Forbudt for børn ?
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-12-04 13:14

Hej

Jeg er leder af et spillested/kulturhus, og har hyret en kunstner
til at optræde , der er offentligt billetsalg og adgang.

Kunstneren ønsker af persontlig grunde ikke at børn under 15 år
kommer til hans show, (har intet med showets indhold at gøre)
og vil så have os til at skrive "forbudt for børn under 15 år"
på billetten og på hjemmesiden, og ydermer vil have os til at
håndhæve det ved 'indgangen'

Jeg påstår så at , det kan man ikke bare gøre uden videre,
jeg mener tænk hvis det var "sorte" han ikke ville set som publikum.

Jeg kan 'gå med til' at skrive , "anbefales ikke til børn under 15år"
med ordet 'forbudt' har jeg det svært med.

Kan i hjælpe med lidt afklaring på det 'problem' ?

J.S Rasmussen

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 13:34

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> med ordet 'forbudt' har jeg det svært med.
>
> Kan i hjælpe med lidt afklaring på det 'problem' ?

Masser af diskoteker vil jo f.eks. kun have folk over 18 år ind. Der er
jo milevid forskel på at sige, at du ikke vil have en 14-årig ind og så
sige, at du ikke vil have de "sorte" ind.

Så længe du kun diskriminerer på grund af alder, så mener jeg ikke, at
der er noget problem. Så må du jo blot blive enige med din kunstner om
en formulering, som I begge kan være tilfredse med, og også en
effektuering af dette, som I begge er tilfredse med.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-12-04 14:07

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:41b1aeaa$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Jan Rasmussen wrote:

> [...]

>en formulering, som I begge kan være tilfredse med, og også en
>effektuering af dette, som I begge er tilfredse med.

Er der ikke en forskel på 'En klub' og offentlig adgang og billetsalg
(billetNet/E-billeter osv.) ?

Biografer, bruger de ikke kun anbefalinger ?
hvis en far kommer med sin 12 år gammel søn i hånden
så kan sønnen vel ikke bortvises ?

J.S Rasmussen

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 14:25

Jan Rasmussen wrote:

> Er der ikke en forskel på 'En klub' og offentlig adgang og billetsalg
> (billetNet/E-billeter osv.) ?

Hvorfor?

> Biografer, bruger de ikke kun anbefalinger ?
> hvis en far kommer med sin 12 år gammel søn i hånden
> så kan sønnen vel ikke bortvises ?

Biograferne bruger vist kun anbefalinger. Og så kan man jo rette sig
efter dem eller lade være. Men der er ikke noget i vejen for, at
biograferne satte det som et krav, hvis de ville.

Jeg ved, at Anemone Teatret på Suhmsgade i København er ret strikse med
aldersgrænserne. Det er et børneteater, og forestillingerne er i høj
grad tilpasset en bestemt aldersgruppe, så de vil ikke have børn ind,
der er for unge. Det har de nemlig dårlige erfaringer med; de for små
børn bliver måske for skræmte, støjer eller hvad ved jeg. Jeg har set
besøgende derinde blive afvist netop fordi børnene var for små. De
skriver da også følgende på deres hjemmeside:

"Overhold de angivne aldersgrænser, de er ikke kun vejledende,
og teatret forbeholder sig ret til at afvise børn, der ikke
opfylder minimumsalderen."

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-12-04 15:14

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:41b1babb$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[...]

OK..

Det vil sige at der er ingen problemer i at hyre Bob Dyland til et offenligt
tilgængligt arragement også sætte en aldersbegrænsning på minimum 40 år og max 50 år
, ud over den masive medie dækning dette sikkert ville medføre.

J.S Rasmussen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-12-04 19:07

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> og vil så have os til at skrive "forbudt for børn under 15 år"
> på billetten og på hjemmesiden, og ydermer vil have os til at

Forklar at det kan i ikke/vil i ikke.

> [...]
> med ordet 'forbudt' har jeg det svært med.
>
> Kan i hjælpe med lidt afklaring på det 'problem' ?

Hvis du ikke kan lide hans betingelser eller i ikke kan blive enige, så
må du jo sige at han er fyret.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-12-04 11:39

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse news:41b34e43$0$70225$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hvis du ikke kan lide hans betingelser eller i ikke kan blive enige, så
> må du jo sige at han er fyret.

Jeg hade håbet på en paragraf', uddybning af lovgivningen på
området. derfor denne gruppe.

Mvh. J.S Rasmussen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-12-04 14:00

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg hade håbet på en paragraf', uddybning af lovgivningen på
> området. derfor denne gruppe.

Det er bare svært at henvise til en lov/paragraf, der ikke findes.

Du må _ikke_ udelukke nogen på grund af race, hudfarve, nationale
eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870062629-REGL), men der
findes ikke en tilsvarende lov, der forbyder dig at udelukke nogen på
grund af alder.

Det står jer altså frit for at aftale dette med kunstneren (og
derefter håndhæve det). Det står jer selvfølgelig også frit for _ikke_
at gå med på kunstnerens aftale, hvis I ikke ønsker det.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-12-04 23:50

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg hade håbet på en paragraf', uddybning af lovgivningen på
> området. derfor denne gruppe.

Ja, men du kan ikke tvinge ham til at acceptere din løsning, hvis han
står fast på sit. Men i må prøve at snakke sammen om at finde en løsning
- jeg syntes ikke hans krav er særligt rimeligt/fornuftigt og syntes at
dit forslag er det bedste med at skrive: "anbefales ikke til børn under
15 år"...

Hvad havde han forestillet sig, hvis der alligevel kom børn ind under 15
år på trods af at du f.eks. accepterede at skrive det han syntes der
skal stå?

Der findes jo ikke nogen lov om at hans forestilling er forbudt for børn
under 15 år. Prøv at forklar ham det...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-12-04 12:35

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> - jeg syntes ikke hans krav er særligt rimeligt/fornuftigt og syntes at
> dit forslag er det bedste med at skrive: "anbefales ikke til børn under

Nu startede Jan med at skrive "Kunstneren ønsker af persontlig grunde
ikke at børn under 15 år kommer til hans show, (har intet med showets
indhold at gøre)".
- Så det lyder ikke som om en "anbefaling" er aktuel her.

> Der findes jo ikke nogen lov om at hans forestilling er forbudt for børn
> under 15 år. Prøv at forklar ham det...

Men der skal åbenbart indgås en aftale, inden den pågældende kunstner
vil optræde, og så kan kunstneren jo nægte at opfylde sin del af
aftalen, hvis spillestedet ikke opfylder deres del.

Det er et helt almindeligt aftaleforhold. Der er ingen, der tvinger
kunstneren til at optræde, og der er ingen, der tvinger spillestedet til
at hyre kunstneren.
Hvis de kan blive enige om betingelserne, kan de indgå en aftale -
ellers må de lade være.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-12-04 20:53

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> indhold at gøre)".
> - Så det lyder ikke som om en "anbefaling" er aktuel her.

Jo, det gælder stadigt.

> Men der skal åbenbart indgås en aftale, inden den pågældende kunstner
> vil optræde, og så kan kunstneren jo nægte at opfylde sin del af
> aftalen, hvis spillestedet ikke opfylder deres del.

Aftalen er slet ikke indgået endnu, hvilket gør det sidste du skriver
til vrøvl - enten kommer der en aftale eller også gør der ikke. Hvis
ikke der kommer en aftale, så kan kunstneren ikke nægte at opfylde en
del af en ikke-eksisterende aftale, jvf. det du skriver.

Og hvis der indgåes en aftale som den ene part ikke overholder, så er vi
ovre i noget aftalebrud - ikke p.t. relevant fordi det er overordentligt
hypotetisk at diskutere og irrelevant i øjeblikket.

Læs evt. det jeg tidligere skrev.

> Det er et helt almindeligt aftaleforhold. Der er ingen, der tvinger
> kunstneren til at optræde, og der er ingen, der tvinger spillestedet til
> at hyre kunstneren.

Hvilket netop er nogenlunde det samme som det jeg tidligere skrev.

> Hvis de kan blive enige om betingelserne, kan de indgå en aftale -
> ellers må de lade være.

Ja, den er sgu´ go´ nok. Bortset fra det første, gentager du stort set
det samme jeg skrev, bare lidt omformuleret...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-12-04 22:35

Martin Jørgensen wrote:

> Jo, det gælder stadigt.

