D'et vodka, d'et dansk
Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 14:37

Jeg gik længe og troede vodka var fra Rusland evt Polen evt UK(Smirnoff, v.
eksilzarrusser).
Så kom min norske søn med en norsk Viking-vodka af norsk gletshervand, og
nævnte svensk Absolut og så granskede jeg etiketten på Danzka i Netto og
erfarede at den er dansk, og så kom min vinhandler med White Swan fra Oscar
Davidsen i Kbh og Vostock fra Vejle("Det franske vinlager") - til samme pris
som de tyske russisk-simulerende discount-vodkaer i NettoFaktaAldi.
Berlins mest brugte vodka heder "Gorbatjow" og har aldrig set Rusland.

Nogle reklamerer med "naturlighed" - og er så naturligt smagende som tysk
"Korn"(neutral kommenfri snaps), der med garanti har reinheitsverbot og ikke
er fra destilleret, cracket spildolie.
Ville nogen kunne smage om de tyske vodka-essenser var tilsat
Pyrolyseværkets billige opløsningsmidler ? - bestemt ikke.
Olierafinaderierne ilter ethan og får 100% ren ethanol og så har man ved
vandtilsætning det samme som Smirnoff opnår ved at destillere gæret
hvede/kartofler tre gange. Men meget billigere. Trods afgiftsnedsættelse er
fabrikationsmetoden helt uvæsentlig for prisen. Og smagen.Men snobber mener
at "Åh mit brand er af særlig bræ-vand eller har lidt rug-smag.
Da jeg i 1973 besøgte to danske brygmestre på Carlsberg-bryggeriet i Malawi
belærte de mig at ingen ekspert kan smage om øls alkohol især kommer fra
dansk byg eller canadisk majs - eller malawi-kasava.

Under alle omstændigheder er vodka en CH3CH2OH + H2O basis og det bliver
smagsmæssig sjovt når Martini-vermouth tilsættes - eller en anelse
Arnbitter/Underberg/FernetBranca.

Jeg forstår godt at rødvindssnobber der ikke køber flasker til under 200 kr
anser mig for proletar når jeg sætter nævnte luksus-bittersnapse til rødvin
eller laver rødgin.

Men vodka bliver lækrere end dyreste cognac når rette munkelikør eller
likørbitter eller bitter-som-at-bide-en-oversygeplejerske-i-armen tilsættes.
Alle sidstnævnte dyre sager bør ses som essenser, der simpelthen smager for
stærkt før de har fået rette fortynding med vodka(ligegyldig hvilken) eller
med rødvin - eller med cognac, når det er jul, og man har spenderbukserne
på.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-11-04 15:52

> [...]
eller
> med rødvin - eller med cognac, når det er jul, og man har spenderbukserne

Rart at nogen gider smide brænde på bålet under alkohol snobberne :)
Personligt anser jeg den alkohol jeg brænder i kælderen som værende af den
ypperste kvalitet...ingen af mine gæster er da blevet blinde endnu :)

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 16:17

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Rart at nogen gider smide brænde på bålet under alkohol snobberne :)
> Personligt anser jeg den alkohol jeg brænder i kælderen som værende af den
> ypperste kvalitet...ingen af mine gæster er da blevet blinde endnu :)

Da jeg var gymnasielærer på HF om aftnen, i Hellerup hvor kronprinserne gik
i dagtimerne, fyrede rektoren mig for at vise mine elever kemien i
hjemmebrænding - og vingæring.

Når man lige havde destilleret hjemmegæret vin smagte den bedre første dag
end næste dag!
Ved du kemien i det.?
Jeg troede at i 35% alkohol var al kemisk ændring stoppet.

Fuselolier forsvinder ved første destillation og giver ikke tømmermænd hvis
man er til fire genstand på en aften max.

Har du en smiley parat til hvis blindhed indtræffer -)
?
Nå - det var vist en finne eller svensker pr årti der lavede træsprit af træ
og blev blind i 1800-tallet.

Hvordan giver du din alkoholvandblanding smag?

Næste arbejdssted, også Hellerup, hvor rektoren ønskede mig genansat men jeg
havde småbørn i huset og det var sjovere, skaffede en erfaren elev mig en
stål-destillator, der var tyve gange effektivere end glas-apparaturet på
skolelaboratoriet.
Anisolie og lakridsrod betyder at man får fremragende pernod.
Der var megen salg af ståldestilatorer i den Blå Avis o 1980 - hvor finder
hjemmebrændere sammen i dette årtusind?
Vi har jo ikke norsk kultur.

Fra : Ivar

Dato : 27-11-04 17:24

Jan Pedersen skrev:

> Personligt anser jeg den alkohol jeg brænder i kælderen som værende af den
> ypperste kvalitet...ingen af mine gæster er da blevet blinde endnu :)

Hvis du mener, at det at man ikke bliver blind af det, er nok til, at kalde det
ypperste kvalitet, kan jeg godt forstå, at du møder mange snopper.

X-postning til dk.videnskab fjernet.

Ivar Magnusson

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-04 17:42

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du mener, at det at man ikke bliver blind af det, er nok til, at
kalde det
> ypperste kvalitet, kan jeg godt forstå, at du møder mange snopper.

SnoBBeri går på smagsnuancer, bouquet o.lign, hvor næppe nogen tør vædde og
lade blindtest om hjemmebryg afgøre.

Vits om blindhed går på hysteriske fordomme - blindhed pga methanol
tilhører fjern fortid

Fra : Jørgen Hess

Dato : 28-11-04 09:30

> [...]
> det
> ypperste kvalitet, kan jeg godt forstå, at du møder mange snopper.

I øvrigt synes jeg da ikke du skal baldre alt for meget om hjemmebrændt
spiritus. Der kunne da også være toldere i aktiv tjeneste der læste denne
gruppe.
mvh
Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-04 11:37

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> I øvrigt synes jeg da ikke du skal baldre alt for meget om hjemmebrændt
> spiritus. Der kunne da også være toldere i aktiv tjeneste der læste denne

Hjemmebrænderi er vist ikke noget toldkontrollanterne går op i, især efter
seneste afgiftsnedsættelser

Glistrup pralede af sin nultrækprocent og inspirerede andre og det er
smukkeste idealisme at være åben og ærlig.

Måske kontrollanter flere gange har fået anmeldelse fra lortede stikkere og
de har tjækket at kølevandsforbrug ikke ser voldsomt ud hos vandværket, så
det er under bagatelgrænsen og ignoreres.