MAX RAM I PENTIUM III ?
Fra : Per Wildau

Dato : 26-11-04 09:08

Hej gruppe!!

Jeg har sådan en her:

http://www.ciao.co.uk/Compaq_Presario_5696__5363981/TabId/4

Kan det her virkeligt passe:

128 MB (installed) / 384 MB (max) - SDRAM??

.... altså 384 MB (max)??

Kunne en bios opdatering måske gøre, at der kan knaldes mere RAM i??

Det ville være dejligt om nogen havde erfaring med det

--
Per Wildau
psykolog@perwildau

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-11-04 11:06

On Fri, 26 Nov 2004 09:07:34 +0100, "Per Wildau" <Per@lorx.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.ciao.co.uk/Compaq_Presario_5696__5363981/TabId/4
>
>Kan det her virkeligt passe:
>
>128 MB (installed) / 384 MB (max) - SDRAM??

Tja, det tyder på 3 sokler, og at det skal være max. 128 Mbyte pr.
slot.

Det passer med, at chipset er Intel 440ZX, - spareudgaven af 440BX.

Jeg har haft et Abit ZM6 med det chipset, chipsettet kører med mindre
max. mængde ram end BX.

>Kunne en bios opdatering måske gøre, at der kan knaldes mere RAM i??
>
>Det ville være dejligt om nogen havde erfaring med det

Nej, bios opdatering hjælper ikke. Det er chipset. Endvidere skal det
være low density ram, ellers vil det optælle til halv størrelse, -
hvis det da vil boote.

Du kan jo downloade aida32. Det fortæller, hvad chipset du har.

http://www.sofotex.com/AIDA32-download_L9326.html

Det er næsten ikke til at få sdram mere. Bedste kilde er www.qxl.dk ,
men sælgerne ved jo ikke, om det high- eller low density, enkelt-
eller dobbelsidigt, - så der er bare at prøve sig frem.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-04 14:45

JK (at mail dot dk) wrote:

> Du kan jo downloade aida32. Det fortæller, hvad chipset du har.

Aida32 er outdated. Vi andre anvender Everest Home Edition fra Lavalys.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

> Det er næsten ikke til at få sdram mere. Bedste kilde er www.qxl.dk ,

Ikke det?

edbpriser.dk bugner ellers med SD-RAM.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-11-04 16:20

On 26 Nov 2004 13:44:54 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Aida32 er outdated. Vi andre anvender Everest Home Edition fra Lavalys.

Ha, det er det samme

>http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

>Ikke det?
>
>edbpriser.dk bugner ellers med SD-RAM.

ja, til afsindige priser.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-04 18:02

JK (at mail dot dk) wrote:

> Ha, det er det samme

Aida32 er _forældet_, som jeg skrev.

> ja, til afsindige priser.

256MiB - 249,-

Afsindigt?

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-11-04 20:11

Jesper G. Poulsen wrote:

> Aida32 er _forældet_, som jeg skrev.

Ha. Det er det samme.
Eneste forskel er understøttelse af nyere enheder, fordi Aida32 er fortsat i
Everest. Det er nok ikke så aførende, siden der ikke er sket den store
produktudvikling i 440ZX indenfor de sidste par måneder.

/Chr

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-04 21:20

Christian Mygind wrote:

> Ha. Det er det samme.

Aida32 er forældet.

> Eneste forskel er understøttelse af nyere enheder, fordi Aida32 er

Ja. Nu er Per Wildau nok ikke den eneste der læser med her. Der er
ingen grund til at anbefale noget "gammelt skidt" i en åben gruppe.
Everest Home Edition håndterer også en top-moderne PC.

Hvis ikke man kan komme med god rådgivning, bør man slet ikke udføre
rådgivning!

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-11-04 21:31

Jesper G. Poulsen wrote:

[...]
> Hvis ikke man kan komme med god rådgivning, bør man slet ikke udføre
> rådgivning!

God rådgivning?

Prøv at slå vejen forbi dette gode Kierkegaard-citat, Jesper:
http://www.pip.dknet.dk/~pip365/kierkegaard.html

Jeg er meget spændt på at høre, hvad du får ud af at læse det.

/Chr

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-11-04 11:42

Christian Mygind wrote:

> God rådgivning?

Ja. Man bør ikke anbefale forældede løsninger i et offentligt rum.

> Prøv at slå vejen forbi dette gode Kierkegaard-citat, Jesper:

Sidst jeg stødte på Kierkegaard var i gymnasiet - jeg foretrækker at
holde det sådan.

Jesper G. Poulsen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-11-04 16:13

Christian Mygind wrote:
> [...]
> http://www.pip.dknet.dk/~pip365/kierkegaard.html
>
> Jeg er meget spændt på at høre, hvad du får ud af at læse det.

Det vil den herre ikke kunne forstå.

Hans-Jørgen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-11-04 21:53

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> skrev:

>Det vil den herre ikke kunne forstå.

Med den kommentar har du heller ikke forstået det.
Henvend dig med _din_ forklaring og _din_ mening.
Forklar i et tydeligt sprog hvorfor du mener det.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-11-04 22:14

Michael Pilgaard wrote:

> Med den kommentar har du heller ikke forstået det.
> Henvend dig med _din_ forklaring og _din_ mening.
> Forklar i et tydeligt sprog hvorfor du mener det.

Jeg tror, at Hans-Jørgen *netop* fangede situationen ret godt.

Jesper demonstrerer, og har, igennem den tid jeg har lagt mærke til hans
uforsonligt kontante stil, demonstreret en særligt dårlig form for hjælp.
Jeg tror såmænd ikke, at Jesper ønsker at blamere sig, fremfor oprigtigt at
hjælpe andre brugere på Usenet - men med sine påstålige & kategoriske udsagn
efterlader han det indtryk.

Se blot news:xn0dq8epy1hf5pm002@dtext.news.tele.dk i denne tråd. Er det en
hjælp - eller handler det om at dunke andre i hovedet? Hjælp leveres bedst
med et passende mål af venlighed - og skal hjælpen være rigtig god, tager
den udgangspunkt i det vidensniveau, som spørgeren lægger for dagen i sit
spørgsmål.

/Chr

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-11-04 22:20

Christian Mygind wrote:

> leveres bedst med et passende mål af venlighed - og skal hjælpen være
> rigtig god, tager den udgangspunkt i det vidensniveau, som spørgeren

Undskyld, men jeg kan ikke se hvor det passer ind i tråden. Jeg
tillader mig at spørge til sammenhængen mellem det jeg skriver og det
folk følger op på med mine indlæg som reference...

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-11-04 23:48

"Christian Mygind" <usenetSlettes@Slettesmygind.net> skrev:

>Jeg tror, at Hans-Jørgen *netop* fangede situationen ret godt.
Har du læst noget somhelst?

Der er ikke tilfældet-

>Jesper demonstrerer, og har, igennem den tid jeg har lagt mærke til hans
>uforsonligt kontante stil,
Ja, Jesper har stil.
Den er uforsonlig.
Men den kære Jesper ved hvad han taler om. i modsætning tiil så mange
andre i denne gruppe!

>demonstreret en særligt dårlig form for hjælp.

Har DU demonstreret nogen der var bedre?

>Jeg tror såmænd ikke, at Jesper ønsker at blamere sig, fremfor oprigtigt at
>hjælpe andre brugere på Usenet - men med sine påstålige & kategoriske udsagn
>efterlader han det indtryk.

Du er rent ud sagt fuld af lort!
Læg venligst mærke til at jeg bruger ! meget sjældent.

Fej for din egen dør først-

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 00:28

Michael Pilgaard wrote:

> Ja, Jesper har stil.
> Den er uforsonlig.

Jeg undskylder da gerne - hvis jeg føler en god grund til det.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 28-11-04 12:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Jeg undskylder da gerne - hvis jeg føler en god grund til det.

