øremærke/chip
Fra : Nana Sørensen

Dato : 24-11-04 21:07

Hejsa gruppe...

Nu nærmer tiden sig... Vi skal hente vores lille nye pif her i december.
Nærmere betegnet d. 11.

Nu tænker jeg så... Hvad er priserne på henholdsvis øremærkning og chipning?

Hvad er bedst? Jeg mener at have hørt noget om at selv falck-folk ikke altid
har en chiplæser med sig, og ikke altid tjekker efter den. Jeg vil ikke have
hende chippet, hvis folk alligevel ikke tjekker for det, så hun kan finde
hjem, hvis hun bliver væk.

Men ok.. Vi skal have en chihuahua. Cremefavet med stooore ører. Den vil
nærmest komme til at ligne en rocker, med en stor fed tato i sit lyserøde
øre?

Skal hunden i narkose for at blive øremærket? Og hvad med chip? Hvad er
risikoen ved begge ting? Kan en hvalp klare en omgang narkose?
Har googlet lidt rundt uden resultat. Den skal selvfølgelig også have
hundetegn på, men hvad hvis det forsvinder?

Hvad gør jeg? Nogen råd?

Mvh. Nana

Fra : Clas Lau

Dato : 24-11-04 21:51

> Nu tænker jeg så... Hvad er priserne på henholdsvis øremærkning og
> chipning?

Jeg kender ikke priserne - og de vil jo nok variere lidt fra dyrlæge til
dyrlæge. Men har du undersøgt om opdrætteren ikke allerede har sørger for
dette? For mange år siden da vi fik hvalpe mener jeg at hundene blev
tatoveret meget tidligt - måske inden for første uge af hunden liv...

Mvh

-Clas-

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 22:36

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nu tænker jeg så... Hvad er priserne på henholdsvis øremærkning og
chipning?

Øremærkning kender jeg ikke prisen på. Chipmærkning kan jeg heller ikke lige
give et sikkert svar på, da vi fik Assi chippet, inden hun forlod
opdrætteren. Mener dog at vi gav ca. 800 kr. for vaccine, chipmærkning og
registrering, da Buffy var hvalp i 2002.

> [...]
have
> hende chippet, hvis folk alligevel ikke tjekker for det, så hun kan finde

Når hunden ikke er med stamtavle, hvor tatoveringen/ chipmærkningen bliver
lavet, inden den
forlader opdrætteren svjv., så mener jeg, at chipmærkning er den bedste
løsning.
Du får jo et lille ekstra skilt fra hunderegistret til halsbåndet, hvor der
står, at hunden er chippet.

> Men ok.. Vi skal have en chihuahua. Cremefavet med stooore ører. Den vil
> nærmest komme til at ligne en rocker, med en stor fed tato i sit lyserøde
> øre?

Det vil komme til, at se lidt sjovt ud. Vi har en øretatoveret kat, der har
meget store og lyse ører. Det er så til gengæld nemt, at læse
tatoveringen..

> Skal hunden i narkose for at blive øremærket? Og hvad med chip? Hvad er
> risikoen ved begge ting? Kan en hvalp klare en omgang narkose?

Katte skal i hvert fald i narkose før øretatovering, så mon ikke også, at
det er tilfældet for hunde.
Mener ikke at hvalpen skal udsættes for en narkose, når nu problemet kan
løses med en chipmærkning, så imo er chipmærkning den bedste løsning.
Der er ingen risiko ved chipmærkning. Der har på et tidspunkt været meget
snak ( og vist også nogle enkelte tilfælde )om, at chippen kunne vandre
rundt, men da jeg i 2001 spurgte dyrlægen om netop det, sagde han, at det
var næsten umuligt i dag.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-04 23:52

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Nærmere betegnet d. 11.
>
> Nu tænker jeg så... Hvad er priserne på henholdsvis øremærkning og

Det er da forhåbentligvis 100% ligegyldigt!
Tatovering i de ekstremt følsomme ører er en ualmindeligt smertefuld proces
for dyret og så bliver det ofte ulæseligt alligevel.

Mvh
Jimmy

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 00:11

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> [...]
> proces
> for dyret og så bliver det ofte ulæseligt alligevel.

Ja, det var derfor jeg spurgte. Prisen var bare et interesse spørgsmål.

Tænker nemlig også på det med tatoveringen. Min morskat har en, og man skal
sgu klippe hans ørehår for at se hvad der står. Men jeg syntes jeg har hørt,
at mange steder, som f-eks falckstationer, ikke har en chiplæser?
Så det er sådan lidt... Er heller ikke tryg ved at hunden skal i narkose ved
en øretato. en chip er vist bare en sprøjte, og så er det overstået? Eller?

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 25-11-04 09:13

Jimmy wrote:
> Tatovering i de ekstremt følsomme ører er en ualmindeligt smertefuld
> proces for dyret og så bliver det ofte ulæseligt alligevel.

