Monitor til reperation, hvornår kan man op~
Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 21-11-04 22:20

Jeg har en monitor til reperation hos et firma.

Såfremt der går måneder inden jeg får den retur (eller en anden til låns),
kan jeg så ophæve handelen og kræve mine penge tilbage? Hvis jeg kan,
hvorlænge vil det så skønsmæssigt være?

Monitoren er ca. 5 måneder gammel.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-11-04 22:26

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Jeg har en monitor til reperation hos et firma.
>
> Såfremt der går måneder inden jeg får den retur (eller en anden til låns),
> kan jeg så ophæve handelen og kræve mine penge tilbage? Hvis jeg kan,

Ja.

> hvorlænge vil det så skønsmæssigt være?

Spørg butikken ad. Ingen fast regel.

> Monitoren er ca. 5 måneder gammel.

Lyder som om du lige har afleveret den. Du skal også give forretningen
lidt tid...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 23-11-04 19:58

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Lyder som om du lige har afleveret den. Du skal også give forretningen
> lidt tid...

Jeg har afleveret den for ca. 1 måned siden, men der er noget af ordlyden i
deres betingelser jeg ikke bryder mig specielt om. Derfor foregriber jeg
lige situationen lidt.

Jeg syntes ikke 1 måned er helt urimeligt, men jeg har jo helller ikke
modtaget den tilbage endnu :)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-11-04 21:55

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Jeg har afleveret den for ca. 1 måned siden, men der er noget af ordlyden i
> deres betingelser jeg ikke bryder mig specielt om. Derfor foregriber jeg
> lige situationen lidt.

Ok, klart nok. Der skal nok ikke gå mere end 2 uger igen tror jeg,
selvom der ikke er en præcis fastsat grænse...

> Jeg syntes ikke 1 måned er helt urimeligt, men jeg har jo helller ikke
> modtaget den tilbage endnu :)

Ok, ja i så fald syntes jeg du bør begynde at gå dem lidt på klingen og
du kan jo starte med at høre om de (frivilligt) vil gå med til at give
dig pengene tilbage eller høre hvad de har tænkt sig...

Henvis sælger til de her (mulighed nr.4 er, at *du* kan vælge at ophæve
købet):

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

§ 78 er ændret fra d. 01.01.2002 ved lov nr. 213 af 22.04.2002.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens
art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder
om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til
køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud
om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for
uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart
overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 23:15

Thomas Wesley Hinton skrev:

>Jeg syntes ikke 1 måned er helt urimeligt

Det er det.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-11-04 12:58

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Såfremt der går måneder inden jeg får den retur (eller en anden til låns),
> kan jeg så ophæve handelen og kræve mine penge tilbage? Hvis jeg kan,
> hvorlænge vil det så skønsmæssigt være?

Loven siger "rimelig tid". Loven definerer ikke hvad "rimelig tid"
er. Men forbrugerombudsmanden har vist en lidt mere konkret vurdering af
det på www.forbrug.dk

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 23-11-04 19:59

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message news:41a32465$0

> Loven siger "rimelig tid". Loven definerer ikke hvad "rimelig tid"
> er. Men forbrugerombudsmanden har vist en lidt mere konkret vurdering af
> det på www.forbrug.dk

Tak for svaret, den side vil jeg nærlæse.