Lodde-os - hvor farligt er det?
Fra : Merete

Dato : 23-11-04 21:55

Hej Gruppe.
Jeg arbejder for tiden på en arbejdsplads, hvor vi bl.a. skal lodde nogle
ting sammen. Der er ikke (som ellers normalt) udsugning ved kolben, så al
osen bliver blæst rundt hvor vi står. Jeg har oplevet at blive svimmel, en
af mine kollegaer har haft lidt svært ved at fokusere. Vi ved ikke om det
skyldes røgen, men vi er da lidt bekymrede.
Er der mon nogen som ved, om man ikke tager skade af at arbejde i lodde-røg
i et par uger, eller om vi bør nedlægge arbejdet med det samme.
På forhånd tak.

Mvh. Trine.

Fra : Michael

Dato : 23-11-04 22:30

"Merete" <hardwoman18@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lodde-røg
> i et par uger, eller om vi bør nedlægge arbejdet med det samme.

Ring og forhør dig hos arbejdstilsynet, eller snak med din
sikkerhedsrepræsentant.

--
Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-11-04 00:02

"Michael" <michael-7500FJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lodde-røg
>

> Ring og forhør dig hos arbejdstilsynet, eller snak med din

Gammeldags loddetin af typen 60/40 indeholder bly. Bly giver bl.a. som flere
andre tungmetaller neorologiske skader. Flusmidlet i loddetinnet er under
mistanke for at være kræftfremkaldende. Er der ikke udsugning:
punktudsugning, ja så er det en klokkeklar overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen så ring straks til arbejdstilsynet!

Fra : Lasse Madsen

Dato : 26-11-04 19:46

> punktudsugning, ja så er det en klokkeklar overtrædelse af
> arbejdsmiljølovgivningen så ring straks til arbejdstilsynet!

Spis nu lige brød til !

Man har loddet i åre og dage uden nogen er faldet om og døde af det ...
efter min mening bør hun bede sin arbejdsgiver om bedre kår IKKE ringe som
en værre stikker til arbejdstilsynet som kan medføre en bøde for
virksomheden på omkring 50.000kr ...

m.v.h.
lasse

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 11:17

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter min mening bør hun bede sin arbejdsgiver om bedre kår IKKE ringe som
> en værre stikker til arbejdstilsynet som kan medføre en bøde for

Sikke noget vås...

Der _skal_ være udluftning, fordi det er giftigt og dit helbred ta'r skade
af det, og det skal der ikke gå lang tid for, tag du lige og spørg
arbejdstilsynet om det, tror de med glæde vil vise dig en masse
undersøgelser der underbygger det...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 09:06

Hej Merete

> [...]
> Er der mon nogen som ved, om man ikke tager skade af at arbejde i
> lodde-røg i et par uger, eller om vi bør nedlægge arbejdet med det samme.

Det er giftigt, og som du ser på din kollega, har det nogle bivirkninger af
de knap så gode....:(

Her et et par links til arbejdstilsynet

Der kan rekvireres en folder om svejsning og lodning
http://www.at.dk/sw6553.asp

Og så se at få ringet til dem, så de kan komme ud og se på sagen...
http://www.arbejdstilsynet.dk/

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-11-04 16:53

"Blue" <blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.at.dk/sw6553.asp
>
> Og så se at få ringet til dem, så de kan komme ud og se på sagen...

Tja og så må vi håbe din arbejdsgiver efterfølgende ikke kan identificere
dig udfra dine usenet indlæg :( ups...

Fra : Elbarto

Dato : 26-11-04 23:27

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Blue" <blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Tja og så må vi håbe din arbejdsgiver efterfølgende ikke kan identificere
> dig udfra dine usenet indlæg :( ups...

arbejdsgiver er med garaenti klar over den er gal så deeet

Om ikke andet kunen man da gøre opmærksom på at der faktisk skal være
udsugning og går firmaet stadig intet så arbejdstilsynet

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 11:18

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja og så må vi håbe din arbejdsgiver efterfølgende ikke kan identificere
> dig udfra dine usenet indlæg :( ups...

Ja, så har vi fagforeningerne til at tage sig af den side af sagen...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Elbarto

Dato : 26-11-04 23:25

> [...]
lodde-røg
> i et par uger, eller om vi bør nedlægge arbejdet med det samme.

Der SKAL være udsugning
Lodde røg er bestemt ike sundt bare det at lodde 2 PL stik kan få en til at
se farver

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 29-11-04 21:34

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lodde-røg

> Der SKAL være udsugning
> Lodde røg er bestemt ike sundt bare det at lodde 2 PL stik kan få en til

Så er det nok derfor jeg ikke ser i sort / hvid...

Jeg ville nu prøve at snakke med arbejdsgiveren, og se om ikke der kunne
fikses noget. Når det bliver blæst rundt, så er der jo åbenbart en eller
anden form for udsugning, og er det noget, som har varet sådan længe, så har
arbejdstilsynet jo nok allerede inspiceret det, og siden det stadig står, så
godkendt det. Det kunne jo være, at det havde været der, men at
medarbejderne havde fjernet det, fordi arbejdet var lettere uden.

Til Elbarto... Du skulle lodde stikkene, ikke brænde kablet af )

M.V.H.....Benny..

Fra : Johan

Dato : 30-11-04 20:48

Tak for de gode svar. Nu er der kommet skred i sagen, og der kommer
udsugning op imorgen.

Mvh Trine