviklet ( fostre ) og døde allesammen.
Vi havde intet opdaget / set på hunkatten, før hun fik veer, hvor hendes
mave pludselig blev kæmpestor og spændt.
Alle vores 4 katte er nu blevet neutraliseret. Den yngste var 5 mdr. på det
tidspunkt.

Så svaret må være: Få den neutraliseret så tidligt, som muligt...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Hanne Dahl

Dato : 06-12-04 08:44

Hejsaa, Som nævnt allerede så kan NFO være klar til
parring i en alder at 4-5 måneder. Så en tidligt "snit snap snude" vil ingen
skade gører.
Her i huset få vi de killinger som skal snippet til dyrelægen når de skal
til deres anden vacc. så er det overstået.

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Denise

Dato : 06-12-04 09:12

"Carsten Nielsen" <airdrie@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Den ene af dem skal være kastrat og på hvilket tidspunkt, skal man
> vælge at gøre det (4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 20 mdr.) ?

Glemte lige, nu jeg forudsatte jeg kattene er indekatte. Hvis kattene er
udekatte, eller I har een af hver køn, så skal det selvfølgelig være _før_
de bliver kønsmodne (som du selvfølgelig ved). Da hankatte ellers kan lave
uønskede killinger i nabolaget, og hunkatte kan blive utilsigtet gravide.
Grunden til jeg har ventet på de blev kønsmodne er, at jeg har _indekatte_
og 2 stk. hanner ad gangen
Men som sagt, det kan gøres når som helst det passer jer.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 06-12-04 20:47

"Carsten Nielsen" <airdrie@stofanet.dk> wrote in

> Den ene af dem skal være kastrat og på hvilket tidspunkt, skal man
> vælge at gøre det (4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 20 mdr.) ?

Kan kun tilføje til de andes svar at i sagtens kan kastrere tidligt.
Min yngste, Mowgli, blev lidt for lun på kaninen da han var 5½ mdr.
gammel. Kaninen var ikke tilfreds med den udvikling, så katten røg til
dyrlægen Mine andre katte er blevet kastreret nogenlunde i samme
alder, omkring 6 mdr's alderen.

Fordelen ved at få det gjort tidligt er at de har nemmere ved at komme
sig ovenpå narkosen. Ligesom med mennesker, jo ældre, jo længere er man
om at blive frisk igen.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 07-12-04 05:58

Hejsa

Jeg takker mange gange for jeres svar og har hermed
bestilt tid hos dyrlægen, sidst i December.

Glædelig Jul