Computer fryser
Fra : Thomas Bowers

Dato : 24-11-04 21:37

Hej NG

Jeg har netop samlet et brugt system til en ven og nu gør computeren knuder

Syskonf:

XP1800+
MSI Via kt333
512 mb pc2700
300W noname PSU

Det kørte glimrende i starten (100% stabilt), men nu her 2 uger efter kom
han pludselig hjem og så at computeren havde startet op selv !?! (Wake On
Lan er ellers disablet)

Siden da har computeren været ustabil (skærmbilledet fryser og til tider kan
han ikke engang komme forbi bios/opstart af XP). Jeg har telefonisk guidet
ham lidt rundt i CMOS og har droslet FSB ned til 100 mhz, så cpu'en blot
kører 1150 (11½*100 mhz)

CPU temp. er 45 grader (let belastning) og Vcore ligger på 1,72 V

Normalt vil en underdimensioneret PSU, medfører spontant reboot ved
overbelastning, men kan en defekt PSU evt. også være årsag til at computeren
fryser ?

På forhånd tak for svar

Mvh. Thomas

Fra : Thomas Bowers

Dato : 24-11-04 21:38

"Thomas Bowers" <Bowers@RemovEmedit.dk> wrote in message
> [...]
> guidet ham lidt rundt i CMOS og har droslet FSB ned til 100 mhz, så cpu'en

->>> systemet er stadig ligeså ustabilt ved 100 mhz (både ram og cpu) !!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-04 00:17

"Thomas Bowers" <Bowers@RemovEmedit.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Bowers" <Bowers@RemovEmedit.dk> wrote in message

On

> ->>> systemet er stadig ligeså ustabilt ved 100 mhz (både ram og cpu) !!

Jeg har set flere pc.er som blev særdeles ustabile, når de blev klokket ned
fra 133 til 100, så jeg tror ikke, at du skal starte med det.
Jeg har set flere, som slet ikke vil starte, når de tabte bios og ved
genstart så var klokket til 100. Så snart de blev sat op til 133 blev de
kørende og stabile igen.

Kurt