Størst forbrænding.
Fra : Bente Christensen

Dato : 23-11-04 10:20

Hej.

Jeg har besøgt et motionscenter nogle gange.

Der er en farlig masse maskiner sådan et sted,
Jeg har lagt mærke til, at man eksempelvis forbrænder mere på et løbebånd
end på en kondicykel.

Hvor finder man en liste over, hvilken aktivitet i og uden for sådan et
center, man har den største forbrænding ved, hvis sådan noget rent faktisk
kan gøres op?

Hilsen Bente C.

Fra : Iben

Dato : 23-11-04 18:07

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> wrote in message
> [...]
> center, man har den største forbrænding ved, hvis sådan noget rent faktisk

Hej Bente,

På I form's hjemmeside er der forskellige tests bl.a. den her
http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=794&a=5806,
hvor du kan se hvor mange kalorier har du forbrændt ved en given sportsgren.

c",) Iben

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-11-04 11:36

"Iben" <fisogcrap@spamcrap.hu> skrev i en meddelelse
> På I form's hjemmeside er der forskellige tests bl.a. den her
> http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=794&a=5806,
> hvor du kan se hvor mange kalorier har du forbrændt ved en given
sportsgren.

Der er noget jeg ikke forstår ved disse beregninger og mange andre. Hvis man
skal regne forbruget ud, hvorfor skal éns vægt så indgå i regnskabet, ved et
givent arbejde, hvor ens vægt ikke bliver brugt? F.eks. en kondicykel. Der
bremser/belaster man et hjul. En person på 100 kilo skal vel bruge lige så
meget energi på at dreje dette hjul rundt, som en person på 60 kilo, vel? På
min egen kondicykel derhjemme (elektronisk med en masse programmer) skal man
ikke indtaste sin vægt, og den kan godt regne forbruget ud!

Fra : Faithless

Dato : 27-11-04 10:00

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote
> [...]
> man
> ikke indtaste sin vægt, og den kan godt regne forbruget ud!

Jeg gætter på at forklaringen skyldes, at hjertet/lunger skal arbejde
hårdere hos en stor person, for at få nok ilt ud til musklerne.
Jeg aner ikke om dette er rigtigt, bare mit gæt(c;.

Her er de aktiviteter, som jeg mener giver størst forbrænding ved samme
brugs tid.

- Ro maskine
- Step
- Løb
- Cykling

Faithless

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-11-04 10:28

"Faithless" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg gætter på at forklaringen skyldes, at hjertet/lunger skal arbejde
> hårdere hos en stor person, for at få nok ilt ud til musklerne.
> Jeg aner ikke om dette er rigtigt, bare mit gæt(c;.

Hvorfor skulle hjerte/lunger arbejde hårdere hos en stor person for at få
blod ud til musklerne? Ja, jeg kan heller ikke forstå det.

Fra : Faithless

Dato : 29-11-04 16:43

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote>
> Hvorfor skulle hjerte/lunger arbejde hårdere hos en stor person for at få
> blod ud til musklerne? Ja, jeg kan heller ikke forstå det.

Min terori er, at der er mere blod som skal transporteres rundt til et
større område.

Men jeg tror noget ligende har været diskuteret i en tidligere tråd. Det var
noget med energi forbruget ved løb kontra gang, på en 10 km. strækning.
Måske du kan kigge der, men tråde er rigtig lang så god tid (c;.

Faithless

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-04 16:45

> Hvorfor skulle hjerte/lunger arbejde hårdere hos en stor person for at få
> blod ud til musklerne? Ja, jeg kan heller ikke forstå det.

Det handler om fysik. Det koster en vis mængde energi at flytte x kg i
længde.
Nærmere bestemt så er formlen :Arbejde = masse gange afstand.

En 100 kg person forbruger altså mere energi på at bevæge sig 5 km end end
person på 80 kg. dk.videnskab har en masse kloge mennesker, der kan komme
med yderligere formler for f.eks. op ad bakke.

Jeg regnede engang på det. 14 km cykling svarer til 5 km gang/løb som svarer
til 1400 m svømning. Rulleskøjter er der lidt mere suikkerhed omkring (der
var i hvert fald flere forskellige resultater), men svarede i meget runde
tal til cykling.

Mvh Maria

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-12-04 10:41

> Det handler om fysik. Det koster en vis mængde energi at flytte x kg i
> længde.
> Nærmere bestemt så er formlen :Arbejde = masse gange afstand.

