Forslag til prisbillig, støjsvag, strømef
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 24-11-04 01:43

Hej,

Jeg skal have samlet en maskine der skal være filserver.
Den må ikke bruge særligt meget strøm, ej heller støje. Der skal faktisk
helst ikke være nogen bevægelige dele udover disken(e).
Hvad kan I anbefale?
Jeg har overvejet noget VIA Mini-ITX. Hvilke er de bedste til prisen?
Hvilke diske er de mest støjsvage p.t.?
Jeg har hørt rygter om, at jeg på et VIA Mini-ITX board med C3-cpu
sagtens kan fjerne PSU-køleren, hvis jeg ikke har andet end en eller to
diske på, da CPUen næsten ingen strøm bruger. Kan I be- eller afkræfte
dette?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 24-11-04 10:33

On Wed, 24 Nov 2004 01:42:32 +0100, Thomas Damgaard Nielsen
<tdn@ircnet.org> wrote:

>Jeg har overvejet noget VIA Mini-ITX. Hvilke er de bedste til prisen?

Jeg går i samme overvejelse...

Check www.shg.dk der har et stort udvalg i mini-ITX kabinetter og
bundkort....

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 25-11-04 02:20

Madhatter@dk.invalid wrote:

> Check www.shg.dk der har et stort udvalg i mini-ITX kabinetter og
> bundkort....

Jep. Jeg har tjekket shg. Jeg er bare ikke så meget inde i, hvad der er
bedst/billigst af det.
Jeg vil også gerne have noget der er meget lydløst. Det optimale ville
være, at der slet ikke var nogen bevægelige dele.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-11-04 13:23

Thomas Damgaard Nielsen skrev:
> [...]
> Jeg vil også gerne have noget der er meget lydløst. Det optimale ville
> være, at der slet ikke var nogen bevægelige dele.

En mulighed kunne også være en underclocket XP 2400+ 35 W CPU.
Hvis du monterer den på et bundkort hvor du kan justere multiplier og sætte
Vcore meget lavt, så burde det absolut være muligt at køle den passivt.
Efter sigende er der mange, der kører den passivt ved noget lign. 6x200 MHz.

Jeg selv kører en sådan CPU overclocket til 2262 MHz kølet med en støjsvag
blæser (Thermaltake 21 dB @ 12 V) som fodres med blot 5 V. Blæseren siger
ikke en lyd. Køleren er en Alpha 8045T - der har den feature at være
designet til en sugende blæser. Oven på blæseren har jeg monteret en
flexslange (sådan en hvid en fra byggemarkedet) som fører den varme CPU-luft
direkte ud af kabinettet. Det hjælper gevaldigt på kølingen og kan stærkt
anbefales.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 28-11-04 14:41

Jeppe Seidelin Dam wrote:
[klip]

> [...]
> Efter sigende er der mange, der kører den passivt ved noget lign. 6x200 MHz.

Hvilket kabinet, psu, bundkort vil du anbefale?
Jeg har set, at man kan få sådan nogle kabinetter med ekstern psu. Altså
lige som til laptops. Nogen erfaringer med dem?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk