DR Licens
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-12-04 01:20

Hej NG.

Til en fest for nylig, pralede en af deltagerne med at han ikke betalte
licens, og sparede en masse penge. Argumentet var, han bruge det alligevel
kun til x-box og dvd. Men når/hvis licensmanden kommer og banker på døren,
hvad sker der så? Kan han nægte at lukke ham ind? Kommer han så tilbage med
en kendelse og fogeden? Kan han få bøder udover at blive tvunget til at
betale licens fra "nu" (opdagelsestidspunktet) af?

Og så et spørgsmål af mere teknisk karakter... hvad skal man egentlig gøre
ved sit fjernsyn, for ikke at skulle betale licens? Er det nok bare at
"smadre" antenneindgangen? Så kan man jo stadig bruge scart-stikket til
dvd'er...

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 05-12-04 01:47

On Sun, 05 Dec 2004 at 00:19 GMT, Peter (8464) <usenet@vesterbro24.invalid>
wrote:
> [...]
> kun til x-box og dvd. Men når/hvis licensmanden kommer og banker på døren,

Han starter sikkert med at sige "god aften" eller "goddag".

> Kan han nægte at lukke ham ind?

Ja.

> Kommer han så tilbage med
> en kendelse og fogeden?

I princippet, ja. Jeg har dog aldrig hørt at det er sket.

> [...]

> ved sit fjernsyn, for ikke at skulle betale licens? Er det nok bare at
> "smadre" antenneindgangen? Så kan man jo stadig bruge scart-stikket til

Man betaler ikke for andet end tuner-funktionaliteten, så den skal
"deaktiveres".

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-12-04 01:53

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Han starter sikkert med at sige "god aften" eller "goddag".

Hurtigt svar på denne tid

> Ja.

Nogen ide om hvor store disse bøder er? Licensfyren kan vel ikke vide om man
først har fået tv'et dagen før, eller for år tilbage.

> Man betaler ikke for andet end tuner-funktionaliteten, så den skal
> "deaktiveres".

Kan man gøre dette udefra ved blot at "deaktivere" stikket, så man ikke
behøver at pille inde i kassen?

--
Mvh.
Peter Bak

Erstat invalid med dk i min mailadr.

Fra : BbB

Dato : 05-12-04 08:12

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
> Anders Vind Ebbesen wrote:
>
> Nogen ide om hvor store disse bøder er? Licensfyren kan vel ikke vide om
man
> først har fået tv'et dagen før, eller for år tilbage.

Licensmanden er sådan set ligeglad - han anmelder bare sagen til politiet.
Bøden får du under alle omstændigheder fordi du ikke har fået dti TV
tilmeldt. Den bøde kommer altså via politiet/byretten og fastsættes efter
omfanget af dit bedrageri.
Om efterbetaling af licens vil du under vidneansvar blive udspurgt og
eventuelt dokumentere, hvornår TV'et er anskaffet - beregning vil blive
foretaget ud fra det tidspunkt I bliver 'enige' om.

BB

Fra : Peter T.

Dato : 05-12-04 09:24

BbB leverede følgende historie fra de varme lande:

> Om efterbetaling af licens vil du under vidneansvar blive udspurgt og
> eventuelt dokumentere, hvornår TV'et er anskaffet - beregning vil
> blive foretaget ud fra det tidspunkt I bliver 'enige' om.

Mit indtryk er, at normal fremgangsmåde er 1-3 måneders licensperiode bagud
fra dags dato, hvor licensmanden kommer forbi. Det har både jeg og en
håndfuld i min omgangskreds oplevet, og jeg har ikke hørt om andet.

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Jensen

Dato : 05-12-04 09:38

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra dags dato, hvor licensmanden kommer forbi. Det har både jeg og en
> håndfuld i min omgangskreds oplevet, og jeg har ikke hørt om andet.

Så må det jo være den periode I har kunnet opnå 'enighed' om!

Jensen

Fra : John

Dato : 05-12-04 18:08

> [...]
> fra dags dato, hvor licensmanden kommer forbi. Det har både jeg og en
> håndfuld i min omgangskreds oplevet, og jeg har ikke hørt om andet.

Alle dem jeg kender der har indgået en aftale med "licensmanden" har aftalt
at man har haft fjernsyn fra den dag det blev opdaget.

Mvh

John

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-12-04 10:32

BbB wrote:
> [...]
> fået dti TV tilmeldt. Den bøde kommer altså via politiet/byretten og
> fastsættes efter omfanget af dit bedrageri.

Nogen ide om hvor meget sådan en bøde vil lyde på?

Peter Bak

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-12-04 22:08

> Nogen ide om hvor meget sådan en bøde vil lyde på?

Bliver licensregistrering gennemført ved et kontrolbesøg (og altså ikke af
dig selv som du skal efter reglerne) kan der pålægges et kontrolgebyr af
typisk 500 kr.

Sådan står der i de breve de sender ud til folk nu og da.

Fra : max[dk]

Dato : 06-12-04 07:28

> [...]
> Bøden får du under alle omstændigheder fordi du ikke har fået dti TV
> tilmeldt. Den bøde kommer altså via politiet/byretten og fastsættes efter

Øhm...du har 14 dage til at tilmelde dig...så den udtalelse du'r ikke...

/Max

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 10:08

"Anders Vind Ebbesen" skrev 05.12.2004 1:46:

> I princippet, ja. Jeg har dog aldrig hørt at det er sket.

Hjemmel?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 18:40

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in

> Hjemmel?

Begrundet mistanke om ulovligheder burde vel være nok. Det er det
samme APG gør.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 20:28

"Henrik Stidsen" skrev 05.12.2004 18:40:

> Begrundet mistanke om ulovligheder burde vel være nok. Det er det
> samme APG gør.

En mistanke er ikke en hjemmel. De fogedforretninger som APG får gennemført
har hjemmel retsplejelovens kapitel 57a. Disse regler kan bruges på en række
krænkelser af immaterialrettigheder m.v. som er udtømmende opregnet i § 653
stk. 2. Licensunddragelse er ikke omfattet.

Ved gentagne eller grove tilfælde kan licensunddragelse være strafbart jf.
Licensbekendtgørelsens § 30. I sådanne grelle tilfælde er der en (i hvert
fald teoretisk) mulighed for at politiet kan gennemføre ransagning som led i
en strafferetlig forfølgning jf. retsplejelovens § 794 stk. 1, idet TVet må
anses for at være bevis, jf. stk. 2. (Men det er nok ikke realistisk i
praksis.)

Fra : Jeppe Leth Nielsen

Dato : 05-12-04 07:26

Du skal lige vide, at selvom du kun har en DVD eller video skal du også
betale licens, da det dermed er muligt for dig at afspille programmer der er
optaget fra DR eller TV2.

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-12-04 08:04

Jeppe Leth Nielsen wrote:
> [...]
> betale licens, da det dermed er muligt for dig at afspille programmer der er

...og det står der intet om i loven..
Der står modtage "radio eller kabelbårne signaler" medmindre jeg husker
meget galt.
Dog er den med videoen god nok, da der er en tuner i den, det tvivler
jeg på at der er ret mange dvd afspillere.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-12-04 10:31

Anders Christensen wrote:
> [...]
> Dog er den med videoen god nok, da der er en tuner i den, det tvivler
> jeg på at der er ret mange dvd afspillere.

Og er det ikke rigtigt at de er ligeglade med tunere i pc'er? Det har jeg
hørt et eller andet sted. Så, jeg kunne f.eks. købe et tv-tuner kort til min
pc og så pille tuneren ud af video+tv (eller "deaktivere" den på anden
måde). Sidst men ikke mindst, kunne jeg så forbinde pc'en til tv'et gennem
f.eks. et S-VHS kabel, og på den måde se "gratis" fjernsyn på et alm. tv.

Kunne være man skulle overveje sådan noget

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Postman

Dato : 05-12-04 10:57

Se et brev fra KulturMinisteren vedr. samme emme i dk.binaer

Så jo det kan du!

--
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.
Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?

Fra : sharky

Dato : 05-12-04 11:31

Ikke i.flg. loven http://www.kum.dk/sw4779.asp ?

Man skal vidst betale hvis man har en tuner, så er det ligemeget hvad denne
tuner sidder i / på.

Fra : sharky

Dato : 05-12-04 11:38

Eller dækker dette også for et tv tuner kort i pc'en ?

"Spørgsmål:
Skal jeg betale licens, når jeg kun hører radio eller ser tv via nettet på
min pc'er?

Svar:
DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc'er, mobiltelefoner
m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a.
truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang, radio og TV
brug har haft på fx nettet. DR har endvidere ønsket en politisk beslutning
om, i hvilket omfang licensen udbredes til at omfatte andre apparater end
de "traditionelle" radio- og fjernsyns-apparater.

Med udbredelse af apparater som pc'er, mobiltelefoner og lign. som kan
modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på sigt
også kommer til at omfatte disse apparater. "

Eller er det kun hvis man ser tv via Internet i en dårlig opløsning ?

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 12:00

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på sigt
> også kommer til at omfatte disse apparater. "

hehe, jeg har en Pinnacle USB-TV tuner som leverer ganske fortræffelige 50
HZ billeder. Kunne da være rart at slippe for licens

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 18:42

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in

> Eller dækker dette også for et tv tuner kort i pc'en ?

TV Tuner kort er iflg. DR Licens ikke licenspligtige.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 18:54

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in

> TV Tuner kort er iflg. DR Licens ikke licenspligtige.

mit er ikke et kort men en extern usb enhed

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 22:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> mit er ikke et kort men en extern usb enhed

Umidelbart vil jeg mene forskellen ikke har betydning - men prøv evt.
at ringe eller skrive til DR med spørgsmålet.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 20:34

"Henrik Stidsen" skrev 05.12.2004 18:42:

> TV Tuner kort er iflg. DR Licens ikke licenspligtige.

For nu at fluekneppe, så er det vel ikke helt det de skriver. De skriver
blot at de har valgt ikke at opkræve p.g.a. ditten og datten (og bl.a. At de
gerne vil ha' en politisk afklaring).

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=105&FaqId=6&Searc
hString=?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 22:44

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:BDD9212A.10511%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> For nu at fluekneppe, så er det vel ikke helt det de skriver. De
> skriver blot at de har valgt ikke at opkræve p.g.a. ditten og
> datten (og bl.a. At de gerne vil ha' en politisk afklaring).

At de har valgt det er vel også at sige den er ikke er licenspligtig
LIGE NU - men det kan være den bliver det ?

Men som du siger, det er vist insekterotik.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 23:13

"Henrik Stidsen" skrev 05.12.2004 22:44:

> At de har valgt det er vel også at sige den er ikke er licenspligtig
> LIGE NU - men det kan være den bliver det ?

Jeg er ikke enig. For det er jo ikke DR Licens, der bestemmer HVAD der er
licenspligtigt. De opkræver blot licensen, og har så valgt ikke at gøre det
for nogle modtagere. Men det betyder ikke, at de principielt ikke er
licenspligtige (om end de lægger op til at der er tvivl om det for nogles
vedkommende).

> Men som du siger, det er vist insekterotik.

Fluer skal også have lov at nyde livet

Fra : Stærk Tobak

Dato : 06-12-04 13:09

On Sun, 05 Dec 2004 23:13:01 +0100, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>for nogle modtagere. Men det betyder ikke, at de principielt ikke er
>licenspligtige (om end de lægger op til at der er tvivl om det for nogles

Så længe noget ikke er licenspligtigt så er der ikke noget der hedder
principielt licenspligtigt. DR har IKKE valgt ikke at opkræve licens for visse
modtagere, DR har ingen lovhjemmel til at gøre det.