Da jeg skulle have mærket Angel for 1/2 år siden sagde min dyrelæge at
ørertatovering er så smertefuldt at det ville værer dyreplageri ikke at
bedøve hunden først, om det ligefrem kræver fuld narkose ved jeg ikke.
Hun fortalte at når de kastrede katte og så samtidigt tatoverede dem,
så kunne de se at katten, under fuld narkose, reagerede på tatoveringen.
Så det siger nok lidt om hvor følsomme ørerne er. Jeg valgte klart at få
Angel chippet, det er nu også en lidt grum oplevelse, en kanyle på tykkelse
med en hegnspæl som sidder på en slags pistol bliver javet ned i nakken på
den stakkels hvalp.Det tager kun 2 sekunder, men der kommer altså
er seriøst piv fra vuffen ;-(

/Jens (med 2 chippede hunde og 1 tatoveret kat)

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 09:35

Pwh wrote:

> [...]
> tager kun 2 sekunder, men der kommer altså
> er seriøst piv fra vuffen ;-(
>
> /Jens (med 2 chippede hunde og 1 tatoveret kat)

Er det ikke liiiiiiiiiiiiiiidt overdrevent med den hegnspæl............
Jeg er normalt MEGET pivet mht. mine dyr, men jeg har ikke haft problmer
med, at få chippet nogen af dem, og syntes bestemt ikke, vi skal afskrække
andre

--
Tina
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,

Fra : Pwh

Dato : 25-11-04 12:12

> [...]
> hegnspæl............ Jeg er normalt MEGET pivet mht. mine dyr, men
> jeg har ikke haft problmer med, at få chippet nogen af dem, og syntes

Overdrivelse fremmer forståelsen )
Jeg er ikke pivet mht mine dyr, eller mig selv, men jeg syntes nu stadig
at det var en seriøs kanyle der blev brugt. Men chippen skal jo kunne
passerer, så det er der jo intet mærkeligt i, og 10 sek efter havde Angel
da også glemt alt om det )

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 10:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er seriøst piv fra vuffen ;-(
>
> /Jens (med 2 chippede hunde og 1 tatoveret kat)

Arrrg.... Hvor neder. Jeg kan vælge mellem hegnspæl eller tatovering.
Iiih... Hmm... Men ok. Jeg tror det bliver chip. Mest fordi at hunden så kan
undgå narkosen. Men for helvede... Jeg tror sgu nok at jeg liiige smutter
ud, når hegnspælen kommer ind i billedet.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-04 10:40

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hun fortalte at når de kastrede katte og så samtidigt tatoverede dem,
> så kunne de se at katten, under fuld narkose, reagerede på tatoveringen.

Ja, jeg har været med til nogen stykker af de indgreb og må erklære mig
enig!
Det var dog ikke alle katte der reagerede, men de fleste gjorde. Det har nok
også haft noget at gøre med mængden af narkose og tidspunktet, for hvor jeg
var med blev tatoveringen givet efter kastrationen.

Har også været med i et indgreb hvor en metal-støtte i benet og op igennem
bækkenet på en kat skulle ud. Dette var så desværre groet fast i noget væv
der havde dannet sig omkring det, så der skulle en del mengeleren og noget
hiveri til for at få den ud. Kan kun forestille mig det må ha' været mere
smertefuldt, men katten her reagerede overhovedet ikke. (og var efter
indgrebet så god som ny! )

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : LL

Dato : 25-11-04 15:29

> [...]
> med en hegnspæl som sidder på en slags pistol bliver javet ned i nakken på
> den stakkels hvalp.Det tager kun 2 sekunder, men der kommer altså

Ingen af mine to hunde har pevet over at blive chippet - men det kommer vel
også an på dyrlægen og hvor hårdfør hunden er...

Lenn Lauridsen

Fra : Pwh

Dato : 25-11-04 15:58

LL wrote:
> "Pwh" <
>
> Ingen af mine to hunde har pevet over at blive chippet - men det
> kommer vel også an på dyrlægen og hvor hårdfør hunden er...
>
> Lenn Lauridsen

Jeg må nok se i øjnene at Angel åbenbart er lidt af en piveskid ;-(
Tyson var allerede chippet da jeg fik ham, så hvordan det gik ved jeg ikke.

/Jens (med Tosse-Tyson og Pive-Angel)

Fra : LL

Dato : 25-11-04 18:07

> Jeg må nok se i øjnene at Angel åbenbart er lidt af en piveskid ;-(
> Tyson var allerede chippet da jeg fik ham, så hvordan det gik ved jeg
> ikke.
>
> /Jens (med Tosse-Tyson og Pive-Angel)

LOL

Fra : Per, Odense

Dato : 25-11-04 00:01

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
> Hejsa gruppe...
>
> Hvad er bedst?

