Farvelaser eller Inkjet
Fra : Henrik

Dato : 29-11-04 16:40

Vi er en lille virksomhed der i dag kun har alm. kopimaskine, laserfax og en
hp 5 laser - øvrige "tryk" opgaver løses ude i byen.

Vi går og overvejer at investere i enten en farvelaser eller en inkjet
(eller en Multifunktions maskine) - men mangler input til afgøre valget.
(Den nye maskine skal umiddelbart ikke erstatte de andre maskiner.)

Det er ikke de store glittede farvelader vi ønsker os, men det skal dog være
pæne print evt.med små billeder af produkter og lignende.

Farvelasere skulle være mere stabile end inkjet, men også dyrere pr side.
Inkjet skulle være hurtigere (ppm) og billigere i anskaffelse.

Ovenstående er blot noget af det vi indtil nu har hørt, for og imod ...

Kender I nogle sider der har sammenlignet farvelaser eller inkjets og
beskrevet side prisen eller i det hele taget giver gode forslag til hvad der
bør indgå i ens overvejelser. Eller har I forslag til ting og oplevelser der
bør tages i betragtning, så skriv også - på forhånd tak

Prisramme maks 5-6.000 eksl. moms.

mvh
Henrik

Sælges: 2 stk Tektronix phaser 340 farvelaser (med en kærlig teknikerhånd
kan de forvandles til én kørende) samt et stort lager farver:
11 x Yellow/Black
12 x Cyan/Black
16 x Magenta/Black
(2 x 3 farver "klumper" i hver pakke)
11 x Black (x 3 )
Sælges for højestbydende (min. Kr.1.500,-)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 16:02

Henrik wrote:

> Kender I nogle sider der har sammenlignet farvelaser eller inkjets og
> beskrevet side prisen eller i det hele taget giver gode forslag til

Et firma i Sønderborg (jeg har arbejdet der engang) har skiftet fra
inkjet til farvelaser, da alle udskrifter rummer komplet farve-logo.
Laseren blev valgt udfra at den skulle tjene sig hjem på under et år.

> hvad der bør indgå i ens overvejelser. Eller har I forslag til ting
> og oplevelser der bør tages i betragtning, så skriv også - på forhånd

Prøv at kigge på de to "printer"-tråde fra igår

> Sælges: 2 stk Tektronix phaser 340 farvelaser (med en kærlig

Denne gruppe er ikke bregnet til køb, salg eller bytte af effekter
eller tjenester.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin [5220]

Dato : 29-11-04 19:03

Nu skriver du ikke hvilke formater jeres behov er baseret på. Men jeg går ud
fra vi snakker A4 og A3 som Max. str.

> Farvelasere skulle være mere stabile end inkjet, men også dyrere pr side.

Det passer at de er mere stabile, men om de er dyrere afhænger af antallet
af print.
Jeg kender ikke nøjagtig hvornår kurven skærer, men hvis du har et
betydeligt forbrug så er laser klart at anbefale.

Jeg vil til enhver tid alligevel anbefale dig at investere i en laser da den
har flere fordele fremfor Inkjet. f.eks. så er der ingen tørretid på
laserprint, men inkjet ofte ville skulle tørre lidt inden de kan berøres.

> Inkjet skulle være hurtigere (ppm) og billigere i anskaffelse.

Inkjet er langsommere men billigere i anskaffelse. Dog vil omkostningerne
ved brug dog hurtigt blive dyrere end laserprinterens.

/Martin

Fra : JK

Dato : 29-11-04 21:05

On Mon, 29 Nov 2004 15:39:34 -0000, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

> [...]
>bør indgå i ens overvejelser. Eller har I forslag til ting og oplevelser der
>bør tages i betragtning, så skriv også - på forhånd tak

Det er Minolta, der er kommet med et prisskred indenfor farvelaser
printere. Jeg ville kigge på deres modeller.

M.h.t. inkjet farveprintere, så vil jeg da tilføje, at de er langt
dyrest regnet pr. side. Blækket er jo dyrere literpris end Chivas
Regal.

mvh

John

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-04 22:59

On Mon, 29 Nov 2004 21:05:01 +0100, JK <johnknuhtsen@mail.FJERNdk>
wrote:

>M.h.t. inkjet farveprintere, så vil jeg da tilføje, at de er langt
>dyrest regnet pr. side. Blækket er jo dyrere literpris end Chivas
>Regal.

Og udskrift af fotos fra en inkjet bliver først rigtig gode når man får
specielt papir som er hundedyrt. En farvelaser skriver stort set lige
godt om det så er alm. billigt kopipapir man udskriver på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hauge

Dato : 15-12-04 23:19

Hejsa
Mads Lie Jensen wrote:
> ... En farvelaser skriver stort set
> lige godt om det så er alm. billigt kopipapir man udskriver på.

Der er vi meget uenige, alm. kopipapir giver en ret grim udskrift, set i
forhold til et print på coated papir, beregnet til farve.
På ordenligt papir, er farverne en del klarere, hvor det på alm. papir er
ligesom om man kan se at toneren ikke hænger så godt fast i papiret (svage
farver).
Bruger dagligt en Xerox 5252 farvelaser.

/Hauge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-12-04 20:03

On Wed, 15 Dec 2004 23:19:19 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>ligesom om man kan se at toneren ikke hænger så godt fast i papiret (svage

Jeg kan da også se forskel, men langt fra så stor forskel som mellem
kopipapir og specialpapir i en inkjet.
Desuden er det også min fornemmelse at man kan få coated laserpapir til
en langt billigere penge end specielpapir til en inkjet?

>Bruger dagligt en Xerox 5252 farvelaser.

Oki C7300 her.

http://www.gartneriet.dk