Vi taler om fysisk aktivitet, der ikke har "afstand" med i regnskabet. En
kondicykel rører sig ikke ud af flækken. Hvorfor skal en person på 100 kilo
bruge mere energi på at dreje et svinghjul rundt, end en person på 70 kilo?
Vi snakker om fysik her. Der skal tilføres en hel præcis mængde energi, for
at få hjulet til at dreje rundt. Fysikkens love gælder åbenbart anderledes
for store mennesker? Jeg tror simpelthen, at det er en fejl, at man i visse
tilfælde skal taste sin vægt ind på diverse maskiner. En dag vil jeg teste 5
min. med samme belastning men med forskellig kropsvægt. Det skulle ikke
undre mig, om forbruget ikke er det samme begge tilfælde.

Fra : Jørn B. Nielsen

Dato : 19-12-04 09:36

Bente Christensen <bente.chr@mail.dk> skrev:
> [...]
>end på en kondicykel.
>
>Hvor finder man en liste over,
>hvilken aktivitet i og uden for sådan et

Hej Bente
Der er ikke rigtig nogen facitliste i hvilke redskaber du
forbrænder mest.
Det det hele drejer sig om, er at få din puls op, så du sætter
forbrændingen i vejret. Måden at gøre dette på er mange gange
individuel.
En god ide er at invistere i et pulsur, og så prøve dig frem.
Husk at kort tid med høj intensitet er bedre en lang tid med lav
intensitet.
Jeg kan anbefale dig at besøge siden www.motion-online.dk
vh
Jørn

Fra : Bettina Christensen-~

Dato : 26-12-04 21:02

Hej Bente!
Forbrænding har at gøre med din puls. Du forbrænder mest når din
puls ligger i et bestemt område. Hvis du på google indtaster
forbrænding og puls får du en bedre forklaring. Din
forbrændingspuls afhænger af alder.
Med venlig hilsen Bettina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-12-04 00:31

"Bettina Christensen-Dahlby" <BlackVelvet@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11040915090.747733433095021@dtext.news.tele.dk...

> Din forbrændingspuls afhænger af alder.

Jeg ved ikke, hvad "forbrændingspuls" er for en størrelse?

Din hvilepuls afhænger af din form. Jo bedre form, desto lavere hvilepuls.
Din maxpuls afhænger af genetiske forhold samt din alder - men er ikke ens
for alle i samme alder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:47

In article <41cf4e1c$0$22681$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> Din maxpuls afhænger af genetiske forhold samt din alder - men er ikke ens

Maxpuls falder generelt langsommere med alder for veltrænede personer i
forhold til personer der ikke fyrker motion.

Hvilepulsen er også afhængigt af diverse, men kan ændres radikalt på kort
tid (60 -> 35 på 9 måneder hos mig ved at løbe).

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-04 23:48

meddelelse news:slrnct3hhl.9ja.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> Hvilepulsen er også afhængigt af diverse, men kan ændres radikalt på kort
> tid (60 -> 35 på 9 måneder hos mig ved at løbe).

Ja.. det er jeg med på. *S*
Det var begrebet "forbrændingspuls" jeg spurgte til.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 20:59

In article <41d1e467$0$696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Ja.. det er jeg med på. *S*
> Det var begrebet "forbrændingspuls" jeg spurgte til.

Jo lavere puls (indenfor det din krop klarer), jo større andel af
energien kommer fra fedtforbrænding. Jo højere puls, jo mindre fedt-
forbrænding.

Men hvis du skal se på den optimale fedtforbrænding per tidsenhed, så
skal du kave en puls på ca. 80-85% af pulsreserven så vidt jeg husker.
Dette er normalt marathon løbetempo, altså det tempo man føler man kan
kan blive ved at løbe i.

80% af pulsreserven udregnes som:
0,80 * (maxpuls - minpuls) + minpuls

Så hvis man har en hvilepuls på 60, og en maxpuls på 185, så bliver
regnestykket:
0,80 * (185-60) + 60 = 0,80 * 125 + 60 = 100 + 60 = 160.

10% ekstra er så 10% af de 100 = 10, og 5% ca. 5.
Så en puls på 160 til 165 skulle være optimalt.

Ved at bruge pulsreserven, så falder ens optimale puls i takt med
bedre form.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-12-04 00:08

meddelelse news:slrnct634d.9q7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Jo lavere puls (indenfor det din krop klarer), jo større andel af
> energien kommer fra fedtforbrænding. Jo højere puls, jo mindre
> fedtforbrænding.

Jeg gentager lige.... jeg er IKKE er i tvivl om, hvad hvilepuls og maxpuls
er for størrelser. Jeg har i årevis trænet efter puls og tror faktisk jeg
har ret godt styr på, hvor min puls skal ligge afhængig af, hvad jeg træner
og med hvilket formål jeg træner.

Jeg er ene og alene usikker på, hvad Bettina mener, når hun skriver
"forbrændingspuls".

Mvh. Lisbeth