Urenlig om natten
Fra : EnjoyNews

Dato : 04-12-04 22:09

Vi har en westie tæve på snart 8 mdr som stadig ikke er renlig om natten.
Når vi er hjemme er der ingen problemer, så siger hun til når hun skal ud.
Og når vi ikke er hjemme er der slet ingen problemer.
Om natten når hun sover i sengen hos os er der heller ingen problemer, men
sover hun på gulvet er det 100% sikkert at hun har lavet både det ene og det
andet om natten omkring kl 04.00.
Hvordan skal vi løse dette problem ?

Hilsen
Michael og Heidi

Fra : bodil clausen

Dato : 04-12-04 22:25

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sover hun på gulvet er det 100% sikkert at hun har lavet både det ene og

Simpelt lad hunden være i jeres seng.
eller luft den i en periode før kl. 4
Bodil

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-12-04 23:13

"bodil clausen" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Simpelt lad hunden være i jeres seng.
> eller luft den i en periode før kl. 4
> Bodil

Nogle gange falder hun i søvn inde under vores seng hvor vi ikke kan få fat
i hende, så det kan vi ikke altid styre.. vi vil jo heller ikke bestemme
hvor hun skal sove, hvis hun nu bedst kan lide at sove på gulvet.

Hvis vi lufter hende kl 4 hver nat, lærer hun så ikke bare en rytme der
hedder "jeg skal ud kl 4" ? eller ?

Fra : bodil clausen

Dato : 04-12-04 23:36

> Hvis vi lufter hende kl 4 hver nat, lærer hun så ikke bare en rytme der
> hedder "jeg skal ud kl 4" ? eller ?

Nej det gør hun ikke du starter med at lugte kl. 4 næste nat kl. 4,15 så kl.
4,30 osv. så får du flyttet hende.
Det kan sagtens lade sig gøre jeg har med held gjort det med min.
Bodil

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 04-12-04 22:53

Luft den kl.2300 og vær sikker på at den gør begge dele om det så tager en
time det er hårdt nogle dage men det giver en god rytme evt mad ved
16-17tiden og altid samme foder.

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-12-04 23:19

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Luft den kl.2300 og vær sikker på at den gør begge dele om det så tager en
> time det er hårdt nogle dage men det giver en god rytme evt mad ved
> 16-17tiden og altid samme foder.

Udover gåture kommer hun tit i haven og også lige inden vi selv går i seng..
hvis hun har lagt sig til at sove før os kommer hun alligevel lige ud inden
vi går i seng. Hun kommer selv ind når hun er færdig.

Vi har lavet det sådan at der hele tiden står mad fremme til hende, hun
spiser ikke så meget af det.. og når klokken nærmer sig omkring 21 sørger vi
for at hun ikke spiser mere.. Vi har en ældre hund som er vant til denne
måde så vi kan ikke bare fjerne maden kl 16

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 05-12-04 11:56

Man fodre ved at give mad en gang om dagen og gerne en fridag, citat
dyrlæge i fjernsynet.

Fra : Anette

Dato : 05-12-04 15:07

STIG RASMUSSEN <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote:
> Man fodre ved at give mad en gang om dagen og gerne en fridag, citat
> dyrlæge i fjernsynet.

Forhåbentlig da kun når det er en voksen hund?
En hvalp der ikke er helt færdig med at vokse, skal fodres oftere.

Antallet af fodringer løser jo heller ikke problemet at hunden ikke kan
holde sig om natten.
Hvis det var min hvalp ville jeg nok prøve som andre har foreslået at lufte
kl 4 - 4:15 næste nat o.s.v

/ Anette

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 06-12-04 00:01

vi taler om en næsten voksen hund 8md ,alle mine tæver har begyndt løbetid
der ca.

Fra : Clas Lau

Dato : 05-12-04 15:15

> Man fodre ved at give mad en gang om dagen og gerne en fridag, citat
> dyrlæge i fjernsynet.

Og hvorfor så det? Fordi en tilfældig dyrlæge siger noget i fjernsynet er
det jo ikke ensbetydende med at det passer - eller at det er det smarteste.

Mange som har aktive hunde med stor brystkasse kunne aldrig drømme om kun at
fodre en gang om dagen - risikoen for mavevending er i dette tilfældet høj,
og folk som har oplevet deres hund med mavevending har ikke lyst til at
prøve dette igen.

Kan hunden selv administrere at have maden stående kan jeg ikke se noget
galt i det. Vi har selv tre hunde og vil gerne sikre os at de spiser deres
egen mad (og ikke hinandens) så derfor få de maden serveret og hvis der
bliver levnet kommer det op på bordet - den påglædende hun får så maden
tilbudt på et senere tidspunkt.

Det med at hunden har godt af at få en ugentlig fastedag har jeg også sævrt
ved at se det smarte i - kan nogen komme med god forklaring på dette?
Hundens mave-tarmsystem fungerer i stor udstrækning på samme måde som
menneskets, og sidst jeg snakkede med min læge nævnte han ikke noget om en
ugentlig fastedag...

