Rettigheder ved garantireperation
Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 09:48

Hej.

I juni købte jeg brugt bil og nu da det er vinter, ville jeg så bruge
sædevarmen og finder ud af at det ikke virker.

Jeg er stadig inden for garantiperioden og der er umiddelbart ingen
problemer med at få det lavet. Men nu har jeg købt bilen over 300 km .
fra hvor jeg bor og forhandleren vil kræve at reperationen til ca.
2500 udføres hos ham.

Er jeg tvunget til at skulle køre den lange vej i stedet for at få det
lavet lokalt og sende regningen til denne forhandler? Eller er der
kompensation for km / tid når jeg er tvunget til at køre og bruge en
hel dag på dette?

Måske er det småting og jeg skal bare være glad for at de vil lave
det.

Mvh. Brian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-11-04 10:20

En helt masse bits fra Brian B. Christensen <Brian snabela brinch dot it> til
dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> [...]
> lavet lokalt og sende regningen til denne forhandler? Eller er der
> kompensation for km / tid når jeg er tvunget til at køre og bruge en

I følge FDM's jurister nej:

"Det følger af købeloven, at sælger skal sørge for vederlagsfri reparation,
når en mangel er omfattet af reklamationsretten. Og det samme vil gælde for
en garanti, eftersom en garanti ikke må stille forbrugeren dårligere end
købeloven.

At reparation skal være vederlagsfri betyder, at køberen ikke må have udgifter
i forbindelse med reparation. Og i retspraksis er det fastslået, at dette
blandt andet betyder, at køberen har krav på at få refunderet udgifter til
transport til og fra sælgers værksted."

(taget fra mail fra FDM)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I hate to see you go, but I LOVE to watch you leave"
-- John Travolta as Castor Troy in 'Face/Off'

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 10:25

On Thu, 25 Nov 2004 10:19:48 +0100, Henrik Bøgh
<henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

>I følge FDM's jurister nej:

Tak for info. Så må jeg finde ud af hvornår jeg skal fortælle
forhandleren det.

Mvh. Brian

Fra : Søren

Dato : 25-11-04 12:57

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message >
> At reparation skal være vederlagsfri betyder, at køberen ikke må have
udgifter
> i forbindelse med reparation.

hmmm....Hvad så med taxakørsel i reperationsperioden ? Skal det også betales
af sælger ?

> Og i retspraksis er det fastslået, at dette
> blandt andet betyder, at køberen har krav på at få refunderet udgifter til
> transport til og fra sælgers værksted."

Også en eventuel busbillet til og fra værkstedet, eller et sæt lappegrejer
så man kan få lappet cyklen, så man kan cykle til og fra værkstedet ?

--
Søren

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 15:10

En helt masse bits fra Søren til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> hmmm....Hvad så med taxakørsel i reperationsperioden ? Skal det også betales
> af sælger ?

[...]

> Også en eventuel busbillet til og fra værkstedet, eller et sæt lappegrejer
> så man kan få lappet cyklen, så man kan cykle til og fra værkstedet ?

Nu har jeg kun sakset fra et svar fra FDM's jurister.

Se i øvrigt mit svar i <4442560.POr8C0kU9F@henrik.lan.lagengymnastik.dk>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Interesting lady. Can I kill her?"
-- Sarah Michelle Gellar as Buffy in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Søren

Dato : 29-11-04 15:48

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
> Nu har jeg kun sakset fra et svar fra FDM's jurister.
>
> Se i øvrigt mit svar i <4442560.POr8C0kU9F@henrik.lan.lagengymnastik.dk>

Der er tale om FDM's mening, som gør det til sælgers problem hvor i verden
køber bor.
Personligt tror jeg ikke på at den holder. Hvis man som køber benytter en
sælger langt fra ens bopæl, må man forvente øgede transportudgifter.

--
Søren

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-11-04 10:43

"Søren" <ingen@email.dk> wrote in message

> [...]
> Personligt tror jeg ikke på at den holder. Hvis man som køber benytter en
> sælger langt fra ens bopæl, må man forvente øgede transportudgifter.

Forbrugerstyrelsen er nu også enig med FDM...

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/fejl-og-mangler/transportudgifter/

Mvh

Henning

Fra : David T. Metz

Dato : 30-11-04 12:18

Henning Sørensen wrote:

> Forbrugerstyrelsen er nu også enig med FDM...

Nej, det er de ikke. Man "indleverer" ikke en bil "i butikken".

David

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-11-04 16:31

En helt masse bits fra David T. Metz til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Nej, det er de ikke. Man "indleverer" ikke en bil "i butikken".

112% OT: Da jeg læste ovenstående første gang, forestillede jeg mig straks en
blondine der kører en bil ind igennem butiksfacaden for at indlevere bilen i
butikken... :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Castrate all the cows"
-- Mary Kay Bergman as Sheila Broslofski in 'South Park'

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-11-04 16:55

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message

> Nej, det er de ikke. Man "indleverer" ikke en bil "i butikken".

Stadig uenig, for så vidt vi taler om forbrugerkøb. Med butikken mener FS
naturligvis sælgerens adresse, hvor en typisk autoforhandler både har
udstilling/salg og et værksted. Købeloven gælder for alt undtagen fast
ejendom. Købelovens §49 siger klart at :

§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering,
må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid,
da han er pligtig at afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
medføre omkostning eller ulempe for ham.

så afhjælpning af en mangel må ikke medføre omkostning eller ulempe for
køberen. Dog må man jo nok acceptere en vis ulempe som f.eks. at selv
arrangere transport med Falck hvis man kan få bilen transporteret under et
abbonnement. Men i praksis må sælger sige nej tak til en handel hvis han
mener at en eventuel omkostning til udbedring af mangler bliver for stor på
grund af den geografiske aftand mellem køber og sælger.

