Underligt smeltet plastik i PSU?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 28-11-04 14:43

Jeg har problemer med at få en sammenstykket PC til at køre og har isoleret
problemet til PSU'en, da det hele fungerer fint med en anden PSU. Jeg har
åbnet PSU'en og sikringen er ikke sprunget. Ligeledes kommer der lys i
bundkortets standby-diode, så snart jeg tænder for PSU'en via kabinettets
tænd/sluk knap, men derudover aktiveres intet i PC'en hverken CPU-blæser
eller PSU'ens egen blæser. Der sker simpelthen ingenting...

Hvad kan være galt med PSU'en, der ellers har fungeret fint og således holdt
op med at virke fra det ene øjeblik til det andet. Jeg har lagt et billede
af PSU'en på http://www.mandsholm.name/psu.jpg. En pil peger på den mystiske
smeltede plastik, der flyder udover de 2 spoler, der kan ses.

Hvordan kan det iøvrigt være, at der kommer lys i bundkortets standby-diode
uden at PSU'en virker?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Aarhus

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 28-11-04 14:58

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> skrev i en meddelelse

Jeg har lagt et billede
> af PSU'en på http://www.mandsholm.name/psu.jpg. En pil peger på den
> mystiske smeltede plastik, der flyder udover de 2 spoler, der kan ses.

Den "smeltede" plastik er bare en slags lim der sikkert er på for evt.
støjdæmpning eller lignende. Det har ingen betydning.

> Hvordan kan det iøvrigt være, at der kommer lys i bundkortets
> standby-diode uden at PSU'en virker?

Fordi PSU´en leverer en række forskellige spændinger. Det kan være at det
kun er en del af den der er røget.

PH

Fra : Brian Lund

Dato : 28-11-04 16:22

> [...]
mystiske
> smeltede plastik, der flyder udover de 2 spoler, der kan ses.

Det er ikke smeltet plastic, men noget stearin lignende noget, det er noget
der er puttet på fra fabrikken ;)

> Hvordan kan det iøvrigt være, at der kommer lys i bundkortets
standby-diode
> uden at PSU'en virker?

Som Peter siger kan de være nogen af de andre forsyninger der er gået
istykker...
Måske kan det også være forsyningen ikke kan levere strøm nok til at få det
nye(?) system til at starte op!...

Brian

Fra : Rado

Dato : 28-11-04 20:19

On Sun, 28 Nov 2004 14:43:09 +0100, "Anders Lau Mandsholm"
<mitfornavn@mitefternavn.name> wrote:

> [...]
>tænd/sluk knap, men derudover aktiveres intet i PC'en hverken CPU-blæser
>eller PSU'ens egen blæser. Der sker simpelthen ingenting...

Hvis det er en P4 så kræver den vist et ekstra stik, som ikke findes
på ældre strømforsyninger. Kunne det være det?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 29-11-04 17:01

OK - strearin-tingen er normalt...

Ift. til det "gamle" system, som PSU'en drev før, er der blot skiftet
bundkort til ASUS A7V600 - ellers er det stadig AMD Ahtlon 1.4HGz, 512MB
Apacer RAM, ASUS V8200 GeForce4 Deluxe grafikkort, Maxtor +9 80GB fluid HD,
SB Live Platinum lydkort, PlexWriter 16/10/40A CD-brænder, Pioneer 106S
DVD-drev og D-Link DFE550TX netkort.

Men da en ny JNC 400W PSU nu driver systemet uden problemer, må det jo
nødvendigvis være den gamle PSU, den er gal med - kommer iøvrigt i tanke om,
at den før har drevet et A7V600... Altså må den være defekt på en eller
anden vis...

Hvordan kortslutter jeg PSU'en, således at jeg kan teste, om den overhovedet
kan køre uden at være monteret i et kabinet?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Aarhus