Andet multimedie
bentjuul 3670
M65 folder
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-12-04 19:04

Mangler lidt hjælp vedr. mål på en M65 folder.
Jeg ved godt, at det er en A4, der er foldet 2 gange, men det er vel ikke
det samme som målene er 29,7 delt med 3, eller hvad ??

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Palle

Dato : 01-12-04 19:30

"Poul E. Kristensen" <poulemilfjern@fjernkristensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:41ae0783$0$17077$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mangler lidt hjælp vedr. mål på en M65 folder.
> Jeg ved godt, at det er en A4, der er foldet 2 gange, men det er vel ikke
> det samme som målene er 29,7 delt med 3, eller hvad ??

Jeg troede, at M65 var størrelsen på en konvolut. Det tror jeg forresten
stadigvæk.

Fra : emj

Dato : 01-12-04 19:42

On Wed, 1 Dec 2004 19:30:21 +0100, "Palle" <hother.papgaard@liam.dz>
wrote:

>Jeg troede, at M65 var størrelsen på en konvolut. Det tror jeg forresten
>stadigvæk.

det er det også, men det er også et format.
Der kan downloades en M65 skabelon til Word på
http://www.kidsvolley.dk/index.asp?menu_id=51
Til brug for fremstilling af 3-foldet brochure i M65 format.
Hilsen emj

Fra : KNL DtP

Dato : 01-12-04 19:43

"Poul E. Kristensen" <poulemilfjern@fjernkristensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:41ae0783$0$17077$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Mangler lidt hjælp vedr. mål på en M65 folder.

M65 er en kuvert (som Palle også skriver). Den måler 223 * 112 mm, og kan
dermed indeholde et A4-ark, der er foldet tre gange (210 * 99 mm). Det er
sådan en standart-kuvert, som f.eks. BetalingsService anvender.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-12-04 20:06

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> M65 er en kuvert (som Palle også skriver). Den måler 223 * 112 mm, og kan
> dermed indeholde et A4-ark, der er foldet tre gange (210 * 99 mm). Det er
> sådan en standart-kuvert, som f.eks. BetalingsService anvender.

Kender godt kuverten M65, men jeg har også set flere steder på nettet, at en
2x foldet A4 kaldes M65, men findes der et standardmål for denne folder ??.
Jeg skal lave en folder i illustrator, hvor det er rimelig vigtigt, at
billeder m.m. ikke bliver "foldet", så de fremkommer på to sider.
Det er vel sådan, at den inderste side er en anelse smallere end de to
andre, men er det så lidt, at man ikke tager hensyn til dette, og bare laver
hver side 99 mm. ?

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Niels Boegh

Dato : 01-12-04 21:16

On 2004-12-01 19:03:50 +0100, "Poul E. Kristensen"
<poulemilfjern@fjernkristensen.mail.dk> said:

> [...]
> Jeg ved godt, at det er en A4, der er foldet 2 gange, men det er vel
> ikke det samme som målene er 29,7 delt med 3, eller hvad ??

Man kan udmærket kalde det en M65 (se f.eks. www.lasertryk.dk)

Generelt kaldes det vel en 3-fløjet A4, som kan være rullefalset (den
sidste fløj foldes ind mod den første) eller en zigzag-fals (hvor den
sidste fløj foldes vk fra første fløj). Prøv at se tryksagen fra oven,
det illustrerer tydeligst forskellen. Det er vigtig at den sidste fløj
en en rullefals er smallere, så den ikke kolliderer med første fløj.

Niels

www.dtpkurser.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 01-12-04 21:38

Hej Poul

De mål som jeg bruger, når jeg laver en M65 falset tryksag (det kaldes det,
selvom det ikke har M65 målene). Er 10 x 10 x 9,7cm. Grunden til at du "ikke
bare" kan lave alle sider lige store er, at der vil komme en dobbeltfals på
den inderste flap (hvis de er lige store), når bogbinderen (eller trykkeren)
falser tryksagen.

Husk at målene skal være spejlvendt, alt efter om det er yder eller inder
siderne (lav en dummy).

Mvh
Anders

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 02-12-04 16:56

Tak for alle svarene, - jeg er blevet klogere, endnu engang
Jeg må nok helere spørge trykkeriet for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 03-12-04 00:55

"Anders Rehhoff" skrev ...
> [...]
> bare" kan lave alle sider lige store er, at der vil komme en dobbeltfals

> den inderste flap (hvis de er lige store), når bogbinderen (eller

Inderste fløj skal kun krybes, hvis der er tale om 3-fløjet rullefals. Hvis
folderen
skal zig-zag falses, skal alle fløje være lige store.

> Husk at målene skal være spejlvendt, alt efter om det er yder eller inder
> siderne (lav en dummy).

Hvis der ønskes pasning mellem "omslagets inderside" og inderste fløj, er
målene hhv. 9,7+10+10 cm (3. fløj+bagside+forside) og 10,3+9,7+9,7
cm (side 2 + side 3 + inderste fløj).

Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen