Nytår med Palle & Frederik....
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 04-12-04 19:17

Vi er heldigvis hjemme hos de små pus nytårs aften, men hvordan sørger vi
får at de får den bedste aften (med al den larm)??+ Skal de have sove
piller???

Gode råd modtages med kyshånd

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-12-04 19:57

On 2004-12-04 19:17:19 +0100, "Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> said:

> Vi er heldigvis hjemme hos de små pus nytårs aften, men hvordan sørger
> vi får at de får den bedste aften (med al den larm)??+ Skal de have
> sove piller???
>
> Gode råd modtages med kyshånd

Sovepiller, nej tak
Faktisk kan man af og til se, at de har modsat virkning, så kattene
bliver helt desperate i stedet for rolige. Årsagen skulle være noget i
retning af, at de oplever at miste kontrollen over deres krop - noget
meget skræmmende for et dyr, der som grundinstinkt vil flygte eller
kæmpe i en krisesituation. Og som nu oplever, at det ikke kan nogen af
delene..
Her gør jeg det nytårsaften, at jeg trækker for vinduerne, skruer pænt
op for TV'et eller musikken, snakker normalt med de andre
tilstedeværende og kattene - og prøver på ikke *selv* at hoppe, når de
værste kanonslag ryger i luften *g* - altså prøver at vise kattene at
alt er normalt og ufarligt. En hule / gemmested, hvor de føler sig
trygge hvis de virkelig bliver bange, er det nok også godt at have
parat.
I øvrigt var vores katte overhovedet ikke bange de første år - de sad i
vindueskarmen og kiggede langt og interesseret efter raketterne Det
var først i nytåret 2000 det gik galt, fordi der var nogen _virkelig_
høje brag det år. Siden har især den ene ikke kunnet lide larmen. Så -
måske bliver jeres katte slet ikke nervøse?
--
Knus fra Ann R

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 04-12-04 20:08

Jeg vil også sige, at det er en dårlig idé med piller. Katte bliver tit
meget forvirrede, når de bliver "groggy", og det bliver de endnu mere
bange for end nytårsskyts, fordi de simpelt hen ikke kan forstå, hvorfor
de ikke helt har kontrol over sig selv.

Det første år vi havde vores misser til nytår, blev vi også hjemme. Men
de blev ikke særligt bange, ikke engang da klokken slog 12. Jeg tror, at
det bedste man kan gøre, er selv at opføre sig så "normalt" som muligt.
Altså, undlade at ynke misserne, så man ikke bekræfter dem i, at der ER
noget galt.

Hvis du selv skal holde fest med masser af gæster, så ville jeg finde et
værelse, som kun er missernes den aften. Et sted, hvor de har alt hvad
de skal bruge, og hvor gæster ikke har adgang.

Mvh. Betina

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 05-12-04 17:58

Okay som jeg forstå det på jer, så skal vi blot lade kattene have det som
normalt.

Kattene har normalt ikke adgang til vores soveværelse, men denne aften har
vi tænkt os at sætte dem der ind sammen med mad, vand, krassetræ og en hule
da vi får en masse gæster.

Er det for "farligt" at sætte kattene ind i et rum de ikke kender, og hvor
tit skal vi "efterse" dem??

Skal vi sætte varme på til dem?

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-12-04 19:05

On 2004-12-05 17:58:04 +0100, "Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> said:

> Er det for "farligt" at sætte kattene ind i et rum de ikke kender, o

Hm - i en situation, hvor man venter at de måske bliver bange, og hvor
de netop har brug for tryghed, ville jeg personligt ikke vælge et
ukendt rum til dem, hvor de så skal være alene.
Kan de måske få adgang til soveværelset fra nu af, så de kender stedet
inden "det store brag"?
--
Knus fra Ann R

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 05-12-04 19:26

Hej Kenneth,

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget plads der er hjemme hos jer. Men misserne
ville garanteret foretrække at få lov at være et sted, som de er bekendt
med - og helst et sted så langt væk fra al larmen som muligt.

Hjemme hos os har vi f.eks. en tør, opvarmet kælder med en gildesal, som
misserne er helt fortrolige med (de går selv derned, når de synes, at
verden er af lave). Det er også dernede, vi skriver på computeren sammen
Dernede er der stille, og gæsterne render ikke hele tiden forbi. Der
også plads til, at misserne kan lege og løbe lidt omkring (ca. 50 m2).
Det sted ville jeg vælge til mine misser, hvis jeg selv skulle holde
abegilde. Det ville være synd at vælge et alt for lille rum.

Men hvis soveværelset er eneste mulighed, kunne jeres misser så ikke få
lov at smugkigge lidt inden nytår? Jeg mener, så de bliver fortrolige
med rummet, inden de skal opholde sig der en hel stressende aften (og
nat med)? Det kan jo stadig nås....de vil takke jer for det Tryghed
er jo alfa og omega sådan en aften. Det ville da også være rigtig sødt
af jer at sætte lidt varme på, hvis I ellers holder en ret lav
temperatur i soveværelset. Så de kan ligge og hygge sig lidt.

Prøv at kigge til dem ofte i starten, indtil du har set hvordan de
klarer strabadserne. Hvis du kan se, at det går fint, så vil jeg da
mene, at der godt kan gå 1-1 1/2 time imellem du kigger til dem. Hvis
det nu går godt, så ville det jo være synd at vække dem hele tiden, hvis
de bare kan sove fra det hele Prøv at føle jer lidt frem her...

Og så lige en sidste ting: Jeg ville nok droppe bordbomberne til festen.
Så tror jeg alligevel, at misserne ville blive bange! Det er rigeligt
med skyderi udenfor. Det kan måske også være en god idé at give misserne
lidt ekstra guf (som f.eks. vådfoder). De bliver tit sååå søvnige, når
de lige har indtaget et lækker måltid (i stil med os tobenede)

Held og lykke med projektet. I skal nok klare den - sammen Det lyder
som om I virkelig prøver at gøre det bedste for misserne.

Mvh. Betina

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 05-12-04 20:33

Hej til dig og Ann.

Jeg vil starte med at nævne at det dog ikke har været helt lukket område for
dem, de får lov at rende derinde engang i mellem, når vi ved uheld får
lukket dem derind (ca. 10 min af gangen).

Vi skal nok få dem til at overleve nytårds aften....

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1008&folder=1066&limit_start=0&limit_user=15

Godt nytår til jer, og tak

Fra : Denise

Dato : 06-12-04 18:51

Kenneth Koustrup wrote:
> [...]
> ved uheld får lukket dem derind (ca. 10 min af gangen).
>
> Vi skal nok få dem til at overleve nytårds aften....

Hej
Du har allerede fået kvalificerede svar på dine spørgsmål, så jeg vil nøjes
med at sige, ihhhhh hvor er de søde De ligner på en prik de første katte
jeg havde her hvor jeg bor nu. Den ene var også hel sort i hovedet, og den
anden havde hvide tegninger i ansigtet Det var 2 brødre og vi fik dem
som meeeeget unge, det var nogle vildkatte unger. De blev begge 16 år.

NB! Jeg har kryds ved billedet til venstre ??

--
Hilsen Denise