Røræg eller æggestand?
Fra : Thomas Widmann

Dato : 04-12-04 14:32

Hejsa,

jeg er blevet bedt om at medbringe røget laks og røræg til en
julefrokost. Det erindrer jeg aldrig at have fået før. Er det ikke
normalt æggestand og ikke røræg, man kommer på laks? Eller bytter jeg
om på noget?

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : /Ole

Dato : 04-12-04 16:47

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
> Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Jeg kan ikke hjælpe dig med ovenstående, men jeg kan udvide din undren.

Jeg har boet mange steder i landet, og er for tiden i Nordjylland. Her har
jeg fornylig haft en diskussion med nogle af de lokale:

Jeg mener at:
- æggesnaps er rå æg, sukker og vanille rørt sammen.
- røræg er æg, mælk/fløde og smør rørt sammen og varmet op (scrambled eggs).
- æggestand er lidt derhen af, men stivere og kan serveres i skiver

Mine nordjyske venner mener at:
- æggesnaps er en alkoholisk drink som det amerikanske "Eggnog", som er
sjælden i Danmark.
- røræg er rå æg, sukker og vanille rørt sammen (det jeg kalder æggesnaps).
- æggestand er æg, mælk/fløde og smør rørt sammen og varmet op (scrambled
eggs) (det jeg kalder røræg).
- det der er lidt derhen af, men stivere og kan serveres i skiver ikke har
noget navn/findes.

Hvis dine venner er fra det nordjyske kan det være at de vil have dig til at
tage æggesnaps med :)
Konklusion: De er skøre de nordjyder...

/Ole

Fra : Thomas Widmann

Dato : 04-12-04 17:10

"/Ole" <skjodtREMOVETHIS@bigfoot.com> writes:

> Hvis dine venner er fra det nordjyske kan det være at de vil have
> dig til at tage æggesnaps med :)

Laks med æggesnaps?

/Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-04 19:21

/Ole wrote:

> Mine nordjyske venner mener at:
> - æggesnaps er en alkoholisk drink som det amerikanske "Eggnog", som
> er sjælden i Danmark.

Har aldrig mødt den opfattelse.

> - røræg er rå æg, sukker og vanille rørt sammen (det jeg kalder
> æggesnaps).

Har jeg heller ikke mødt.

> Konklusion: De er skøre de nordjyder...

Hvis de overhovedet er nordjyder

vh
Jan
- Nordjyde!

Fra : Omnolog HMH

Dato : 06-12-04 23:47

da jeg var en bette een, kaldte vi æg, sukker rørt sammen for æggesnaps OG
røræg. Og nogen gange puttede vi kakao i - og jeg kommer fra det vilde
vestjylland.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-12-04 17:26

> [...]

> julefrokost. Det erindrer jeg aldrig at have fået før. Er det ikke
> normalt æggestand og ikke røræg, man kommer på laks? Eller bytter jeg

Røræg lavet på den gamle danske måde (i gryde under kraftig omrøring) minder
i konsistens og anvendelse meget om æggestand. Jeg kan ikke se, der kan være
nogen nævneværdig forskel ud over, at æggestand kan anrettes en smule
finere, da man kan kontrollere formen bedre. Jeg ville nok slet ikke servere
æg til røget laks, men sådan er der jo så meget.

Røræg i betydningen scrambled eggs (i pande), ville jeg nok ikke servere til
danske frokostretter

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ove Kristensen

Dato : 04-12-04 22:49

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok slet ikke servere æg til røget laks men
> sådan er der jo så meget.

Det ville jeg heller ikke - jeg ville vælge asparges og dild samt evt. lidt
dressing

Med venlig hilsen og god weekend
fra
Ove.

Fra : Emil

Dato : 07-12-04 01:12

On Sat, 04 Dec 2004 13:31:53 +0000, Thomas Widmann wrote:

> [...]
>julefrokost. Det erindrer jeg aldrig at have fået før. Er det ikke
>normalt æggestand og ikke røræg, man kommer på laks? Eller bytter jeg

Begge dele bruges i det jydske; men mest røræg (da det er nemmere
at lave?).
http://gamledanskeopskrifter.dk/page652.html

Røræg kan laves ganske nemt ved, med en gaffel, at sammenpiske
hele æg, salt, peber og en-to spsk. koldt vand pr æg i en gryde,
som langsomt opvarmes indtil æggene begynder at koagulere. Så
hældes massen i en lille sigte til afdrypning, og vendes ud på en
tallerken. Det giver en grynet konsistens; men smagen er
udmærket.
Som et extra krydderi kan der tilsættes _lidt_ finthakkede blade
af frisk fransk esdragon, dild eller persille. Det egner sig til
ål og laks.

Æggestand bruges på samme måde i forb.m. smørrebrød.
http://gamledanskeopskrifter.dk/page98.html
Det er knapt så almindeligt som røræg; måske fordi det er lidt
mere tidskrævende at fremstille.
Til gengæld synes jeg, at konsistensen er mere lækker end røræg.

I begge tilfælde pyntes med tynde tomatbåde og karse. Mange vil
også gerne have dilddressing til laksen.

m.v.h. Emil

Fra : Karoline Larsen

Dato : 07-12-04 19:42

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 04 Dec 2004 13:31:53 +0000, Thomas Widmann wrote:

<snip>
> [...]
> http://gamledanskeopskrifter.dk/page98.html
> Det er knapt så almindeligt som røræg; måske fordi det er lidt

Min papmor kommer altid æggemassen i en kogepose og koger det i en gryde.
Har aldrig selv prøvet det men det virker nemt og hurtigt.

Fra : Emil

Dato : 07-12-04 22:27

On Tue, 7 Dec 2004 19:42:08 +0100, Karoline Larsen wrote:

>"Emil" skrev

>Min papmor kommer altid æggemassen i en kogepose og koger det i en gryde.
>Har aldrig selv prøvet det men det virker nemt og hurtigt.

Det lyder da nemt, og skal afprøves ved næste lejlighed. Men
konsistensen (den glatte, ensartede og formfaste) må da være svær
at opretholde i en gryde med kogende vand.

Men hvis posen med æggemassen kommes i en gryde med kogende vand,
og der herefter slukkes for varmen, vil jeg gerne tro, at der
kommer et vellykket resultat.

Tak for dit forslag; det er ikke så ringe endda.

m.v.h. Emil