Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad skal jeg vide - småsalg.
Fra : Stig N. Færch

Dato : 26-11-04 07:33

Hej,

Jeg har meget lidt forstand på moms, told osv. og så derfor lidt
vejledning.

Jeg vil til at sælge noget webhotel, men kun i meget lille målestok.
Jeg kunne forestille mig at jeg i bedste fald vil have en månedsindtægt
på omkring 1000kr sidst næste år (2005).
Jeg vil hovedsagligt sælge til kirker som ikke kan trække moms fra.

Når jeg ikke har en større omsætning behøver jeg vel ikke at være
momsregistreret?

Hvad med beskatning, hvordan fungerer det?

Hvis nu jeg f.eks. køber server for 300kr om måneden og har indtægter
for det samme beløb, - vil det så blive en underskudsforretning
alligevel, eller vil det så kører i nul?

Hvis jeg nu sælger for 600kr istedet - så er det vel 300kr i overskud.
Skal jeg så beskattes af dem? Og hvordan fungerer det i praksis?

Skal jeg registerer mig på nogen måde et eller andet steds?

Andet at være opmærksom på?

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-04 11:57

Stig N. Færch wrote:

> [...]
> på omkring 1000kr sidst næste år (2005).
>
> Når jeg ikke har en større omsætning behøver jeg vel ikke at være

Nej, først når du omsætter for over 50.000 kroner, eller når du er klar
over, at du vil komme forbi den grænse.

> Hvad med beskatning, hvordan fungerer det?

Du skal betale skat af dit overskud.

>Og hvordan fungerer det i praksis?

Du skal lave regnskab og angive overskuddet på din selvangivelse.

> Andet at være opmærksom på?

Gruppen news:dk.erhverv. Der vil du ofte kunne få meget bedre svar på
den slags spørgsmål end her.

Du skal også være opmærksom på, at en virksomhed i den målestok
risikerer at blive udlagt som hobby, og så gælder der lidt andre regler.
Du kan i så fald for eksempel ikke trække et underskud fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre - og nemme - adgangskoder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-11-04 12:26

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Nej, først når du omsætter for over 50.000 kroner, eller når du er klar
> over, at du vil komme forbi den grænse.

Hvis man overvejende sælger til andre momsregistrerede er det vist en fordel
lige gyldig omsætningen.

> Du skal betale skat af dit overskud.

> Du skal lave regnskab og angive overskuddet på din selvangivelse.

Og man skal aflevere udvidet selvangivelse ikke ?

> [...]
> risikerer at blive udlagt som hobby, og så gælder der lidt andre regler.
> Du kan i så fald for eksempel ikke trække et underskud fra.

Men man kan vel stadig trække moms fra ned til 0 ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-04 13:57

Christian B. Andresen wrote:

> Hvis man overvejende sælger til andre momsregistrerede er det vist en fordel
> lige gyldig omsætningen.

Ikke nødvendigvis (der skal laves momsregnskab), og spørgeren fortæller
under alle omstændigheder, at hans kunder hovedsageligt består af
ikke-momsregistrerede. For dem vil en momsregistrering blot være et
fordyrende led.

> Og man skal aflevere udvidet selvangivelse ikke ?

Det vil jeg tro.

> Men man kan vel stadig trække moms fra ned til 0 ?

Nej. Hvis ToldSkat bedømmer, at der er tale om hobbyvirksomhed, kan man
slet ikke trække moms fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-11-04 14:29

> [...]
> under alle omstændigheder, at hans kunder hovedsageligt består af
> ikke-momsregistrerede. For dem vil en momsregistrering blot være et

Jeg fik ikke læst det oprindelige indlæg godt nok (slår sig selv over
fingrene.avi)
Er der nogle omkostninger ved at være momsregistreret ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-04 14:49

Christian B. Andresen wrote:

> Er der nogle omkostninger ved at være momsregistreret ?

Ikke andet end det ekstra arbejde med at lave momsregnskab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Windows Jobliste, din ven i nøden

Fra : Torben Frandsen

Dato : 26-11-04 14:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Ikke andet end det ekstra arbejde med at lave momsregnskab.

Og afgifterne når man ikke får afleveret til tiden. *suk*

Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-11-04 10:59

> Ikke andet end det ekstra arbejde med at lave momsregnskab.

Det vil sige at man skal ikke have en revisor ?

Kan man finde nogle steder hvor der vises hvordan et momsregnskab laves ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-04 11:43

Christian B. Andresen wrote:

> Det vil sige at man skal ikke have en revisor ?

Det behøver man ikke.

> Kan man finde nogle steder hvor der vises hvordan et momsregnskab laves ?

Du får sikkert bedre svar i news:dk.erhverv, men du tager momsen af
salget, trækker momsen af indkøb og udgifter fra, og så har du
momstilsvaret (det der skal betales).

Du skal blot være opmærksom på, at der er visse ting, som der ikke er
moms på, og de skal selvfølgelig ikke medtages i momsregnskabet, kun i
det almindelige regnskab. Det er sådan noget som porto, og ofte også
husleje (nogle steder opkræves huslejen dog med moms). Det vil ofte
fremgå af dine kvitteringer, om der er moms i beløbet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om Firefox, og lær, hvordan du bruger programmet