>Fluer skal også have lov at nyde livet

Vi skal også nyde livet uden at have fluer i suppen, a.la. unødvendige
spekulationer i noget der ikke eksisterer.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 06-12-04 15:55

Stærk Tobak <no_spam@postkasse.org> wrote:

> Så længe noget ikke er licenspligtigt så er der ikke noget der hedder
> principielt licenspligtigt. DR har IKKE valgt ikke at opkræve licens
> for visse modtagere, DR har ingen lovhjemmel til at gøre det.

Hmm... der er da masser af lovhjemmel jf. "Bekendtgørelse om radio- og
fjernsynslicens - BEKENDTGØRELSE NR. 274/2003" -
http://www.kum.dk/sw4779.asp

Her §1 - stk 1-3 (resten kan læses i linket ovenover):
"§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for
opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens.
Licens opkræves af DR, DR-Licens.

Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan
gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller
kabelanlæg.

Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for
modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er
spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."

Her falder en pc udstyret med et radio- eller tv-kort fint ind, eller
læser jeg noget i bekendtgørelsen som ikke står der?

--
Thomas Nielsen, http://corno.dk
student of music and computer science

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 18:42

"Peter \(8464\)" <usenet@vesterbro24.invalid> wrote in

> [...]
> kunne jeg så forbinde pc'en til tv'et gennem f.eks. et S-VHS
> kabel, og på den måde se "gratis" fjernsyn på et alm. tv.

Du kan købe et TV Tuner kort og sætte i din PC. Det skal der ikke
betales licens af. Bekræftet af DR Licens Servicetelefon.

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 05-12-04 10:20

"Jeppe Leth Nielsen" <jeppe_leth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal lige vide, at selvom du kun har en DVD eller video skal du også
> betale licens, da det dermed er muligt for dig at afspille programmer der
> er optaget fra DR eller TV2.

En ny dristig fortolkning, der sikkert vil gøre DR glade, men som jeg ikke
har set hjemmel for.

PH

Fra : Stærk Tobak

Dato : 05-12-04 13:09

On Sun, 5 Dec 2004 07:25:45 +0100, "Jeppe Leth Nielsen" <jeppe_leth@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Du skal lige vide, at selvom du kun har en DVD eller video skal du også
>betale licens, da det dermed er muligt for dig at afspille programmer der er
>optaget fra DR eller TV2.

Ahaaaa, så hvis man optager fra BBC eller CNN og afspiller det på en dvd, så
skal man ikke betale licens ?

Nu har det stadig væk intet med de tvstationer man ser at gøre når der tales om
licens. Licens betales for at have et tv med antennen tilsluttet en
antenneindgang og tilsluttet strøm. Gør man antennetuneren uanvendelig
forsvinder første betingelse og der skal ikke betales licens.
Man kan så spørge dig om hvordan man optager tvsignaler fra et tv unden en aktiv
tuner ?

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 14:38

> Man kan så spørge dig om hvordan man optager tvsignaler fra et tv unden en
> aktiv
> tuner ?

hos naboen

--
Tom

Fra : Stærk Tobak

Dato : 05-12-04 16:05

On Sun, 5 Dec 2004 14:38:05 +0100, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>hos naboen

Så naboen har også fjernet/deaktiveret tv tuneren ?
Hvor optager naboen så fra ?

Fra : Diesell

Dato : 05-12-04 17:01

"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Sun, 5 Dec 2004 14:38:05 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>

> Så naboen har også fjernet/deaktiveret tv tuneren ?
> Hvor optager naboen så fra ?

Fra naboen selvfølgelig.........

