lær at spille
Fra : JB

Dato : 03-12-04 00:36

Hej
Jeg har set i Kenneth Baker bøger lær at spile
keyboard,
at melodierne er omskrevet så begynder kan spile dem.
Er der et program som kan det ?
eller kan man selv gøre det og hvordan ?

Jørgen

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 05-12-04 10:03

Hej Jørgen
Jeg kender Musicator (et forholdsvist dyrt, købeprogram). Jeg ved der er
mange andre gode programmer. Det, du leder efter hedder "transpose". For
tangentspillere "flytter" transpose noderne fra den besværlige E-dur til
f.eks. C-dur.

Er programmet lavet rigtigt, får du både becifringer (akkorder) og noder
med.

/kim

Fra : JacobS.

Dato : 05-12-04 13:27

"JB" skrev d. 03-12-04 00:36 dette indlæg :
> [...]
> at melodierne er omskrevet så begynder kan spile dem.
> Er der et program som kan det ?
> eller kan man selv gøre det og hvordan ?

Gå ind på e-chords.com og vælg den sang du vil have noder på!
Når noderne kommer frem på skærmen kan du oppe i hjørnet sige at du vil
have en nemmere version.

Håber jeg kunne hjælpe!

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Korgaard

Dato : 07-12-04 19:43

Hej JB

Der findes efter min opfattelse ikke noget musikprogram som kan trylle noder
enkle ordentligt. Man kan selvfølgelig bede et nodeskriveprogram æde en
midifil og transponere nummeret til en nemmere toneart. Problemet er bare,
at der ikke findes noget nodeskriveprogram, som er intelligent nok til
fortolke midi, som det bør noteres. Programmet udskriver nemlig ret præcist,
det som er indspillet - men sådan vil man aldrig skrive noder - og slet
ikke, hvis noden skal være enkel at spille. Det er heller ikke helt
ligegyldigt, hvilken akkord man anvender. Der findes mange programmer som
tilbyder en harmonisk analyse, men deres forslag er ofte forkerte og aldrig
rigtig gode. At konstruere gode noder er nemlig alt for svært for en
maskine - men den kan da være et fint hjælpemiddel for en nodeskriver.

Mit råd til dig er derfor, at anskaffe dig en god lærebog. Hvis du er
begynder, har du nemlig også brug for en vejledning i fingersætning og
andre spidsfindigheder. Du gør dig selv en bjørnetjeneste, hvis du ikke
anvender ordentligt materiale.

Peter T. Korgaard - http://www.overtone.dk :: musik og undervisning,
debat, find musikere, køb og salg

..