Vær evt. opmærksom på at der kræves chipmærkning i forbindelse med
vaccination og indrejse i forskellige lande. Hvis hunden aldrig skal med til
udlandet kan det jo være lige meget, men ellers kan den lige så godt få
chippen med det samme.
--
MVH Per

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 00:12

"Per, Odense" <per@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vaccination og indrejse i forskellige lande. Hvis hunden aldrig skal med
> til udlandet kan det jo være lige meget, men ellers kan den lige så godt

Så bliver det chip. Uden tvivl. Kendte slet ikke til den regel, så det var
godt at du sagde det. Ved ikke om den skal med til udlandet, men hvem ved om
vi gerne vil have den med om nogle år? Chip it is...
Nogen der ved hvordan det foregår?

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 07:36

> [...]
> det var godt at du sagde det. Ved ikke om den skal med til udlandet,
> men hvem ved om vi gerne vil have den med om nogle år? Chip it is...

Ja, det er nærmest ligesom at få 'skudt' hul i øret, og tager et par
sekunder....det er så chippen, der bliver 'skudt' ind - har ALDRIG hørt
hverken mine katte eller min hund sige en lyd, så det er ikke slemt

Held og lykke med den lille nye !!!

mvh
Tina

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-04 07:59

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er bedst?

Der er fordele og udlemper ved begge dele.

Vores gamle nabo lukkede vores chippede hund ud engang. Ingen, hverken
politi eller noget, tænkte på at aflæse chippen! Hunden blev bare indleveret
på nærmeste hundepension og så kunne vi ellers selv finde frem til den!

Øretatoveringerne bliver nemt ulæselige.

Min tæve er tatoveret... Fra opdrætteren... Hannen er Chippet... Fra samme
opdrætter der gik over til chip da det ikke er så smertefuldt.

Jeg har dog til hensigt at få min tæve chippet og min han øretatoveret
(såfremt han alligevel skal i narkose engang...) så begge hunde har begge
dele.

Det er jo desuden lovpligtigt at hunden bærer hundetegn, så ved hundetegnet
kan du, for at være dobbeltsikret, vedhæfte et lille påhæng hvor der står
"denne hund er chippet" eller noget i den stil.

Mit kommende kuld hvalpe vil blive chip-mærket allesammen da jeg ikke vil
putte dem igennem smerten med øretatovering.

--
Rinnie Ilsøe
Litter planned Summer 2005

Fra : karsten & Pia

Dato : 25-11-04 09:23

> Mit kommende kuld hvalpe vil blive chip-mærket allesammen da jeg ikke vil
> putte dem igennem smerten med øretatovering.

Det er da også min fornemmelse at flere og flere dyrlæger bruger chip frem
for tatoo, og i takt med de gør det bliver falck og politi jo også mere
opmærksomme på det.

MVH Pia

NB: Undskyld Rinnie at jeg kom til at maile det til dig privat.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 25-11-04 10:16

Her er min erfaring med chip og tatovering:

Der er jo sådan en mærkelig regel om at hvis hvalpene er under 8 uger
behøver de ikke at skulle i bedøvelse men er de ældre så skal de.

Min dyrlæge synes den er så "sjov" hun kan nemlig ikke forstå at en
øretatovering først begynder at gøre ondt når hvalpen er ældre end 8 uger

Derfor vil hun heller ikke øretatoverere nogen som helst hunde uden
bedøvelse - et standpunkt jeg har vældig meget respekt for fordi det betyder
at hun mister en del kuld fordi ejerne ikke vil betale ekstra for at få
hundene bedøvede og i stedet lader DKK's egen tatovør gøre det uden
bedøvelse - tankevækkende ikke.

Jeg var nu aldrig i tvivl om at mine hvalpe skulle chippes - chippene er
bedre i dag end de var for bare få år siden - vandrer ikke så ofte er
lettere at læse osv. Og så har vi jo de regler hængene over hovedet at for
fremtiden vil chippen være det der bliver accepteret når vi skal have
hundene til udlandet . Ingen af mine hvalpe sagde så meget som vov eller piv
da de fik den store store stygge pistol med den kæmpestore væmmelig chip
skudt ind i nakken

Mange hilsner

Rikke

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 10:22

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hundene til udlandet . Ingen af mine hvalpe sagde så meget som vov eller
> piv da de fik den store store stygge pistol med den kæmpestore væmmelig

PISTOL??? arrg... Gys... jeg skulle måske bare beslutte mig for chip, og så
lade være med at spørge mere. LOL Det virker som om jeg kan vælge mellem
pest eller kolera. Gys... Kunne være smart, hvis man kunne lære sin hund at
sige sit navn og sin adresse, samt telefonnummer. Så er det også nemmere at
scor i hundeparken. LOL

Fra : Pwh

Dato : 25-11-04 12:16

Nana Sørensen wrote:
> PISTOL??? arrg... Gys... jeg skulle måske bare beslutte mig for chip,

Det kan da værer at du kan få dem til at bruge en riffel i stedet for )

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 14:27

> Det kan da værer at du kan få dem til at bruge en riffel i stedet for
> )
>
> /Jens

LOL ja måske... Kombineret med en gabestok, nihalet kat osv. LOL

Jeg må indrømme at jeg er ret pivet med mine dyr, og især Peanut. Specielt
fordi han er herre tapper og udholder alt, hvis jeg siger at han skal.
Gys... De små hundeøjne...