Mvh

Henning

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-04 19:49

"Henning Sørensen" skrev 30.11.2004 16:54:

> [...]
> udstilling/salg og et værksted. Købeloven gælder for alt undtagen fast
> ejendom. Købelovens §49 siger klart at :

§ 49 gælder ikke i forbrugerkøb, jf. § 1a stk. 3. Prøv med §§ 78 og 79 i
stedet.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-11-04 20:57

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BDD27F40.FC7F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> § 49 gælder ikke i forbrugerkøb, jf. § 1a stk. 3. Prøv med §§ 78 og 79 i
> stedet.

Rigtigt, min bøf - sorry!

Fra : David T. Metz

Dato : 01-12-04 09:29

Henning Sørensen wrote:
> [...]

> mener FS naturligvis sælgerens adresse, hvor en typisk autoforhandler
> både har udstilling/salg og et værksted.

Helt enig. Men den udlægning du linkede til præciserer forskellen på
genstande der let kan transporteres og genstande der ikke let kan
transporteres ved at tale om "mindre" og større" ting. Det er
uhensigtsmæssigt her, da man ikke tager en bil, der kan køre, under armen.
Størrelsen er ikke afgørende, men det er letheden hvormed den kan
transporteres.

> Købeloven gælder for alt
> undtagen fast ejendom. Købelovens §49 siger klart at :

Kristian har pointeret at du fik fat i den forkerte §.

Tager vi fx § 78 står der:
"Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen"

Det støtter umiddelbart din udlægning. Men forinden står der også:

"Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen. "

Det støtter i nogen grad min udlægning (det beror bl.a. på bilens værdi,
betydningen af manglen samt transportudgifterne). I givet fald kan køber i
stedet kræve afslag (næppe i dette tilfælde ophævelse). Det ville være mit
umiddelbare råd i denne sag.

Som sagt er jeg ikke sikker på hvem der skal betale, men jeg er sikker på at
det ikke er så simpelt at det altid er sælger.

David

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-12-04 13:01

> Som sagt er jeg ikke sikker på hvem der skal betale, men jeg er sikker på
at
> det ikke er så simpelt at det altid er sælger.

Helt enig, jeg reagerede på dit første indlæg fordi jeg fik indtryk af at du
mente at det altid ville være købers problem. Jeg er helt enig med dig i at
det må bero på en konkret vurdering af værdi, omkostninger, ulempe osv.

Mvh

Henning

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-04 11:32

Henrik Bøgh wrote:
> En helt masse bits fra Brian B. Christensen <Brian snabela brinch dot
> it> til dk.videnskab.jura gav følgende:
>
> [...]
>
> I følge FDM's jurister nej:

Nej til hvilket af sprøgsmålene? Jeg går ud fra du mener det første.

> [...]
> fastslået, at dette blandt andet betyder, at køberen har krav på at
> få refunderet udgifter til transport til og fra sælgers værksted."

Hvad handlede pågældende mail om? Hvis det drejede sig om en bil der ikke
kunne køre, så er det rigtigt nok at sælger hænger på den - så jeg gætter på
det var hvad juristerne svarede på.

Men hvis bilen kan køre er det sædvanligvis købers problem (medmindre en
garantibestemmelse siger noget andet).

David

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 15:00

En helt masse bits fra David T. Metz til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Nej til hvilket af sprøgsmålene? Jeg går ud fra du mener det første.

Jeg forstår hvorfor du antager det. Mit nej burde faktisk være et ja til det
sidste. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys o.s.v. :)

[...]

> Hvad handlede pågældende mail om? Hvis det drejede sig om en bil der ikke
> kunne køre, så er det rigtigt nok at sælger hænger på den - så jeg gætter på
> det var hvad juristerne svarede på.

Pågældende mail var en uddybning af et svar givet i nyeste nummer af Motor. Og
mailen drejede sig faktisk om en bil der kunne køre, hvorimod indlægget
drejede sig om en der ikke kunne.

> Men hvis bilen kan køre er det sædvanligvis købers problem (medmindre en
> garantibestemmelse siger noget andet).

Sådan har jeg ikke opfattet det. Jeg har lagt hele mailen (med visse
modifikationer) online på
http://lagengymnastik.dk/filer/skrammel/fdm_mail.txt

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It ain't easy having pals"
-- Casey Siemaszko as Charley Bowdre in 'Young Guns'

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-04 09:36

Henrik Bøgh wrote:

> Sådan har jeg ikke opfattet det. Jeg har lagt hele mailen (med visse
> modifikationer) online på
> http://lagengymnastik.dk/filer/skrammel/fdm_mail.txt

O.k. Personligt tror jeg ikke den holder, hvis man fx har købt i den anden
ende af landet hos en forhandler der ikke er med i en kæde, så vil jeg mene
at evt. transportudgift ifm. reklamation er forventelig. Men jeg kender
ingen afgørelser i spørgsmålet.

David

Fra : Jens......

Dato : 27-11-04 05:57

"Henrik Bøgh"

> En helt masse bits fra Brian B. Christensen

hvorfor skriver du sådan noget fis ?

--
Jens.

postkasse_66@hotmail.com

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 15:08

En helt masse bits fra Jens...... til dk.videnskab.jura gav følgende:

> "Henrik Bøgh"

> hvorfor skriver du sådan noget fis ?

Det er min indledning. Der kan sådan set stå hvad som helst.

CC: dk.videnskab.jura, dk.admin.netikette
FUT: dk.admin.netikette

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Og Erik - hedder du også Jørgen?"