Kat amok
Fra : Tyfon

Dato : 26-11-04 23:15

Ja vi fik besøg af sviger forældres vovse (lille svensk dansk gårdhund)
Den er liglad med katte ..

Vore gamle mis (9mdr ca) springer op på reolen og hvæser viser klør
knurre m.m. hunden er stadig lige glad med den den vil hellere slikke
killingen (12 uger)

Nå hunden komme så åbenbart for tæt på reolen og katten springer lige
direkte ned på den men klør og det hele
Min kæreste skiller dem ad ved at gribe hunden og løfte den op (bange for
den nakker katten)
Det resultere i at katten angriber ham stadig i den totale amok rus
Han får den sparket væk og presset ned i et hjørne hvor jeg så tager den og
løfter op
Så skulle jeg have tur .. ente med en hånd flået op incl negl revnet fra
rod til top.. Er lige kommet hjem fra skadestuen efter endt lapning (skete
kl 19.30

Hvad faen gør man ved sådan en kat ? .. hunden SKAL kunne blive passet her
da det er det enste sted den vil være i pleje alle andre stder render den
og piver 24/7 samt ikke spiser

Her er alt normalt

Jeg tør jo ikke engang at tage katten op for at kæle med den mere

Maj Britt

Fra : Lene Nielsen

Dato : 26-11-04 23:31

puha sikke da en beretning du der kommer med
men det enste du kan gøre efter min mening er at lade katte og hunden selv
finde ud af det sammen da det er katten's natur at fortælle andre dyr at den
bor her og den ikke ville accepeter at de kommer og tager over og så skal i
jo huske på at hvis katten ikke er vant til hund er det som ganske normalt
at den er på den måde
og det i gjore der med at skilde dem ad var dumt da katten ikke var færdig
med at fortælle hunden at det er den der bestemmer der og hvis det er
kattens killinger vil den igen af natur beskytte sine killinger og det er
altså den måde den gøre det på
men du må ikke vise katten du er bange for den for så ville den med tiden gå
ind og "overtage hjemmet"
men selvfølig er det ikke sjovt når en kat går amok på en

knus lene

Fra : Tyfon

Dato : 26-11-04 23:52

"Lene Nielsen" <lene_brian@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ind og "overtage hjemmet"
> men selvfølig er det ikke sjovt når en kat går amok på en

Havde vi ikke skildt dem ad havde katten været død ...
Nok er hunden lille men vi har set dan jaget og indfange bla Mus rotter
(store havne rotter @ vejlehavn) et par hare og faktisk 2 af naboens
missere

Maj Britt
Killingen er IKEK dens avl og den vil helst heller ikke kendes ved den den
kan til nød ligge i samme sofa men ikk for tæt

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-11-04 02:23

> [...]

> ind og "overtage hjemmet"
> men selvfølig er det ikke sjovt når en kat går amok på en

Jeg er absolut ikke enig i det Lene her skriver. Man skal ikke bare smække
to fremmede dyr sammen på begrænset plads og så forvente at de selv finder
ud af det. Det kan gøre uoprettelig skade - og måske få fatale følger

> [...]

>da det er det enste sted den vil være i pleje alle andre stder render den

Hvis hunden absolut *skal* passes hos jer, ville jeg bruge den samme
langsomme sammenføring, som mange bruger, når der kommer en ny kat i huset.
Det tager tid, men er det hele værd . Lad dem lære hinanden at kende på
sikker afstand - v.hj.a. en netdør eller en dør på klem (med krog). Hvis det
slet ikke går må i jo holde dem adskilt under hundens ophold.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Tyfon

Dato : 27-11-04 11:53

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> slet ikke går må i jo holde dem adskilt under hundens ophold.

Hvis man bruger den metode på en hund såtænder den da først af over katten

Maj Britt

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-11-04 16:06

> huset.

> det
> >

> Hvis man bruger den metode på en hund såtænder den da først af over
katten

Jeg er ikke helt med? Du skriver jo flere gange, at hunden er ligeglad med
katte?
....Og dog..for du skriver også at den er set jage (og indfange??) naboens
katte?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Tyfon

Dato : 27-11-04 18:16

> [...]
> katte?
> ...Og dog..for du skriver også at den er set jage (og indfange??) naboens

Noget andet udendørs det er iøvrigt på egen grund at den har gjort dette og
naboen er blevet bedt flere gang om at holde sine katte væk da de skider
i sandkassen m.m.
Indendørs er den ligeglad med katte

Iøvrigt tror jeg det er meegt få hunde der ikke straks sætter efter en kat
udendørs selv om den kommer fra hjem me kat

Maj Britt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-11-04 20:59

Maj Britt skrev
<Iøvrigt tror jeg det er meegt få hunde der ikke straks sætter efter en kat
udendørs selv om den kommer fra hjem me kat >

Det kommer vel an på hundenes opdragelse, (eller mangel på samme) ingen af
de hunde jeg kender kunne drømme om at jagte katte uanset hvor de er.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-11-04 10:04

> [...]
>
> Det kommer vel an på hundenes opdragelse, (eller mangel på samme) ingen af
> de hunde jeg kender kunne drømme om at jagte katte uanset hvor de er.

Sådan en har jeg også haft. Egne katte blev ikke jagtet, men fremmede
gjorde.
Hunden skulle kaldes til sig, før den stoppede. Tror ikke det er så
usædvanligt.
Det "sjove" er at møde egen kat udenfor (dengang jeg havde udekat). Hunden
satte efter et par skridt og så at katten ikke reagerede og stoppede.
Jeg tror det er det samme som når man omtaler "gårdkatte". Der er ikke mange
hunde der giver sig i kast med at rende efter sådan et "bæst", for de er så
selvsikre at de ikke rykker sig ud af flække Min hund gik en stor bue
udenom enhver gårdkat. Men en fremmed kat der pludselig farer afsted, ville
den gerne efter.