Fra : dpl

Dato : 25-11-04 14:55

Nana Sørensen wrote:
> Jeg må indrømme at jeg er ret pivet med mine dyr, og især Peanut. Specielt
> fordi han er herre tapper og udholder alt, hvis jeg siger at han skal.
> Gys... De små hundeøjne...

Hej Nana!
Du kan tage det helt roligt hvad angår chippen, det er ikke så slemt.
Vel ser det lidt voldsomt ud fordi kanylen er stor, men det er min
oplevelse, at de næsten intet mærker.

For kort tid siden fik jeg chippet to små 12-ugers killinger, og de så
ærligt talt ud til, slet ikke at opdage hvad der foregik. Ikke så meget
som et piv blev det til, der var for meget andet at kigge på i klinikken.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Pwh

Dato : 25-11-04 16:01

dpl wrote:

> Hej Nana!
> Du kan tage det helt roligt hvad angår chippen, det er ikke så slemt.
> Vel ser det lidt voldsomt ud fordi kanylen er stor, men det er min
> oplevelse, at de næsten intet mærker.

Det var også det jeg mente, det ser voldsomt ud når de hiver "pistolen" frem,
men det tænker hunden jo ikke over, det hele er jo overstået på 2 sekunder.

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-04 10:34

"karsten & Pia" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da også min fornemmelse at flere og flere dyrlæger bruger chip frem
> for tatoo, og i takt med de gør det bliver falck og politi jo også mere
> opmærksomme på det.

Ja, det er rigtigt, det havde jeg faktisk ikke tænkt på...

> NB: Undskyld Rinnie at jeg kom til at maile det til dig privat.

Det' bare i orden. Havde næsten gættet det da mailen kom ind!

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 09:59

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> Mit kommende kuld hvalpe vil blive chip-mærket allesammen da jeg ikke vil
> putte dem igennem smerten med øretatovering.

Hvor gamle er hvalpe ( f.eks din flat ), når de får lavet øretatoveringen.
?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-04 10:32

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor gamle er hvalpe ( f.eks din flat ), når de får lavet øretatoveringen.
> ?

De bliver chippet ugen inden de flytter mener jeg.
Der er så meget i det med at få det kuld i henhold til registrering ved DKK,
chipning, dyrlægetjek osv. som jeg skal ha' læst på en ekstra gang, så godt
der er 8 mdr. til parringen!

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 10:20

> [...]
> Rinnie Ilsøe
> Litter planned Summer 2005
> NordJv-03 DJGCH Starworkers Double Trouble X Starworkers Event of the

Jeg tror også det bliver chip i første omgang. Og så gør jeg ligesom dig,
hvis hun engang skal i narkose, så får jeg hende sikkert tatoveret.
Det du fortæller er lige nøjagtig derfor at chip ikke gør mig glad. Jeg har
hørt om flere, hvis hund er blevet væk, hvor chippen ikke er blevet tjekket.
Min far fandt engang en hvalp løbende frit rundt med en snor efter sig. Han
vadede rundt i området og råbte som en sindssyg, men ingen så ud til at
mangle en hund. Det frøs minusgrader, så han tog hunden med hjem og ringede
til polisen. De kunne først hente den efter flere timer, så det var et held
at hans egen hund blev ret glad for den lille. Mens de havde den, fik han
famle sig fram til at hvalpen ret sikekrt var chippet i nakken, men det
viste sig senere at hvalpen nær aldrig var blevet fundet, fordi politiet
ikke havde sådan en scanner.

Jeg har sådan nogle adresse-tønder til at hænge i halsbåndet. I ved dem der
indeholder et stykke papir, hvor man kan skrive på.
Med hundetegnet fra hunderegisteret, chip i nakken, adressetønde med alle
oplysninger og oplysninger om at den er chippet, så håber jeg sgu at den
kommer hjem igen.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-11-04 10:28

> [...]
> famle sig fram til at hvalpen ret sikekrt var chippet i nakken, men det
> viste sig senere at hvalpen nær aldrig var blevet fundet, fordi politiet

Ja, nu du nævner det har jeg også en lille historie hvor øretat. var guld
værd!

