Hvordan beskriver man det at have kat
Fra : Camilla Baird

Dato : 26-11-04 15:52

Jeg har muligvis fundet det helt rigtige hjem til Tao - hos en
deltidsfar, som aldrig har haft kat før. Slet ikke indekat! Han stiller
mange gode spørgsmål - bl.a. hvad kræver det at have indekat?

For mig er det jo "second nature" at have (inde)kat(te) efterhånden, så
jeg synes, det er svært at huske, hvordan det var dengang jeg fik min
første indekat... Mine indekatte har altid være mindst 2, så de havde jo
hinanden at "afreagere" på - Tao skal sandsynligvis være enekat til at
starte med.

Ikke nok med at min hukommelse svigter , men jeg synes også, det er
svært at sætte ord på mange af de ting i hverdagen, som jeg tager som en
selvfølgelighed. De er sikkert ikke spor selvfølgelige for uerfarne
katteejere - og så var det, jeg tænkte , at jeg ville spørge nogle af
jer kloge hoveder herinde , om I kunne hjælpe med lidt tips & tricks jeg
kunne sende videre.

mvh Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 18:35

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> katteejere - og så var det, jeg tænkte , at jeg ville spørge nogle af
> jer kloge hoveder herinde , om I kunne hjælpe med lidt tips & tricks jeg

Min liste over, hvad en ny katteejer skal tænke på:

- Fodre
- Skifte/"muge ud" i bakken
- Lege og aktivere katten
- Være opmærksom på eventuelle farer, så som snore, åbne vinduer, åbne
hoveddøre, tændte kogeplader, fristende ledninger osv.
- Være forberedt på, at katten pludselig kommer drønende med 180 i timen, så
alt flyver om ørerne på én.
- Være klar til at tage til dyrlæge med dyret på hvilket som helst tidspunkt
af døgnet.
- Være forberedt på, at ynglingstingene enten skal flyttes uden for kattens
rækkevidde eller limes fast.
- Være klar over, at katte ikke bare ligger i en stol og ser søde ud mens de
sover. De snigmyrder også rask væk både sokker med tæer i og ungernes
legetøj.
- Være parat til at indrette hjemmet på kattens præmisser.
- Være klar over, at selvom katten ikke kommer i køkkenet, så er der
alligevel hår i maden.
- Sætte sig godt ind i adfærd, ernæring og sygdom. Kattemad er ikke bare
kattemad...

Det var vist det
Mange af punkterne har du sikkert allerede med. :)

Tina

Fra : Leyna

Dato : 27-11-04 08:10

On Fri, 26 Nov 2004 18:35:00 +0100, "Tina"
<wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote:

>Det var vist det
>Mange af punkterne har du sikkert allerede med. :)

Jamen så vil jeg da gerne tilføje et par stykker...

- Være opmærksom på at katte ikke beder om opmærksomhed - De KRÆVER
det!
- Avisen kan ikke bare læses i fred og ro, for katten skal altid
smække sig lige dér hvor man er ved at læse.
- Tastaturet skal ofte renses for kattehår, og man får skrevet
underlige e-mails, fordi katten lige fik jogget på de forkerte taster.
- Hav altid en tandstik ved kaffekoppen/thekoppen til at fiske hår
med.

Og så de lidt mere alvorlige ting...
- Potteplanter. Nogle katte har hang til planter uagtet om de er
giftige for den eller ej. (Mine egne har aldrig så meget som bidt i en
plante, men jeg har da hørt mange grumme historier.)
- Møbler og gardiner _kan_ tage skade, også selvom katte har
kradsebrædt.
- Kattetis i et møbel kan være næsten umuligt at få bugt med. Egen
erfaring var i hvert fald at sofaen blev ved med at lugte uanset hvad
jeg gjorde.
- Katte _kan_ være meget aktive om natten, og det bedste sted at lege
(og jage) er som regel i sengen, hvor man selv ligger og prøver at få
lidt søvn.
- Loppekur og ormekur. (Måske ikke SÅ relevant hvis det kun skal være
en indekat, men synes alligevel det skal nævnes.)
- Vaccinationer.

Det var vist mine erfaringer. Jeg fk selv min første kat for snart 3
år siden, så jeg kan sagtens huske det. personligt synes jeg jo at en
kat kræver langt mindre end en hund. Man skal ikke ud at lufte den.
den er langt mindre ejerfixeret end en hund, og dermed mener jeg at
katten sagtens kan lege selv eller med en anden kat, hvor hunden bare
SKAL ha' sin ejer med på legen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk