Rettigheder, flytte appl.?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-12-04 08:44

Hej

Jeg har lige skulle overføre nogle ting fra PB til imac.

Jeg forestilllede mig noget med et ethernet kabel fra Mac til Mac, men
læste så at det kunne give probs med rettighederne.
Det endte med at jeg satte "setup" assistenten på opgaven, og dér skulle
jeg forbinde med FW.

Det resulterede i at jeg ikke kunne håndplukke de ting jeg villle have
over, så det endte med at det rod som jeg netop ville undgå på den
jomfruelige imac, kom over alligevel ......Så nu leger jeg skraldemand!

Hvordan er det med de rettigheder;
Hvis man laver et diskimage af nogle filer, (både dok. og appl.) og
overfører dét image til anden Mac, er rettighederne så med?

I mit glade oprydningsflip, lavede jeg under dokumenter en mappe som jeg
ville bruge til f.eks. MS user data (og acrobat user data) og andet der
"bare" har lagt sig rundt omkring.

Pludselig virkede word og exel ikke, og jeg fik det skilt ad igen, og så
spillede det

Men i f.eks. Appl. kunne jeg godt tænke mig f.eks at smække alle
billedredigeringsprogrammer i een mappe, men kan jeg det, uden at der
går ged i det?
Altså, kan jeg flytte og evt. omdøbe appl, uden yderligere tiltag?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jesper

Dato : 05-12-04 10:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> går ged i det?
> Altså, kan jeg flytte og evt. omdøbe appl, uden yderligere tiltag?

Altså, det bedste du kan gøre er at bruge ditto i terminalen til at
overføre skidtet. Mount den iMac disk på PB som du gerne vil kopiere
til, så går du i terminalen og skriver:

ditto -rsrc INDSÆT MELLEMRUM, træk disken du kopiere FRA ind i
terminalvinduet, træk disken du vil kopiere TIL ind i terminalvinduet,
slet det sidste mellemrum og tast retur.

Sæt dig til at læse en bog, gå en tur etc., for der kan gå adskillige
timer før alt er overført, lidt afhængig af hvor stor HD er, om det er
en 10 eller 100 MB Ethernetforbindelse mm.

Ditto overfører filerne med alle rettigheder intakt.
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 05-12-04 13:10

Lone Schmidt wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige skulle overføre nogle ting fra PB til imac.
>
> Jeg forestilllede mig noget med et ethernet kabel fra Mac til Mac, men
> læste så at det kunne give probs med rettighederne.

Ethernet er helt fint.
Jeg bruger det til at kopiere til/fra en TiPB og en iMac G4
Og det er både programmer og data

Log ind på din PB fra iMac'en og kopier så løs.
For at få programmer korrekt over skal kopiering af disse ske fra en
administrator konto

> [...]
> Hvis man laver et diskimage af nogle filer, (både dok. og appl.) og
> overfører dét image til anden Mac, er rettighederne så med?

Rettigheder bliver generelt sat til den bruger der foretager kopieringen
Også når du benytter diskimages.

> [...]
> går ged i det?
> Altså, kan jeg flytte og evt. omdøbe appl, uden yderligere tiltag?

Det kan du godt.
Jeg gør dette i stort omfang.
Det eneste program jeg i den forbindelse har haft til at gå komplet i
ged er OpenOffice, hvor man *skal* benytte installerings programmet til
at anbringe dette det rigtige sted.

Jeg har 'hakket' min HD i 5 dele:
1) swap
2) Mac OS X
3) andre programmer
4) brugerkonti

2) bliver (næsten) totalt forbeholdt Mac OS X
(har også fink og darwinports på den)
alle programmer der kan ligge andet steds bliver lagt på 3)
4) jeg har brugt Netinfo Manager i kombination med ditto til at flytte
samtlige brugerkonti væk fra 2)
1) benyttes til det swap-område som Mac OS X gerne vil have når man
bruger maskinen intensivt og f.eks har 3 eksemplarer af Mozilla,
Safari, Opera, Acrobat, AppleWorks, X11 med OpenOffice og Gimp,
BBedit m.fl kørende på samme tid. Jeg har flyttet det væk fra 2)
for hvis 2) bliver for fyldt med swap, kan der gå gevaldigt ged i
stadset. Kræver dog at du piller ved et par filer i Unix-delen. Og
de har en tendens til at blive sat tilbage til det oprindelige ved
software opdateringer, så der skal holdes øje med disse indstillinger

Min begrundelse for at gøre dette er, at jeg så kan tillade mig at
slette 2) fuldstændigt og geninstallere eller installere en ny version
af Mac OS X uden at berøre alt det andet jeg har liggende.

Endvidere kan en bruger ikke komme til at fylde så meget at det kommer
til at gå ud over hverken programmerne eller Mac OS X
På iMac'en har jeg oven i købet været så grov at jeg har givet hver
bruger sin helt egen partition for at sørge for endnu større adskillelse
Men min iMac er så altså også blevet opgraderet med en 300GB HD
det er ikke ligefrem plads der mangler.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-04 14:00

In article <HUCsd.74072$Vf.3558871@news000.worldonline.dk>,
Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Ethernet er helt fint.
> Jeg bruger det til at kopiere til/fra en TiPB og en iMac G4
> Og det er både programmer og data
>
> Log ind på din PB fra iMac'en og kopier så løs.

Jeg vil bare lige tilføje, at FireWire er rigtig mange gange hurtigere
end ethernet. Især det gamle 10 MB. Jeg skulle for nylig kopiere 4 GB,
og med ethernet blev det angivet at tage mange timer. Med PowerBook i
FireWire-mode gik der kun få minutter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-12-04 14:13

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Jeg har 'hakket' min HD i 5 dele:
> 1) swap
> 2) Mac OS X
> 3) andre programmer
> 4) brugerkonti

Det scenario vil jeg _ikke_ anbefale Lone at kaste sig ud i.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-12-04 21:14

> Det scenario vil jeg _ikke_ anbefale Lone at kaste sig ud i.
>
> /Preben

Preben er en sand kender!

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-12-04 14:13

> [...]

> går ged i det?
> Altså, kan jeg flytte og evt. omdøbe appl, uden yderligere tiltag?

Lad tingene ligge, hvor installationsprogrammerne smider dem.
Brug i stedet henvisninger - så undgår du geden

Lav din egen mappe med undermapper til opdeling af programtyper.
Opret henvisninger til programmerne og smid dem der.
Henvisningerne kan du navngivne og flytte rundt på som du lyster.

Træk evt. mappen med henvisningerne til Docken og du har adgang til dem
alle med eet klik.

Eller brug DragThing

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-12-04 21:14

> [...]
> Henvisningerne kan du navngivne og flytte rundt på som du lyster.
>
> Træk evt. mappen med henvisningerne til Docken og du har adgang til dem

Tak

Drag Things skal jeg lige have gravet frem fra een eller anden ex. HD
disk
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-12-04 08:27

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Drag Things skal jeg lige have gravet frem fra een eller anden ex. HD
> disk

<http://www.dragthing.com/english/download.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-12-04 20:18

> <http://www.dragthing.com/english/download.html>
>
> /Preben

Fedt! Tak
Jeg var på versiontracker og tucows og lede efter den,
inden jeg faldt i søvn igår

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge