Kromfohrländer
Fra : Kim Christensen

Dato : 24-11-04 20:50

Hej

Er der nogen herinde der kender noget til Kromfohrländeren ? Det er en
lidt mindre hund, som man ikke ser meget til. Jeg vilgerne høre
oplevelse fra nogen som enten selv har / haft en, elle rhar oplevet
racen på f.eks en træningsplads. Det er ikke standarden jeg er
interesseret i.... kan racen evt bruges til mantrailing?

Hilsen Kim

Fra : Christina Jensen

Dato : 24-11-04 22:45

> [...]
> racen på f.eks en træningsplads. Det er ikke standarden jeg er
> interesseret i.... kan racen evt bruges til mantrailing?

hej kim, jeg kan fortælle dig lidt om den.
racen blev anerkendt i 1953, men er stadig ikke talrig. den var egentlig kun
tænkt som en selskabshund, men er også god til at være vagthund og er meget
terrieragtig. den er glad for børn og enes godt med andre hunde, den skulle
være rimelig let til at blive trænet i lydighed. du må skrive hvis du vil
vide mere.

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-04 23:51

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> wrote in message

> hej kim, jeg kan fortælle dig lidt om den.

Hvad pokker - Du citerede korrekt

Takker,
Jimmy

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-11-04 11:58

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> wrote in message news:<41a500b5$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> være rimelig let til at blive trænet i lydighed. du må skrive hvis du vil

Tak for svaret, det var sådan det generelle jeg gerne ville vide.
Resten mht adfærd er vel op til mig selv!

Hilsen Kim

Fra : malle-brok

Dato : 26-11-04 09:44

Hej Kim.

> [...]
> racen på f.eks en træningsplads. Det er ikke standarden jeg er
> interesseret i.... kan racen evt bruges til mantrailing?

Jeg er bare nysgerrig - i hvilken sammenhæng skal du træne mantrailing, og
er det noget du har erfaring med ???

Jeg har selv (desværre forgæves) forsøgt at finde nogle interesserede
træningspartnere til at træne det sammen med...

Hilsen
Carina

- - -
Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Winther

Dato : 26-11-04 15:54

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har selv (desværre forgæves) forsøgt at finde nogle interesserede
> træningspartnere til at træne det sammen med...

Hvad går mantrailing ud på? Er det at identificere en bestemt fært blandt
andre, altså snuse til ejendel og finde ejermanden?

Vh. Winther som også godt vil høre noget mere om det i kalder mantrailing

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-11-04 19:36

"Winther" <nobody@home.dk> wrote in message

> Hvad går mantrailing ud på? Er det at identificere en bestemt fært blandt
> andre, altså snuse til ejendel og finde ejermanden?
>
> Vh. Winther som også godt vil høre noget mere om det i kalder mantrailing

mantrailing er at følge en "savnet" persons spor, eller fært. I
modsætning til sporsøg hvor sporet skal følges hele vejen, og tabte
genstande påvises, så må man ved mantrailing skære store hjørner af,
og skyde genveje. Det eneste det kommer an på er at finde personen, og
i konkurrencer arbejder man "på tid". I bymæssig bebyggelse giver
mantrailing princippet i reglen bedre resultat end egentlig sporsøg.
jeg så en imponerende demonstration, hvor en savnet person gik gennem
en gågade, og satte sig i en fortovscafe. mantraileren fik en fært af
pesonen, og de satte efter og fandt personen. Det skal bemærkes at de
stort set ikke på noget tidspunkt fulgte den rute som "den savnede"
faktisk var gået.

Hilsen kim

Fra : Winther

Dato : 27-11-04 16:53

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pesonen, og de satte efter og fandt personen. Det skal bemærkes at de
> stort set ikke på noget tidspunkt fulgte den rute som "den savnede"

Mon det går sammen med BHP spor? kan de mon skille det ad?

Vh. Winther

Fra : malle-brok

Dato : 27-11-04 22:08

Hej Winther

> Mon det går sammen med BHP spor? kan de mon skille det ad?

Det tror jeg sagtens de kan ...

Jeg træner delvis trailing med min hund samt "almindelige" konkurrencespor -
når vi "trailer" har hun en sporsele på, og når vi går konkurrencespor er
sporlinen sat fast i halsbåndet og ført ned mellem benene ... Tikki har
tilsyneladende ikke problemer med at skelne, men jeg ventede også med at
træne begge dele til hun var helt sikker i at gå konkurrencesporene.

Når vi "trailer" følger hun sporet fint over parkeringspladser og lignene
med noget højere næse end når vi går konkurrencespor, hvor hun søger
(nogenlunde *GGG*) præcist og med dybt søg

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Carina

Dato : 26-11-04 20:39

Jeg har undervist en i Agility for en del år siden, dejlig hund som snakker
meget, når du tager kontakt med den. Der har lige været nordisk mesterskaber
i agility i sidste weekend. En kromfohrländer Vandt mediumgruppen for
Finland.
/Carina
www.aussies.dk