Jeg fandt en strejfender Flatcoat i edn anden ende af byen her i foråret.
Var på vej hjem fra job, så i stedet for en tur med bus blev det til en lang
vandre-tur. Først rundt i hele området, men ingen kendte hunden. Så forbi
dyrlægen der kunne huske hun havde haft den inde til årligt tjek for nyligt,
men kunne ikke huske hvilken hund det var.

Så hjem og ringe til politiet om de havde fået nogen efterlysninger hvilket
de ikke havde. Sammen med betjenten forsøgte jeg at læse tato-nummeret, men
uden held. Han fik mit nummer til hvis nu nogen skulle savne hunden. Ringede
lidt efter at nu havde han fundet den emnte han nok. Han spurgte så om de
skulle kontakte ejeren eller om jeg ville. Hvis de gjorde det ville ejeren
få en bøde. Jeg valgte naturligvis selv at kontakte dem!

Havde hunden nu haft en chip som politiet skulle ha' læst så havde familien
nok mere sandsynligt fået en bøde da politiet så var blevet personligt
indvilveret! Nu slap de (meget søde mennesker) med skrækken og jeg havde 3
glade flattere væltende rundt i huset et par timer!

Så fordele og udlemper ved begge dele!

....gad vide hvilken af mine hunde der kommer hjem hvis de begge skulle
forsvinde så? Den med Chip eller den med tato?

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 25-11-04 18:17

> [...]
> indvilveret! Nu slap de (meget søde mennesker) med skrækken og jeg havde 3
> glade flattere væltende rundt i huset et par timer!

Hej Rinnie
Jeg har selv for nogle mdr siden "fundet" en flot gul labradorhanhund i den
lokale Netto-forretning uden halsbånd og uden øretatovering. Personalet
ville bare lukke hunden ud på parkeringspladsen, der støder lige op til en
ret befærdet vej, men det kunne jeg jo ikke have. Så jeg fik hunden ind i
bilen og kørte den ud til min dyrlæge, der skannede den og fandt et
chipnummer. Han slog adressen op, det var i en by ca. 20 km væk, jeg ringede
til telefonnummeret og fik en mand i røret. Han fortalte, at han havde solgt
hunden til en tidligere lejer, der nu var flyttet til en gård i mit
lokalområde, men adressen kendte han ikke, men kendte gårdens navn. Jeg
ringede så systematisk til alle gårdene på den vej, der havde gårdens navn
og fandt da også til sidst frem til ejeren, der var meget forundret over, at
jeg havde fundet hans hund. Jeg havde haft den hos mig i et par timer, men
ejeren havde slet ikke savnet den! Han ville give mig en flaske rødvin som
tak, men jeg fortalte, at jeg hellere ville have, at de brugte pengene på et
halsbånd og et navneskilt, og så iøvrigt fik meldt flytningen til
hunderegistret.

Da jeg var hos dyrlægen med hunden, fortalte han mig, at de i flere tilfælde
havde været ude for, at politiet var kommet for at få aflivet en hund, der
var blevet optaget på gaden og havde tilbragt 3 døgn i en hundepension, mens
politiet forgæves havde ledt efter ejeren. Først da de kom med hunden til
aflivning, og dyrlægen rutinemæssigt skannede den, viste det sig, at den var
chippet - d.v.s. at politiet ikke engang har investeret i en scanner! Og
dette foregår altså i Holbæk, og ikke langt ude på landet.
Så din idé med både chip og øretatovering er rigtig god.

Jeg synes nu, det lyder meget mærkeligt, at dyrlægen i din historie kunne
huske, at hunden havde været i konsultationen, uden at vedkommende forsøgte
at aflæse øremærket eller på anden vis forsøgte at finde ejeren i deres
kunderegister.

Venlig hilsen
Anelise med to gule labradortæver, der syntes, at det var vældig sjovt at
have den flotte lab.han på besøg i et par timer.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-11-04 08:09

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forsøgte
> at aflæse øremærket eller på anden vis forsøgte at finde ejeren i deres

Dyrlægen, klinikassistenten og jeg brugte en del tid på at prøve at tyde
øretatoveringen samt tjekke for chip, men uden held. Vi skrev de muligheder
op for hvad der stod på tatoveringen og slo' dem op der nede. Desuden søgte
de på "flatcoat" i deres kunderegister, men heller ikke det ga' lige
umiddelbart noget resultat. Jeg synes det var flot at dyrlægen brugte 20
minutter - ½ time af sin konsultations-tid med ventende folk selvom jeg ikke
havde bestilt tid og selvom hun vidste hun ikke ville få en klink for det.
Det var så lige en del af historien der var blevet skåret væk for ikke at
gøre indlæget for langt!

Først da jeg kom hjem og min mand kiggede på tatoveringen og så på den med
friske øjne fik vi mere at bruge og betjenten fik så yderligere ramt plet.
Det var en ret gammel Flat med en masse pels over alt, -også i ørerne, så
den var næsten umulig at læse desværre. Men hvor der er vilje er der vej, så
med 5 mands hjælp i alt lykkedes det os jo heldigvis!

