Cache - hvad er det egentlig for noget?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-04 09:45

Min PB G4 er på det seneste blevet temmelig længe om at starte op.
Ellers kører alt med tilfredsstillende hastighed. En tur med
DeskWarrior og almindeligt diskeftersyn har ikke ændret på sagen.
Så er der noget med at slette cache. Jeg søger på ordet med "Find". Der
er 4.681 emner.
Hvad er egentlig meningen? Hvorfor danner computeren den slags filer,
hvis man bare kan skille sig af med dem? Hvorfor kan den ikke selv
skille sig af med dem, når de er blevet overflødige?

Et andet spørgsmål, som jeg stiller mig, hvergang jeg bruger
diskværktøj: Hvorfor hedder det "Reparation af disktilladelser"?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-04 10:06

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> hvis man bare kan skille sig af med dem? Hvorfor kan den ikke selv
> skille sig af med dem, når de er blevet overflødige?

Fordi ting normalt går raskere når ting ligger i cache. Her ligger det
f.eks. ting som er lastet ned fra nettet og det er raskere å hente det
fra disk enn å koble seg opp mot nettet når den informasjonen er
nødvendig. Det kan ligge lagret indekser som det vil ta lang tid å
generere osv...

> Et andet spørgsmål, som jeg stiller mig, hvergang jeg bruger
> diskværktøj: Hvorfor hedder det "Reparation af disktilladelser"?

Hver fil er tilordnet rettigheter. En fil kan være tilgjengelig for bare
en bruker, for en gruppe brukere og for hele verden. Filen kan være
tilgjengelig for lesing, skriving og utføring. Dette betyr at systemet
skal vite for hver fil om en bruker har lov til å åpne filen for lesing
fra disk, skriving til disk eller å utføre den (hvis det er en
applikasjon). En del systemting skal ha rettighetene satt på spesielle
måter.
Hvis dette er feil, vil systemet kunne oppføre seg underlig. Derfor
rettighetene for diskaksess for hver fil være satt riktig.

Terje

Fra : Karl Antz

Dato : 21-11-04 10:14

> [...]

> hvis man bare kan skille sig af med dem? Hvorfor kan den ikke selv
> skille sig af med dem, når de er blevet overflødige?

Cache er så at sige et mellemlager, hvor ting der har været brugt
fornylig opbevares. Fx har Safari sin Cache, hvor den opbevarer sider
som du har set på i den sidste tid - hvilket kan være meget praktisk, da
disse sider så genindlæses fra computeren når de kaldes næste gang; og
det går væsentligt hurtigere end hvis de igen skulle hentes fra nettet.

> Et andet spørgsmål, som jeg stiller mig, hvergang jeg bruger
> diskværktøj: Hvorfor hedder det "Reparation af disktilladelser"?

Under OS X ejes hver fil af en bruger. Det spidsfindige er så at
brugeren ikke nødvendigvis er den person der sidder foran computeren:
Selve systemet er fx også en bruger.

Alle disse brugere har klart definerede rettigheder til at tilgå en
hvilkensomhelst fil; således har fx brugeren "System" ret til at tilgå
og anvende nogle filer som brugeren "Ove Steen Smidt" ikke har tilgang
til. Og grunden til det er at disse filer skal fungere på en ganske
bestemt måde for at systemet i det hele taget _kan_ fungere - og så
ville det være særdeles upraktisk, hvis "Ove Steen Smidt", der
formodentlig ikke er dybt inde i systemprogrammeringens finurligheder,
kunne ændre noget i disse filer; derfor har han heller ikke tilladelse -
der var ordet - til at røre ved de filer som ejes af brugeren "System".

Hvis der nu går ged i dette komplicerede system af disktilladelser, så
er der heldigvis en database over den korrekte tildeling af
tilladelserne indbygget i systemet; og når du reparerer
disktilladelserne, så bliver de eksisterende disktilladelser sammenholdt
med denne database, og er de ikke som de skal være så blir de repareret
så pengene - eller tilladelserne - igen passer.

Håber det var forståeligt,

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-11-04 13:50

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> med denne database, og er de ikke som de skal være så blir de repareret
> så pengene - eller tilladelserne - igen passer.

Åhja. Så nogenlunde.

Mht. cache (som var mit hovedærinde): er det rigtigt, hvad jeg husker
fra tidligere debatter:

- at en stor beholdning af cache-filer kan være årsag til, at computeren
bruger lang tid på at starte?

- at en oprydning i cache endog kan eliminere konflikter?

- at man under alle omstændigheder ikke forvolder systemet nogen skade
ved at fjerne dem?

I dagens løb er beholdningen steget med et par hundrede stykker.

Men jeg forveksler det måske med "plist". Jeg har 7.294 emner, der med
noget med "plist".

Hvis ikke det er beholdningen af plist eller cache eller
reparationskrævende disktilladelser, hvad kan det så være, der får en i
øvrigt velfungerende computer til at være længe om at starte?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-11-04 13:57

> Mht. cache (som var mit hovedærinde): er det rigtigt, hvad jeg husker
> fra tidligere debatter:
>
> - at en stor beholdning af cache-filer kan være årsag til, at computeren
> bruger lang tid på at starte?

Jeg tvivler kraftigt.

> - at en oprydning i cache endog kan eliminere konflikter?

Hvilke konflikter tænker du på? Uanset så tvivler jeg på at der er
konflikter ved at have en cache.

> - at man under alle omstændigheder ikke forvolder systemet nogen skade
> ved at fjerne dem?

Det er så korrekt.

Cache er en feature designet til at _hjælpe_, derfor vil jeg bliver meget
overrasket hvis den forringer ydelsen eller skaber konflikter.

Mvh Thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-11-04 15:07

> [...]

> hvis man bare kan skille sig af med dem? Hvorfor kan den ikke selv
> skille sig af med dem, når de er blevet overflødige?

Cache: Hiding-place for treasure, provisions, ammunition, etc, esp as
used by explorers. Kan vel oversættes som computerens "gemmer".

Din computer har mange forskellige cache. De bruges til at få din
maskinen til at arbejde hurtigere. Her er nogle eksemplarer.

Processoren (CPUen) bruger (efterhånden) flere; Level 1, Level 2. L1
cache er RAM der ligger på selve chippen. L2 kan være integreret. Bruges
til at gemme indlæst kode.

Styresystemet benytter også en del af maskinens RAM til at "cache" data,
der en gang er blevet indlæst fra din disk og som ellers skulle indlæses
igen.

Disk-cache. Det er typisk data som er hantet fra et netværk, som så
ligger lokalt på disken til senere brug.

Din harddisk har sikkert osse en cache.

Du kan roligt lade computeren om at administrere de forskellige cache.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?