Adapter til tv-out
Fra : Birger Langkjer

Dato : 30-11-04 18:25

Jeg har fremskaffet et gammelt RAGE LT PRO kort med TV-out. Desværre mangler
kabelet til TV-out-stikket. Jeg har et andet lignende stik liggende, men
ærgerligt nok viste det sig, at det har en anden pin-configuration. Kan jeg
købe et nyt kabel i en forretning, og hvad skal jeg spørge efter, eller kan
det bedre betale sig at købe et nyt grafikkort til 239,- med TV-out (Club 3D
ATI 7000 32MB DDR RAM)?

mvh
Birger

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-12-04 09:57

> [...]
kan
> det bedre betale sig at købe et nyt grafikkort til 239,- med TV-out (Club

Et Rage LT Pro har overlay support. Det har et ATI Radeon 7000 ikke. Så jeg
tror at du får et væsentligt bedre TV-billede med Rage kortet og du vil
bruge mindre processorkraft (til gengæld kan du kun se filmen enten på
computerskærmen eller på fjernsynet - ikke begge på en gang).
Så find et kabel der passer til Rage kortet.

Niels Dybdahl

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-12-04 14:31

Niels Dybdahl wrote:

> Et Rage LT Pro har overlay support. Det har et ATI Radeon 7000 ikke.

Radeon 7000 har ikke hardware accelereret overlay support. Men det
understøtter da overlays.

> Så jeg tror at du får et væsentligt bedre TV-billede med Rage kortet

Jeg tror ikke på at der vil være nogen forskel på billedkvaliteten,
eneste forskel som du også er inde på, vil være CPU forbruget. Så
spørgsmålet er så hvor hurtig CPUen i Birgers PC er.

> og du vil bruge mindre processorkraft (til gengæld kan du kun se
> filmen enten på computerskærmen eller på fjernsynet - ikke begge på
> en gang).
> Så find et kabel der passer til Rage kortet.

Hvis det er alternativet (altså at han alligevel kun kan se film og ikke
have noget desktop samtidigt), så er det jo lige meget om han finder en
omformer eller bruger et Radeon 7000. Hvis hans CPU da ellers er hurtig
nok. Jeg ved ikke hvad bundgrænsen er, men jeg kan oplyse at når jeg ser
film på mit Radeon 7000 PCI (sekundært kort, permanent tilsluttet mit TV
via VGA-RGB kabel) viser XP's task managers CPU måler 75-80 procent. Min
CPU er en 1400MHz Pentium III. Men når jeg ser film bruger jeg ikke min
PC til CPU krævende ting imens, så det generer mig ikke.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Birger Langkjer

Dato : 01-12-04 18:21

Ok, men mit problem er også, at kortet har et tv-out stik med en
pinconfiguration, som jeg aldrig har set før:
http://www.sun.com/products-n-solutions/hardware/docs/html/817-2400-10/figur
es/appF.IOpinout-specs-6.gif

Den hedder åbenbart "Stereo/Framelock DIN7 Connector":
http://www.sun.com/products-n-solutions/hardware/docs/html/817-2400-10/appF.
IOpinout-specs.html

En 7 pins til de fleste kort ser normalt sådan ud:
http://store1.yimg.com/I/videoware_1817_7432233

Det er åbenbart kun Sun, der bruger den standard, så det ser ud til, at jeg
ligeså så godt kan skrotte kortet.

mvh
Birger

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-12-04 22:16

Birger Langkjer wrote:
> Ok, men mit problem er også, at kortet har et tv-out stik med en
> pinconfiguration, som jeg aldrig har set før:
> [...]

Ja, det fik jeg godt fat i. Men mine kommentarer gik nu mest på hvorvidt
et Radeon 7000 var egnet til formålet.

> [...]
>
> Det er åbenbart kun Sun, der bruger den standard, så det ser ud til,
> at jeg ligeså så godt kan skrotte kortet.

Hmm, det lyder godt nok mystisk, det må være forfærdelig gammelt det der
LT kort.

har du kigget her, måske har ATI noget du kan bruge:
http://shop.ati.com/searchresults.asp?search_id=10

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : JH

Dato : 02-12-04 14:38

> Det er åbenbart kun Sun, der bruger den standard, så det ser ud til, at
jeg
> ligeså så godt kan skrotte kortet.

Hov hov stop en halv. I det stik gemmer der sig en s-video forbindelse, det
er bare at overføre den til det 4 polede stik.

Jeg har selv et sådan kort og har engang selv loddet en adapter sammen, jeg
tog stikket fra et gammelt tastatus og loddede på en s-video ledning.

Mon ikke jeg har gemt diagrammet over stikket et eller andet sted.... kigger
lige efter senere og vender tilbage...

JH

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 02-12-04 11:46

> Jeg tror ikke på at der vil være nogen forskel på billedkvaliteten,
> eneste forskel som du også er inde på, vil være CPU forbruget. Så
> spørgsmålet er så hvor hurtig CPUen i Birgers PC er.

Det kommer også an på hvilken opløsning Birger vil køre i. Hvis han vil
anvende 800x600 pixel opløsning, så ligger den meget tæt på de 576 linier
som vi anvender i Danmark, og der er ikke meget kvalitetstab, hvis man ikke
har overlaybuffer. Hvis man kører andre opløsninger, så er et lidt bedre
kort at anbefale. Jeg har f.eks lige bestilt et nVidia GeForce FX5200 kort
til 389 kr.

> Hvis det er alternativet (altså at han alligevel kun kan se film og ikke
> have noget desktop samtidigt)

Det kan han godt. Desktoppen kan han se på begge skærme. Det han ikke kan,
er at se filmen både på fjernsynet og computeren samtidigt, da overlay
bufferen kun kan skalere filmen til enten fjensynets eller PC-skærmens
opløsning.
Hvis han vil se filmen begge steder samtidigt, så må han leve med at
processoren først bruger en masse kræfter på at skalere til PC-skærmens
opløsning og derefter smider grafikkortet en del af linierne væk, så det
passer med fjernsynets opløsning. Denne op- og nedskalering af filmen giver
et vist kvalitetstab.

Niels Dybdahl

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-12-04 18:02

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> opløsninger, så er et lidt bedre kort at anbefale. Jeg har f.eks lige
> bestilt et nVidia GeForce FX5200 kort til 389 kr.

Klart nok, selvfølgelig gælder det om at have så lidt skalering som
muligt.

> [...]
> linierne væk, så det passer med fjernsynets opløsning. Denne op- og
> nedskalering af filmen giver et vist kvalitetstab.

Ah okay, den mulighed havde jeg ikke overvejet.. Men hvem vil også se
den samme film på to skærme samtidigt?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.