Det var godt nok også godt "din" lab fandt hjem... Men hvordan kan folk dog
ikke savne en hund når den har været væk nogen timer?! Man må da opdage
det...?!

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-11-04 14:18

> [...]
et
> halsbånd og et navneskilt, og så iøvrigt fik meldt flytningen til

Det er nok lidt forkert, men indrømmet, mine løber også rundt herhjemme uden
halsbåndet. Men det med at skifte adresse i hunderegistret, er faktisk ikke
den nye ejers fejl. For det er kun den gamle ejer, som kan få adressen
ændret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-11-04 12:05

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:<BR5pd.69528$Vf.3418671@news000.worldonline.dk>...
> [...]

> hende chippet, hvis folk alligevel ikke tjekker for det, så hun kan finde

snip

> [...]
> Har googlet lidt rundt uden resultat. Den skal selvfølgelig også have
> hundetegn på, men hvad hvis det forsvinder?

Min erfaring med chip er ikke så god. Min ældste hund var chipmærket,
men chippen fandt vej til albueleddet, og det gjorde av. Måtte bære
ham noget af vejen hjem fra en tur. Dyrlægen ville ikke fjerne
chippen, da han mente at det var ulovligt, så det gjorde min
menneskelæge så i stedet. Det tog 3 minutter, og efterlod ingen spor,
så sig ikke at chip er forfalskningssikre!

Det andet eksempel var en halvstor hvalp som jeg havde samlet op på
godnatturen. (kl21) Den var vel chippet, det fandt vi aldrig ud af.
Jeg skulle tidligt op næste morgen (kl.4) og ville godt til køjs. Så
står man der med en hund, og jeg kan ikke lige læse en chip. Ringer
til politiet. De spørger om jeg ikke bare vil beholde hunden! Falck
kom og scannede hunden ved midnat, og kl henad 1 blev den hentet.
Havde den hund været øretatoveret, havde jeg kunne gå i seng 3-4 timer
tidligere. Næste gang jeg samler en strejfer op uden hundemærke, eller
synlig mærkning, så er det ikke mit problem. Jeg lader hunden løbe, og
bliver den kørt over, ja så...

Ikke flere chips her, tak!

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 25-11-04 13:15

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message

Får din hund(e) chippet. Selvfølgelig kører alle Falck folk ikke rundt med
en scanner. Nogle stationer har en, medens andre må vente på at komme til
Politiets scanner. Falck får sommetider på puklen, og dette er en af
situationerne. Desværre ser folk ikke det positive i sagen. Når Falck
sommetider henter en hund ind, og sylter den til dagen efter, så har det
sommetider den fordel, at de ikke kontakter politiet, og dermed slipper den
uheldige hunde ejer for bøden, og Kr 500,- er vel også stadig en slags
penge. Det lykkes dem som regel, at skaffe sig adgang til en scanner, ofte
ved en nærliggende dyreklinik, men da de fleste bortløbne hunde, som regel
er efter lukketid, så er det jo bare en ekstra grund til at sylte den til
dagen efter, eller først kommende hverdag. Så hvis man kom til at mangle en
hund, så kunne man jo gå ned på den lokale falck station, og aflevere et
billede af hunden, med navn, adresse og telefon nummer. Jeg ved ikke om
Politiet kan gå direkte i hunderegistret, men jeg tror det ikke, så de kan
sikkert heller ikke udrette noget, før dagen efter, medmindre ejeren
allerede har efterlyst hunden hos dem.

> [...]
> menneskelæge så i stedet. Det tog 3 minutter, og efterlod ingen spor,
> så sig ikke at chip er forfalskningssikre!

Blev din chip da forfalsket. Jeg troede den blev fjernet.. Men du er da
velkommen til at prøve at forfalske den. Lad mig vide, hvis det lykkes for
dig. Det kniber også lidt med at finde frem til, hvilken fordel der skulle
være ved at forfalske en chip. Jeg tror sgu ikke de hopper på en 5 år
gammel chip, i en 4 mdr gammel hund ...

> [...]
> tidligere. Næste gang jeg samler en strejfer op uden hundemærke, eller
> synlig mærkning, så er det ikke mit problem. Jeg lader hunden løbe, og

Tja, og blev i så klogere. Som før nævnt, så kan man da vist ikke kontakte
hunde registret udenfor åbningstid, så under alle omstændigheder, ville
ejeren ikke kunne findes før dagen efter.
Det er da lovligt, at gå i seng, selvom man har fundet en hund. Man kunne
jo nøjes med at underrette Falck, Politi, samt et eventuelt lokalt internat
om at man havde fundet hunden, og hvor den kunne afhentes. Jeg ser da ingen
grund til at sidde oppe den halve nat af den grund. Hunden er fundet og har
det godt, om det så varer 3 eller 10 timer inden den kommer hjem, betyder
vel mindre. I øvrigt i disse dage, ville det være fedt, hvis folk brugte
deres mobiltelefon på deres hundeskilte, så man når man fandt en bortkommen
hund, kunne sende en sms, som fortalte, at hunden var fundet, og hvor den
kunne hentes. Det koster et nyt skilt, hver gang man skifter mobilt
telefonnummer, men til gengæld får man jo besked, lige så snart hunden er
fundet. Det skulle nok være den 50'er værd.