"har intet med showets indhold at gøre" - hvorfor dælen skulle man så
skrive, at arrangementet ikke anbefales til børn under 15 år?

> Aftalen er slet ikke indgået endnu, hvilket gør det sidste du skriver
> til vrøvl

Skriv gerne hvad du ikke forstår - så skal jeg forsøge at uddybe.

Pointen er, at det sådan set er ligemeget, om der er en lov, der
forbyder børn under 15 år at se forestillingen.
Hvis kunstneren forlanger en aftale om det, så er spillestedet - hvis
de stadig ønsker hans optræden og accepterer aftalen - forpligtet til at
følge den, og må - hvis de ikke gør det - være forberedt på, at
kunstneren heller ikke vil overholde sin del af aftalen.

> - enten kommer der en aftale eller også gør der ikke.

Ja.

> Hvis ikke der kommer en aftale, så kan kunstneren ikke nægte at opfylde en
> del af en ikke-eksisterende aftale, jvf. det du skriver.

Øhm pas. Hvis jeg missede noget vigtigt, så prøv at uddybe det.

> Og hvis der indgåes en aftale som den ene part ikke overholder, så er vi
> ovre i noget aftalebrud - ikke p.t. relevant fordi det er overordentligt
> hypotetisk at diskutere og irrelevant i øjeblikket.

Tråden handler netop om den aftale, der skal indgås med kunstneren
(eller måske nærmere et specifikt punkt i aftalen). Når der overhovedet
er behov for at indgå en formel aftale, er det også relevant at kigge på
hvad der sker, hvis den ene part ikke kan/vil overholde sin forpligtelse.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-04 00:14

Jonathan Stein wrote:

> Martin Jørgensen wrote:

-snip-

> "har intet med showets indhold at gøre" - hvorfor dælen skulle man så
> skrive, at arrangementet ikke anbefales til børn under 15 år?

øøh, ikke forstået hvad du mener. Har du ikke forstået hvad spørgsmålet
er og hvad kunstneren mener om at der kommer børn under 15 år til hans show?

-snip-

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-12-04 02:35

Martin Jørgensen wrote:

> øøh, ikke forstået hvad du mener. Har du ikke forstået hvad spørgsmålet
> er og hvad kunstneren mener om at der kommer børn under 15 år til hans
> show?

Kunstneren ønsker af _personlige_ grunde ikke børn under 15 år.

Vi ved ikke, om det er afgørende for kunstneren, at der:
1. absolut ikke kommer en eneste under 15 - eller
2. om ønsket blot går på at begrænse antallet.

Ad 1, så er din anbefalings-formulering ikke tilstrækkeligt grundlag for
at afvise børn under 15.

Ad 2, så giver formuleringen ingen sikkerhed for, om der kommer færre
børn under 15 år - eller måske endda ligefrem flere.
- Desuden kommer spillestedet til at lægge navn til en usaglig
anbefaling, da det er nævnt, at kravet intet har med showets indhold at
gøre.

Du har i øvrigt stadig ikke forklaret hvorfor det skulle være relevant
at forklare kunstneren, at der ikke er nogen lov, der forbyder børn
under 15 år at se hans forestilling.
Havde en sådan lov eksisteret, ville det jo slet ikke være relevant at
diskutere en mulig aftale desangående.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-12-04 20:42

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> under 15 år at se hans forestilling.
> Havde en sådan lov eksisteret, ville det jo slet ikke være relevant at

Hold kæft, hvor en gang langt ude småligt flueknepperi/mundhuggeri du er
ude i... Jeg tror sgu' jeg stopper her. EOD.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-12-04 23:59

Martin Jørgensen wrote:

> Hold kæft, hvor en gang langt ude småligt flueknepperi/mundhuggeri du er
> ude i... Jeg tror sgu' jeg stopper her. EOD.

Må jeg tillade mig den konklusion, at du ikke har nogen argumenter
for hvorfor man skulle anvende "anbefales ikke til børn under 15 år"
eller hvorfor man skulle fortælle kunstneren, at hans ønske ikke var
lovkrav?

Nå ja, hvis du ikke vil skrive mere i tråden, så må det jo være den
konklusion, der kommer til at stå tilbage...