Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til Jpeg og Raw
Fra : Henrik Høy

Dato : 22-11-04 21:41

Hejsa.

Jeg har et KM A2, som kan gemme i bl.a. Jpeg og Raw.

Får jeg noget billedkvalitets mæssigt ud af at tage billederne i Raw, og
så bare gemme billeder som Jpeg, uden at behandle billederne
individuelt, frem for at tage billederne direkte i Jpeg.

Hvis man ikke får noget ud af ovenstående fremgangsmåde, er der så en
metode til at kører alle sine raw-filer gennem et "filter", som
behandler filerne og dernæst gemmer dem som Jpeg, uden at man skal
behandle hver fil enkeltvis.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : KNL DtP

Dato : 22-11-04 21:55

"Henrik Høy" <henrik@nospamhoey.dk> skrev i en meddelelse

> Får jeg noget billedkvalitets mæssigt ud af at tage billederne i Raw, og
> så bare gemme billeder som Jpeg, uden at behandle billederne
> individuelt, frem for at tage billederne direkte i Jpeg.

Nææ, med mindre dit RAW-fremkaldningsprogram har en bedre JPG-algoritme end
dit kameras indbyggede. For at få fuld udbytte at RAW, bør du bruge de
indstillingsmuligheder så som kontrast, eksponeringskompensation, trinløs
hvidebalance, skarphed, farvemætning ect. som formatet giver mulighed for.

Nu kender jeg ikke lige dit kamera, men går ud fra, at det afleverer RAW-filen
i enten 10- eller 12-bits farvedybde. Sammenlignet med JPG's 8-bits er der
meget mere data at arbejde med (8 bits pr. farvekanal giver 256 trin, mens
f.eks.12 bits har hele 4096!).

Hvis du skal have en bunke billeder uden det store arbejde, var det måske
bedst at indstille kameraet til en passende kontrast, farvemætning og
skarphed, og så bare knipse løs i JPG i højeste opløsning og laveste
kompression?

> [...]
> metode til at kører alle sine raw-filer gennem et "filter", som
> behandler filerne og dernæst gemmer dem som Jpeg, uden at man skal

Ja, langt de fleste RAW-programmer har en eller anden form for
batch-konvertering, hvor man indstiller ét billede, og laden den bruge samme
settings på resten af en mappe ect. Det kan dog kun anbefales, hvis alle
billeder er taget under samme lyskilde (hvidebalance), samt belysning og
eksponering (kontrast, Levels og evt. exp. kompensation).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Høy

Dato : 22-11-04 22:02

In article <41a25237$0$22711$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
knl_dtp@hotmail.com says...
> [...]
> bedst at indstille kameraet til en passende kontrast, farvemætning og
> skarphed, og så bare knipse løs i JPG i højeste opløsning og laveste

Ok. Det sidste vil jeg overveje.

> [...]
> billeder er taget under samme lyskilde (hvidebalance), samt belysning og
> eksponering (kontrast, Levels og evt. exp. kompensation).

Hmmm. Det ser ud til at der ikke er nogen genvej

Takker.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 23-11-04 20:51

> Jeg har et KM A2, som kan gemme i bl.a. Jpeg og Raw.

Dejligt kamera - har selv opgraderet til det for et par måneder siden.

> Får jeg noget billedkvalitets mæssigt ud af at tage billederne i Raw, og
> så bare gemme billeder som Jpeg, uden at behandle billederne
> individuelt, frem for at tage billederne direkte i Jpeg.

Kender du KM-forumet på dpreview.com? Der er masser af god information om
alt muligt vedr. dette kamera (og andre). Se mere på
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1024

Jeg er sikker på dit spørgsmål var diskuteret for ikke så længe siden.
Eneste problem er, at jeg ikke kan finde tråden igen. Nedenstående to kunne
dog også være relevant.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9343789
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9225177

Jeg skyder selv jpeg i bedste kvalitet. Nok mest ud fra praktiske hensyn
såsom hvor mange billeder jeg kan have på kortet samt det er det jeg er
vandt til fra mit forrige kamera, da det ikke havde raw muligheden.

Fra : Henrik Høy

Dato : 23-11-04 22:42

In article <41a39496$0$84106$14726298@news.sunsite.dk>, slettes-
hboggild@yahoo.dk says...

> Dejligt kamera - har selv opgraderet til det for et par måneder siden.

Samme her

> Kender du KM-forumet på dpreview.com? Der er masser af god information om
> alt muligt vedr. dette kamera (og andre). Se mere på
> http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1024

Jo det gør jeg, men jeg vil nærlæse det lidt mere.

> [...]
> såsom hvor mange billeder jeg kan have på kortet samt det er det jeg er
> vandt til fra mit forrige kamera, da det ikke havde raw muligheden.

Grunden til at jeg overvejer for og i mod raw, er at jeg vil godt have
det så godt som jeg kan få det uden at skulle sidde og bruge alt for
meget tid på at rette op på billederne bagefter.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-11-04 23:45

In article <MPG.1c0dccf98398d3be98969c@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:
> Grunden til at jeg overvejer for og i mod raw, er at jeg vil godt have
> det så godt som jeg kan få det uden at skulle sidde og bruge alt for
> meget tid på at rette op på billederne bagefter.

Hvis du har valgt dine favoritindstillinger i Photoshop (ekstra
sharpness, ekstra farvemætning etc), så tager det ikke mange sekunder
ekstra at åbne det i Photoshop CS. Og man kan (ihvertfald med Canon)
se preview i filebrowseren.

Du skal ikke rette mere op med raw end med jpeg. Du har bare
mulighed for at hente ting i højlys/skygge der er forsvundet i
jpeg versionen.

Fra : Henrik Høy

Dato : 24-11-04 06:57

In article <slrncq7fbs.18g.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> [...]
>
> Du skal ikke rette mere op med raw end med jpeg. Du har bare
> mulighed for at hente ting i højlys/skygge der er forsvundet i

Hvis man tager f.eks. 20 billeder i jpeg, og de samme 20 billeder i raw,
som herefter konverteres til jpeg uden efterbehandling, hvilke billeder
skal man så forvente bliver bedst?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-11-04 07:33

In article <MPG.1c0e4127c4297ede98969d@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:

> Hvis man tager f.eks. 20 billeder i jpeg, og de samme 20 billeder i raw,
> som herefter konverteres til jpeg uden efterbehandling, hvilke billeder
> skal man så forvente bliver bedst?

Hvis de 20 billeder skal behandles ens (samme lysforhold), så kan du
justere det første i dit rawkonvertering, og anvende disse indstillinger
på dem alle. Så kan du få bedre billeder ud af raw. Men det kræver
1-2 minutter på det første af flokken.