Jesper

Fra : Stærk Tobak

Dato : 05-12-04 17:47

On Sun, 5 Dec 2004 17:00:49 +0100, "Diesell" <invalid@mail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

Fra : Diesell

Dato : 05-12-04 18:06

> On Sun, 5 Dec 2004 17:00:49 +0100, "Diesell" <invalid@mail.dk> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Så naboen har også fjernet/deaktiveret tv tuneren ?
> Hvor optager naboen så fra ?

Fra naboen (?) o<§

Fra : Stærk Tobak

Dato : 05-12-04 20:36

On Sun, 5 Dec 2004 18:05:34 +0100, "Diesell" <invalid@mail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>unden

>Fra naboen (?) o<§

Oprindeligt spørgsmål.
"Man kan så spørge dig om hvordan man optager tvsignaler fra et tv uden en aktiv
tuner ?"
Er det muligt at forståelsen af spørgsmålet glimrer ved sin fraværelse ?
Ok, så kommer forklaringen på at svaret ikke kan være "hos naboen" da naboen
også skal have fjernet tuneren for at spørgsmålet gælder.
Det rigtige svar er naturligvis.: "Det kan man ikke".
Du kan heller ikke tage naboens kopi med hjem da hans kopi er "til eget brug".

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 21:07

"Stærk Tobak" skrev 05.12.2004 20:35:

> Du kan heller ikke tage naboens kopi med hjem da hans kopi er "til eget brug".

Hvis det er en analog kopi (fx VHS), så er afgrænsningen "privat brug", og
det antages normalt også at inkludere en nærmere kreds af familie og venner.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 06-12-04 13:11

On Sun, 05 Dec 2004 21:07:24 +0100, Kristian Storgaard
> [...]

>det antages normalt også at inkludere en nærmere kreds af familie og venner.

Har du en afgørelse eller dom på det ?
Ellers er eget brug begrænset til eget hushold.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-12-04 17:49

"Stærk Tobak" skrev 06.12.2004 13:11:

> Har du en afgørelse eller dom på det ?

Der er ikke afgørelser på det. Men det fremgår bl.a. af Karnovs noter (som
stammer fra bemærkningerne til det oprindelige lovforslag).
Kulturministeriet er også enige i denne udlægning:
"Hvis det er en analog kopi (fx kopiering til et vhs-bånd), må du også tage
enkelte kopier til dine venner og bekendte."
http://www.infokiosk.dk/sw10503.asp

> Ellers er eget brug begrænset til eget hushold.

Det er kun OHL § 12 stk. 2 nr. 5, der omtaler "personlig brug for
fremstilleren eller dennes husstand" i forbindelse med digitale kopier. Der
er forskel på dette begreb og så begrebet "sin private brug" i § 12 stk. 1.

Fra : Postman

Dato : 05-12-04 09:55

Løsningen vil være at købe en computer skærm der kan klare s-video, da
computerskærmen endnu ikke er licens pligtig!
her er en http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41484
Også bruger en s-video/scart adapter som denne
http://www.svideo.com/svideoscart.html til at tilslutte DVD el X-box
Så har licensmanden ikke meget at klanter dig/ham for!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 18:43

"Postman" <ingen_mail_svar_i_gruppen@mail.dk> wrote in

> Løsningen vil være at købe en computer skærm der kan klare
> s-video, da computerskærmen endnu ikke er licens pligtig!

Nej, men videomaskinen der indeholder tuneren er...

Fra : Postman

Dato : 05-12-04 21:47

Hvis nu du læste hvad han skrev såååå.........

> [...]
> licens, og sparede en masse penge. Argumentet var, han bruge det alligevel
DER ER KUN TALE OM x-box og DVD ikke nogen Video!!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-12-04 00:41

> Nej, men videomaskinen der indeholder tuneren er...

Kun hvis den er tilsluttet et fjernsyn/monitor.. En video i sig selv giver
ikke mulighed for at 'gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp
af radio- eller kabelanlæg', som bekendtgørelsen skriver:

---

signing off.. Martin Sørensen