Mvh

-Clas-

Fra : Mus

Dato : 05-12-04 23:57

STIG RASMUSSEN <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b2e939$0$62099$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Man fodre ved at give mad en gang om dagen og gerne en fridag, citat
> dyrlæge i fjernsynet.

Det er der nok lige så mange meninger om, som der er dyrlæger og hunde
entusiaster.

LN

Fra : A:H

Dato : 05-12-04 13:14

> [...]
> sover hun på gulvet er det 100% sikkert at hun har lavet både det ene og

Jeg ville fjerne vand og mad ved 20.00 tiden, og så ville jeg ikke have
maden stående fremme hele dagen , kun en time , så kan hun lære at spise når
der er mad.
Annette

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-12-04 23:01

"A:H" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville fjerne vand og mad ved 20.00 tiden,

Jeg synes da godt nok det er synd at hunde ikke har adgang til vand efter kl
20, hunde skal ALTID ha' fri adgang til vand.

>og så ville jeg ikke have maden stående fremme hele dagen , kun en time ,
>så kan hun lære at spise når der er mad.

Det med at lade maden så vil jeg lade være op til den enkelte. Her i huset
har Nicki altid mad stående. Han spiser når han er sulten, så hvorfor ikke
lade ham selv styrre det. Vi er jo heller ikke altid være sultene på sammen
tid hver dag.

Jeg vil til Michael og Heidi sige som andre også har sagt, op af dynerne ved
4 tiden, ryk den 15 hver nat, så skal hun nok blive renlig om natten

mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Karina

Dato : 05-12-04 20:58

> Hvordan skal vi løse dette problem ?

Hejsa

Da vi skulle lære vores hund at holde sig om natten, gjorde vi det på den
måde, at han blev puttet i en flytte kasse.
Hunde tisser ikke hvor de selv skal sove, og på den måde lærte han at holde
sig.

Mange hilsner

Karina

Fra : EnjoyNews

Dato : 05-12-04 21:33

Det lyder som noget vi skulle have gjort for længe siden.. Jeg kan nok
ikke nænne at putte hende ned i en kasse nu hvor hun er 8 mdr.

Kh Heidi

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-12-04 19:20

> [...]
> måde, at han blev puttet i en flytte kasse.
> Hunde tisser ikke hvor de selv skal sove, og på den måde lærte han at

Hejsa.
Når vi har fået ny hund, gør vi det at vi sætter en plade op ved fodenden af
sengen, et stk plastik i bunden et tæppe over og så er det godnat.
Når så hunden skal piver den for man gør ikke i sin seng og så skal den
luftes, det kan godt tage 2-3uger (forrige gang måneder...) før den bette
sov igennem, først der flytter vi pladen, såen er det a ha børn (hund)hjemme
hos os.
Efter et par nætter så flyt den ud hvor den skal sove, det lykkedes som
regel (bare ikke forrige gang).
Næste gang vi skal have hund så er jeg sikkert medlen af klub 40. så skal
jeg alligevel op om natten.
Mvh Allan

Fra : Rikke Andersen

Dato : 06-12-04 08:54

Jeg ville forsøge at fodre 3 timer senere end du gør nu - så burde den jo
kunne holde sig til kl. 07:00 ???

Jeg kan se det på mine små (de er 5 mdr.) og hvis jeg fodrer for tidligt kan
de ikke holde sig til jeg står op om morgenen - nu ved jeg godt nok ikke om
de ville kunne hvis de sov i sengen men normalt vil de jo ikke gøre
noget i "hulen" og hellere slå knuder på sig selv end gøre det men udenfor
hulen vil de besørge hvis de trænger og når jeres sover i sengen så tror den
vel at den er inde i hulen men når den ikke gør så ser den ikke det forkerte
i det og I er der jo ikke til at gøre den opmærksom på at det er forkert og
så har vi den dumme skrue uden ende - I sover så I ikke kan irrettesætte den
når den gør det.

Alternativt til at fodre senere så måske sætte vækkeuret og stå op og lufte
den om natten som andre har foreslået - SUK jeg hader det også men det er
"fornøjelsen" ved småfolk.

Knus fra Rikke

Fra : Jane Marquard

Dato : 07-12-04 22:29

> [...]
> sover hun på gulvet er det 100% sikkert at hun har lavet både det ene og

Hej

Vi havde samme problem med vores 1 årige basset-hound. Vi er så begyndt på
at gå en rigtig rigtig lang tur med ham inden vi går i seng, så han får
tisset helt af. Når vi så kommer hjem får han lov at drikke og så tager vi
simpelthen hans vand fra ham om natten. Hvis vi så ikke får ham tisset helt
af kan det dog stadig være der er en lille pøl. Han har så også fået lov at
sove på gulvet i soveværelset nu, men det gør jeres jo allerede :) Men denne
meget lange tur om aftenen, har i hvert fald gjort han ikke tisser mere om
natten. Selvom det godt kan være lidt trælst at skulle gå så langt kl 23,
her i vinterkulden :)

Håber i får løst jeres problem
mvh
Peter og Jane