Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan forbindes kameraet med 2 studiebli~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-11-04 11:08

Jeg har lånt 2 stk. Visatec Solo 1600B studieblitz hos Fotoklubben på mit
arbejde for at eksperimentere lidt og har to spørgsmål som jeg håber at nogen
kan hjælpe med:

1) Der er PC-stik på min D30, men hvordan forbinder jeg to blitzer til denne
ene udgang? Der er ikke en "chain"-udgang så jeg kan forbinde de to blitzer.
Bruger jeg sync-kabel til den ene og slave mode på den anden? (Jeg kan ikke
bruge slave-mode på begge pga. E-TTL preflash på D30'erens indbyggede blitz)

2) Der er ikke angivet polaritet på stikket i manualen til blitzerne -
hvordan undersøger jeg om polariteten er den samme som D30'eren?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Reidar Solberg

Dato : 23-11-04 11:23

> [...]
> blitzer.
> Bruger jeg sync-kabel til den ene og slave mode på den anden?

Stemmer. Jeg har samme lamper bare i 800. De er utstyrt med sensor som
registrerer blitzlyset fra den andre lampen. Men pass på at den som er
slave kan "se" blitzlyset fra den andre - dvs at ikke noe skjermer for
lyset. Opplevde dette da jeg snudde dem forskjellig vei ved bruk av paraply.
Da bare setter du kabelen i den som er vendt "bakover".

mvh Reidar

Fra : Claus Smith

Dato : 23-11-04 13:26

Jeg wire mine flashlamper op på den gode gammeldags og driftsikre metode:
Kabel fra kamera til lampe nr. 1 og så nogle adaptere i hver enkelt lampe,
så jeg kan sætte to kabler i og dermed koble lamperne sammen.

På den måde skal jeg ikke spekulere på om den enkelte lampe går af eller ej,
som når man benytter de indbyggende sensorer.

Claus Smith

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 13:32

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote in

> [...]
> metode: Kabel fra kamera til lampe nr. 1 og så nogle adaptere i hver
> enkelt lampe, så jeg kan sætte to kabler i og dermed koble lamperne

Tak for svaret.

Hvilken adapter er det du anvender?

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 14:06

Canon laver kabler der beregnet til netop dette.

Poul B-H

Fra : Langgaard

Dato : 23-11-04 14:35

<svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> Canon laver kabler der beregnet til netop dette.

Hej

Jeg kan ikke anbefale at man bare bruger et "dobbeltstik" til disse store
flash, da de nok kører med meget højere triggerspænding.

De kabler du tænker på, er de ikke til Canon´s A-TTL system.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Børge Larsen

Dato : 23-11-04 14:51

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> Regards / Med venlig hilsen
> Kenneth
> email: n e w s AT K B H d a r l i n g DOT d k - REMOVE KBH AND SPACES

Pas på med at forbinde Flash direkte til Canon og mange andre digitale.
Mange flash har en meget høj triggespænding der let ødelægger
kameraudgangen. Der bør være en galvanisk adskiller mellem kamera og flash.
Jeg kender ikke D30, men forstår ikke at den ikke kan styre slave flash i
manuel indstilling.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 13:06

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> Mange flash har en meget høj triggespænding der let ødelægger
> kameraudgangen. Der bør være en galvanisk adskiller mellem kamera og

Canon anbefaler max 6V trigger voltage. Såvidt jeg kan læse mig til på
nettet er mine lys 12V, men jeg har skrevet til producenten for at få
dette bekræftet.

> Jeg kender ikke D30, men forstår ikke at den ikke kan styre slave flash
> i manuel indstilling.

D30 kører E-TTL på den indbyggede blitz, hvilket betyder at den affyrer et
pre-flash til lysmåling for den fulde blitzladning affyres. Dette preflash
vil aktivere en slaveblitz med mindre slaven er bygget til at håndtere
preflash. Løsningen er at køre med en ekstern blitz, som ikke kører E-TTL
eller en ekstern E-TTL kompatibel blitz, hvor preflash kan slås fra (fx
550EX).

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 13:50

> Canon anbefaler max 6V trigger voltage. Såvidt jeg kan læse mig til på
> nettet er mine lys 12V, men jeg har skrevet til producenten for at få
> dette bekræftet.

Svar fra Bron / Visatec:
"There is an ISO standard no. 10330 defining the specifications of the sync
circuit in the camera and flash unit. Our units meet this specification and
have a sync voltage of about 20 V. We cannot comment on the camera side;
this information should be available from the camera manufacturer. We are
not aware, however, that there have been any breakdowns when our units were
used with digital cameras."

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 13:32

> [...]

> Jeg har lånt 2 stk. Visatec Solo 1600B studieblitz hos Fotoklubben på
> mit arbejde for at eksperimentere lidt og har to spørgsmål som jeg håber

...tak for svarene til alle!