Det er jo ofte sådan, at hunden har forvildet sig bort ved et uheld, og det
desværre ikke skete hjemme. Hvis det var i nærheden af bopælen, var den jo
sikkert bare gået hjem, når den syntes den havde strejfet nok. Som den
sidste jeg fandt, en nuttet gammel dame af en cocker spaniel, som ifølge
navneskiltet, var bosiddende 25 km væk, men ingen svarede på telefonen. Men
et hurtigt spørgsmål ind til vores nye nabo, kastede lys over sagen, og hund
og ejer var genforenede.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-11-04 11:14

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message news:<41a5cde8

snip...

> [...]
> dig. Det kniber også lidt med at finde frem til, hvilken fordel der skulle
> være ved at forfalske en chip. Jeg tror sgu ikke de hopper på en 5 år

Nej, den blev ikke forfalsket. Men havde tanken været at sjæle en dyr
racehund og eksportere den til østeuropa, så er chip nemme at fjerne.
I østeuropa kan man købe stjålne hunde med ægte stambøger og det hele,
dermangler skam ikke noget. Så er jeg mere tryg ved en tatovering.
Trods påstande om at man bare kan klippe øret af, så er en dyr
racehund der mangler et øre temmelig svær at sælge.

For mig er der endvidere frygten for at det jeg allerede har oplevet
kan gentage sig på en eller anden måde. Chippen blev jo da ikke
oprindelig sat i albueleddet, den har fundet vejen af sig selv. Så for
mig er der kun tatoveringer, og så længe det er en acceptabel
registreringsmåde vil jeg lege med i det tåbelige hunderegister - som
efter min opfattelse alene blev trylle top af hatten for at redde DKK
økonomisk.

> [...]
> om at man havde fundet hunden, og hvor den kunne afhentes. Jeg ser da ingen
> grund til at sidde oppe den halve nat af den grund.

Hvad skal jeg da så gøre med en fremmed hund i huset - når jeg skal
tidligt af sted på ferie i 14 dage næste morgen. Tage den fremmede
hund med? Binde den til lygtepælen udenfor så Falck bare kan hente
den? Nej tak, ikke der hvor jeg bor!
Selv om det ikke er min hund vil jeg ikke udsætte den for risiko. Jeg
mener i øvrigt at politiet kan læse hunderegisteret unden for
åbningstiden.

Nu hvor jeg kender ejerens reaktion - de havde da bare lige lukke
thunden ud i 5 minutter - og alligevel var den over en kilomenter
hjemmefra, og havde bl.a. passeret en 4 sporet vej, ja så vil jeg da
ønske at jeg havde beholdt den hund. Den var der skam ikke noget i
vejen med. Og min læge er stadig god til at "pille splinter ud", han
bor stadig i et gammelt hus, og jeg har stadig en værktøjskasse.....

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-11-04 14:01

> [...]
> registreringsmåde vil jeg lege med i det tåbelige hunderegister - som
> efter min opfattelse alene blev trylle top af hatten for at redde DKK

Ja sådan er det nu engang, der er intet i kroppen som ikke kan flytte sig.
Heller ikke vore egne organer. Der er ingen garanti for, at de ligger samme
sted, som sidst man blev undersøgt. Fremmedlegemer, som en chip jo er, kan
bevæge sig endnu mere. Men som du skrev, det tog 3 minutter at fjerne den.
Det er intet at regne, sammenlignet med, hvis du fik problemer med
tatoveringen, for så blev det nok nødvendigt at fjerne øret, og som du selv
var inde på.... Det ser ikke godt ud.
Om det så skulle redde DKK økonomisk, det har jeg ikke noget kendskab til.

> [...]
> Selv om det ikke er min hund vil jeg ikke udsætte den for risiko. Jeg
> mener i øvrigt at politiet kan læse hunderegisteret unden for

Sådan er det med halve historier. Men man kunne jo så have transporteret
den til Falck med det samme. Jeg er sikker på, at de ville have forstået
situationen, og taget sig godt af den.

M.V.H.....Benny..

Fra : Louise

Dato : 25-11-04 19:49

Hej Nanna

Hvis hvalpen er mere end 8 uger skal den i fuld narkose for at blive
øremærket.