Ja, men lidt hård/konsekvent er du alligevel. : - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 15:22

Michael Pilgaard wrote:

> Ja, men lidt hård/konsekvent er du alligevel. : - )

Det kan jeg ikke løbe fra. Det vil iøvrigt også være dumt, da det
nærmest er blevet et varemærke for mig (tm).

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Mygind

Dato : 28-11-04 01:41

Michael Pilgaard wrote:
[...]
> Du er rent ud sagt fuld af lort!
[...]

Lær at tale pænt, hvis du vil opfattes som meget andet end et uartikuleret
fjols.
*plonk*

/Chr

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 02:47

Christian Mygind wrote:

> *plonk*

Uha, kan du igen?

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 28-11-04 09:32

"Christian Mygind" <usenetSlettes@Slettesmygind.net> skrev:

>*plonk*

Når sandheden nærmer sig, flygter man?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 28-11-04 09:34

> [...]

>[...]
>
>Lær at tale pænt, hvis du vil opfattes som meget andet end et uartikuleret

Du skar velovervejet sammenhængen væk.
Jeg er alt andet end uartikuleret, man hvis du mener jeg er et fjols
skal du da have lov til det.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-11-04 16:35

> [...]
> Everest Home Edition håndterer også en top-moderne PC.
>
> Hvis ikke man kan komme med god rådgivning, bør man slet ikke udføre

Everest er en nyere udgave af Aida32 der er vi enige men til gengæld er
Aida32 bedre til nogle ting f.eks. til monitor test da dette ikke er i
Everest, så at påstå at Aida32 er forældet er at vildlede folk
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-11-04 17:29

Paul Østerby Sørensen wrote:

> er i Everest, så at påstå at Aida32 er forældet er at vildlede folk

Aida32 anbefales her til at undersøge et bundkort. På dét punkt er
Aida32 dybt forældet. At anbefale Aida32 til det formål er da i _den_
grad at vildlede folk.

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Wildau

Dato : 26-11-04 19:49

> Aida32 er outdated. Vi andre anvender Everest Home Edition fra Lavalys.
>
> http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

> Ikke det?
>
> edbpriser.dk bugner ellers med SD-RAM.

Tak - det hedder "Intel 82440BX/ZX"

--
Per Wildau
psykolog@perwildau

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-04 21:20

Per Wildau wrote:

> Tak - det hedder "Intel 82440BX/ZX"

Hvilket?

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Wildau

Dato : 26-11-04 21:04

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> On Fri, 26 Nov 2004 09:07:34 +0100, "Per Wildau" <Per@lorx.dk> wrote:

[..]

> [...]
>
> Det passer med, at chipset er Intel 440ZX, - spareudgaven af 440BX.
>
> Jeg har haft et Abit ZM6 med det chipset, chipsettet kører med mindre

Den her hedder så tilsyneladende:

"Intel 82440BX/ZX"

Hmm, det er måske ikke et entydigt svar fra AIDA?

[...]

> Du kan jo downloade aida32. Det fortæller, hvad chipset du har.
>
> http://www.sofotex.com/AIDA32-download_L9326.html

.... som jeg fandt ud af ved at downloade AIDA - tak for det...

Per

Fra : Peter Pan

Dato : 28-11-04 13:11

"Per Wildau" <Per@lorx.dk> skrev i en meddelelse

> Den her hedder så tilsyneladende:
>
> "Intel 82440BX/ZX"
>
> Hmm, det er måske ikke et entydigt svar fra AIDA?

Det er meget væsentligt om det er BX eller ZX. For ZX kan klare max 384, og
BX max 768 på dit board.

På den side du linkede til, står der at det er et BX chipset. Men noget
kunne tyde på at det er et ZX chipset. Så hvis jeg var dig, vil jeg tage
låget af kassen, og kigge efter. Selvom det nok er lidt besværligt, da der
nok sidder en køleplade ovenpå chippen.

Mvh
Anders