Hilsen Nina

Fra : Leyna

Dato : 28-11-04 15:06

On Sun, 28 Nov 2004 10:03:57 +0100, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote:

>Sådan en har jeg også haft. Egne katte blev ikke jagtet, men fremmede
>gjorde.

Mine hunde jagter altså både egne og fremmede katte, når de mødes
udendørs. Inden dørs bliver vores katte overnussede af hundene, men
udenfor er de åbenbart lovligt vildt.
Det kan så også skyldes at kattene vist nok "opfrodrer" til det, når
de er ude, for det er jo sjovt at spæne op i et træ eller ind ad
kattelemmen og så sidde og té sig lige udenfor hundens rækkevidde.

Der er dog ingen af hundene der nogensinde har gjort nogle af kattene
noget. så vidt jeg kan bedømme er det ren leg.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-11-04 00:23

Maj Britt skrev
<Hvad faen gør man ved sådan en kat ? >

Allerførst, stakkels kat den var/er skræmt fra vid og sans, dens
territorie blev invaderet af et fremmed, måske farligt dyr, det hjem den
troede den var tryg i, blev pludselig et farligt sted.

Når man skal introducere fremmede dyr til hinanden, hvad enten det er kat /
kat eller kat / hund, så skal det gøres forsigtigt og tålmodigt med mest
muligt hensyn til
dyret/dyrene der bor der, ellers bliver reaktionen som den I mærkede, et
rædselslagent dyr der føler sig truet.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tyfon

Dato : 27-11-04 01:24

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ***Ailurophil***
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Da den var killing var hunden her også på visit af og til der holdte den
sig bare for sig selv eten ved at ligge sig højt på reolen eller andet
sted hvor hunden ike kunne komme til den
Det var katten der angreb en ellers fredelig hund der gik forbi den har
hverken faret rundt eller jagtet katten

Hunden er 110% ligeglad med katte da den kommer fra hjem med stor hankat
som den har gået sammen med fra hvalp

Men en umiddelbar løsning er fundet katten har fået eget værelse med mad
vand og kattebakke så hunden og killingen kan tosse rundt uden at skulle
frygte den resten af veekenden

Maj Britt

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-11-04 02:47

> [...]
> og piver 24/7 samt ikke spiser
>
> Her er alt normalt
>
> Jeg tør jo ikke engang at tage katten op for at kæle med den mere

Føj da en oplevelse.
Først, jeg er uenig i at i skal lade dem klare det selv. Det går galt, det
er jeg ikke i tvivl om. De er begge lige sårbare og udfaldet vil jeg slet
ikke gætte på.

Af en eller anden grund er katten tændt af, og det skal i virkelig
respektere. Den gør det ikke fordi den synes det er sjovt. Den har følt sig
virkelig presset... også selv om der ikke er grund til det i jeres øjne.

Forstår godt at hunden skal kunne være der også, så mit forslag er at i
laver jer en netdør, som i kan bruge når den er på besøg. De kan se
hinanden, lugte osv uden at kunne skade hinanden. De vil sandsynligvis være
rolige på hver deres side. Hvis i en dag føler at de er faldet til ro begge
to, så kan i prøve.... men men men de husker de bæster , og deres forhold
kan være ødelagt for altid. Jeg ville være meget opmærksom på deres

Mht til dig og katten. Forstår godt at du ikke stoler på den og er usikker.
Først og fremmest skal den have sig en god omgang ro, så al arrigskabet og
angsten kan lægge sig. Derefter må du tage dig selv i nakken og opbygge din
tillid til den igen. Det kan være svært.
Jeg havde engang en kat der pludselig midt om natten gik amok... mens jeg
sov. Jeg var flået op, og havde fået skadet mit øje. Jeg måtte af med katten
igen, før jeg kunne sove roligt med kat i sengen. Det kan være så svært at
lære at stole på dem igen, fordi en kat der går amok er så skræmmende, den
er slet ikke til at stoppe før den er kommet langt væk og i sikkerhed.
Min var en rigtig mild kat. Intet arrigt i hende. En lørdag eftermiddag gik
der ild i en lysmast her udenfor mit hus. Der stod flammer fra den, røg og
meter-lange gnister ud fra den. Ind mod mit hus og have. Alle kattene
reagerede prompte på elektrisiteten, branden, brandbilerne og alt det hu-hej
der var, og de var ret usikre og nervøse resten af dagen. Om natten var vi
alle faldet til ro og sov, da den der lå ved siden af mit hoved pludselig
bliver så vanvittig forskrækket og ikke kan finde vej ned af min seng. Den
ramlede ind i hovedgære og bengærde en del gange, før jeg simpelthen fik den
skubbet ud over kanten, så den kunne rende sin vej og gemme sig. Og selv var
jeg vist ret heldig... følte mig bare ikke sådan....
Jeg er sikker på at det var nervøsiteten fra tidligere på dagen, der stadig
sad i katten .... og en lille lyd eller bevægelse tændte den af.
Hvad der har tændt din kat aner jeg ikke.

Men sæt dem ikke sammen igen, før i alle føler jer sikre. Og brug ekstra
energi på at redde jeres forhold til katten.
Held og lykke med det
Hilsen Nina