Jeg vil absolut råde dig til chipmærkning:

1) Det er mindre smertefuldt end øremærkning (før 8 uger gl.)
2) Du slipper for narkosen (efter 8 ugers alderen)
3) Den bliver siddende og er altid tydelig; øremærker bliver ofte
utydelige og helt ulæselige.
4) Det er efterhånden så almindeligt kendt med chipmærkning at alle
steder (Falck, dyrlæger, internater osv) har en scanner og kan chekcke
hunden.

Førhen fik jeg altid mine hvalpe øremærket, men her i det sidste kuld
gik jeg over til chipmærkning og det var en lettelse. Ingen hvalpe der
peb/skreg, ingen blod og ingen dårlige oplevelser.

Venlig hilsen Louise

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-11-04 21:48

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gik jeg over til chipmærkning og det var en lettelse. Ingen hvalpe der
> peb/skreg, ingen blod og ingen dårlige oplevelser.

Hej
Jeg kom til at tænke på om man stadig bruger at tatovere små hunde i lysken?
Det gjorde man vist før i tiden.
Jeg vil nu også anbefale chips´en, min hankat opdagede i hvert fald
ingenting da han blev chipset, og han er ellers en rigtig piveskid.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-11-04 22:05

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil nu også anbefale chips´en, min hankat opdagede i hvert fald
> ingenting da han blev chipset, og han er ellers en rigtig piveskid.

Jeg tror også det bliver chip. Bare trist at tatoveringen bliver så
utydelig. Nu er jeg også tatoveret, så jeg ved godt hvor naller det kan
gøre. Og jeg forstår trods alt smerten, det gør en hund jo ikke. Den vil
bare føle smerte og ikke forstå hvorfor den skal plages. Lyske eller øre,
det er vist nogenlunde pest eller kolera.
Chip bliver det. Skal lige have ringet til min rare dyrelæge. Han er bare
skøn, en rigtig dyreven. Peanut blev nærmest forelsket i ham ved første
blik, også lidt fordi at den rare dyrelæge har hundekiks og ikke er nærig
med dem.
Det er bare et så rart sted. Hans praksis ligger i hans eget hus, så der er
rigtig hjemligt og rart i venteværelset. På væggene i venteværelset er der
bogstavelig talt tapetseret med breve fra dyreejere, der har sendt ham tak
og postkort fra ferier osv. Jeg hæftede mig specielt ved et af dem. Der stod
noget i retning af: tusind tak for hjælp og støtte i forbindelse med vores
gamle Frejas sygdom. Og så noget om at de takkede for at han hjalp hende til
fred, da der ikke var mere at gøre. Der var seriøst noget i retning af 300
breve og postkort af den slags. Også mange postkort fra udlandet, hvor folk
har sendt en hilsen fra hunden til dyrelægen.

Han sagde også til os at vi var velkommen til at ringe når som helst, også
udenfor åbningstiden, og så fik vi hans privatnummer, så vi altid kan ringe,
hvis der er noget akut. Han sagde også at vi bare skulle komme til hver en
tid, også selvom vi ikke havde nogen penge, da han gerne lavede
afdragsordninger, for at alle dyr altid kunne få behandling, uanset ejerens
økonomi. Han var bare så rar. Fortalte også at han havde en ordning med en
oldgammel pensionist, der betalte 100 kr om måneden for en operation hendes
elskede kat havde fået.
Bare et skønt menneske, Ham beholder vi, selvom vi har en dyreklnik fem mins
gågang fra vores hus. Tryghed og tillid til ens dyrelæge er bare så vigtigt.

Mvh. Nana (undskylder den lange smøre)

Fra : Karin Sørensen

Dato : 29-11-04 20:21

Hej Nana

Jeg er glad for at du har stillet spørgsmålet, for jeg har selv en hvalp der
skal mærkes, og efter alle de gode råd der er kommet frem her, så har vi
også endeligt besluttet os for at chippe Tiggy. Tiden er bestilt, og på
mandag er hun mærket.

Nu håber jeg bare at det ikke gør for ondt på hende, men det lader til at
det nok bliver mig det gør mest ondt på
Mange hilsner
Karin og Tiggy

Fra : Heidi Jensen

Dato : 26-11-04 10:36

> Jeg kom til at tænke på om man stadig bruger at tatovere små hunde i
> lysken

Ja det gør man stadig - også på store hunde, hvis man ikke ønsker det grimme
mærke i øret!

Fra : Louise

Dato : 29-11-04 20:44

Jeg tror ikke man anvender det ret tit, men jeg tror det er en
mulighed på linie med øretatovering når man registerer hvalpe hos DKK.
Men på registreringsanmeldelsen står der bare chip eller tatovering,
ikke noget om hvor man kan tatovere, så måske er det kun i tilfælde af
bittesmå ører, man lysketatoverer?

jeg har kun set en fransk hund med lyskentatovering; ingen danske.