Kopiere til USB-printer
Fra : Ham Selv

Dato : 21-11-04 22:00

Hej gruppe.

Hvis man i DOS vil sende et job til print skriver man flg.:
copy noget.txt lpt1...

Men hvordan sender man jobbet til en USB-printer?

--

Mvh John

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-11-04 14:31

On Sun, 21 Nov 2004 22:00:07 +0100, "Ham Selv" <ham@selv.invalid>
wrote:

>Hej gruppe.
>
>Hvis man i DOS vil sende et job til print skriver man flg.:
>copy noget.txt lpt1...
>
>Men hvordan sender man jobbet til en USB-printer?

"Rigtig" DOS (MS_DOS 6.x) understøtter ikke USB...

Hvis der er tale om kommando-prompten i Win XP eller Win 2000, skal du

- vælge Start
- vælge Printere og Faxenheder (XP)
eller Indstillinger -> Printere (Win 2000)
- højreklikke på din printer
- vælge Egenskaber -> Porte
- sætte checkmærke i Aktiver printergruppering
- sætte checkmærke i både LPT1: og USBxxx

Nu kan du bruge dine sædvanlige DOS-kommandoer til udskrivning, f.eks.

copy noget.txt lpt1:

dir > lpt1:

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Tony

Dato : 22-11-04 23:05

> "Rigtig" DOS (MS_DOS 6.x) understøtter ikke USB...

årh, med dosusb device driver gør det da http://shor.ter.dk/751630053

Ved dog ikke om man kan få en printer op at køre med det.

Tony

Fra : John Frandsen

Dato : 23-11-04 15:14

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:mnp3q05e7vh6uuketv6rtr1to8ousc9akr@4ax.com...

> Nu kan du bruge dine sædvanlige DOS-kommandoer til udskrivning, f.eks.
>
> copy noget.txt lpt1:

Hej Gert.

Beklager at jeg var lidt upræcis
Det er i en DOS-box under Win-XP!

Men det virker desværre ikke.
Hvis jeg følger din opskrift og markerer både USB samt LPT2 (LPT1 er optaget
af anden printer) sker der det underlige at hvis jeg kopierer en
eksisterende fil til LPT2 får jeg besked om at filen ikke eksisterer?

Hvis jeg derimod kopierer samme fil til LPT1 bliver den udskrevet som
forventet.

Mvh John

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 23-11-04 17:14

On Tue, 23 Nov 2004 15:14:17 +0100, "John Frandsen"
<oplyses@ikke.invalid> wrote:

>"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
> [...]

OK

> [...]
>eksisterende fil til LPT2 får jeg besked om at filen ikke eksisterer?
>
>Hvis jeg derimod kopierer samme fil til LPT1 bliver den udskrevet som

- formentlig på LPT1rinteren? (med mindre denne er slukket)

Jeg har prøvet lidt forskelligt, og det ser ud til, at
printergrupperingen kun virker, hvis en port er fysisk til stede på
PC,en.

Jeg får samme resultat med LPT2: som du.
(der er ingen fysisk LPT2ort i min PC).

Med LPT1: virker det fint (jeg har ingen printer på LPT1:)

En gruppering af USBxxx og COM1: virker også fint her hos mig (endda
selv om jeg har min Palm Vx tilsluttet COM1:)

Grupperingen USBxxx og COM2: virker derimod *ikke*, idet der ikke er
nogen fysisk COM2ort på PC,en.

Med andre ord:
COM1: kan måske bruges i stedet for LPT1: (copy noget.txt COM1:)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-11-04 20:28

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:1kn6q0lr29fhd1c23di3ssu43jueqolsb8@4ax.com...

> [...]
> nogen fysisk COM2ort på PC,en.
>
> Med andre ord:
> COM1: kan måske bruges i stedet for LPT1: (copy noget.txt COM1:)

Nu har jeg en printer på LPT1: og kan derfor ikke teste om snyderiet virker
med en USB

Men jeg fik lige min printer koblet til LPT2: og printet via den ved at:

1. Dele printeren
2. Gå til kommandoprompt og bruge NET USE LPT2: \\PCNAVN\SHARENAVN
3. Print test.txt>lpt2:

Det er da et forsøg værd

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-11-04 09:34

On Wed, 24 Nov 2004 20:27:37 +0100, "Jan Vennike"
<jan@GARFIELDvennike.dk> wrote:

[klip - en masse forhistorie]

> [...]
>
>1. Dele printeren
>2. Gå til kommandoprompt og bruge NET USE LPT2: \\PCNAVN\SHARENAVN

Udmærket forslag, Jan - dén mulighed havde jeg ikke tænkt på

Det virker naturligvis også, hvis den delte printer er tilsluttet via
USB, idet en delt printer jo kun refereres via sit sharenavn (uden
nogen form for portangivelse).
En yderligere fordel ved denne metode er, at den også kan bruges ifm
en USB-printer under Win 98.
Win 98 har jo ingen printergrupperings-mulighed.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : John Frandsen

Dato : 25-11-04 12:10

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Dele printeren
> 2. Gå til kommandoprompt og bruge NET USE LPT2: \\PCNAVN\SHARENAVN
> 3. Print test.txt>lpt2:
>
> Det er da et forsøg værd

Desværre fejler den også, og giver flg.:

Hvis jeg grupperer til LPT2 skriver den at kommandoen blev udført, men når
jeg så kopierer til LPT2 svarer den: Adgang nægtet... 0 filer kopieret.

Grupperer jeg til COM2, som foreslået af Gert, får jeg nedenstående fejl:

C:\Documents and Settings\john>net use com1: \\wa12\pcs1300
Systemfejlen 66 opstod.
Forkert type netværksressource.

Jeg tror at jeg lader det falde her, men stor tak for hjælpen!

Mvh John

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 25-11-04 18:08

On Thu, 25 Nov 2004 12:10:26 +0100, "John Frandsen"
<oplyses@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>Systemfejlen 66 opstod.
>Forkert type netværksressource.
>
>Jeg tror at jeg lader det falde her, men stor tak for hjælpen!

OK - dit valg - og velbekomme; men der er lidt begrebsforvirring i
ovenstående, som jeg synes bør afklares.

Printergruppering og printerdeling (som foreslået af Jan) er to helt
forskellige ting.

Når du derfor skriver "Hvis jeg grupperer til LPT2 ..." osv, mener du
da i virkeligheden, at du har

1. - delt din USB-tilsluttede printer
(fanebladet Deling i printeregenskaberne)

og dernæst

2. - tilknyttet LPT2: til den delte printer med net use
(net use LPT2: \\<navnet på din PC>\<sharenavnet for printeren>
            wa12?         pcs1300?
Er disse navne rigtige?

Dernæst skriver du "Grupperer jeg til COM2, som foreslået af Gert..."

Jeg foreslog nu COM1:, idet jeg ikke har en fysisk COM2ort.

og videre:

"C:\Documents and Settings\john>net use com1: \\wa12\pcs1300"

net use kan *ikke* bruges med COM-porte, men kun med LPT1:, -2 og 3.

Jeg ved ikke, om jeg tør sige "Prøv igen!"

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : John Frandsen

Dato : 25-11-04 12:04

> [...]

> Med andre ord:
> COM1: kan måske bruges i stedet for LPT1: (copy noget.txt COM1:)

Det bli'r værre og værre
Hvis jeg bruger COM1 eller 3 skriver den godt nok at 1 fil er kopieret, men
den kommer ikke ud nogen steder... Ved COM2 eller 4 giver den blot
sædvanlige fejl.

Jeg tror at jeg parkerer den her som uladsiggørelig.

Tak for hjælpen
Mvh John