Bagekartofler
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-11-04 15:58

Hej venner -

Hustruen er netop hjemkommet med en pose bagekartofler, som skal bruges til
skipperlabskovs (Mums!).

Der er imidlertid for mange - så jeg vil lave bagekartofler til vores bøffer
i aften.

Hvordan gør jeg?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-11-04 16:15

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> skrev:

> Der er imidlertid for mange - så jeg vil lave bagekartofler til
> vores bøffer i aften.
>
> Hvordan gør jeg?

Vasker kartoflerne og stiller dem i ovnen ved 200 grader indtil de er
møre (vel godt en halv time).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sybil

Dato : 20-11-04 16:20

> Vasker kartoflerne og stiller dem i ovnen ved 200 grader indtil de er
> møre (vel godt en halv time).

Husk at skære et kryds i dem. Behøver ikke være særlig dybt.
Du skal komme noget salt på dem for ekstra smag

MK

Fra : Peter Westh

Dato : 20-11-04 17:07

"Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at skære et kryds i dem. Behøver ikke være særlig dybt.
> Du skal komme noget salt på dem for ekstra smag

Jeg ville gøre som Morten, men regne med i hvert fald en time i ovnen. Der
er ikke noget kedeligere end en bagt kartoffel, der ikke er helt mør.

Jeg ved ikke hvad det der kryds skulle gøre godt for. Det plejer man da at
lave bagefter, så man kan proppe langt mere smør end man har godt af ned i
kartoflens bløde indre. Og groft salt. Mums.

/P

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-11-04 17:30

> Jeg ved ikke hvad det der kryds skulle gøre godt for. Det plejer man da at
> lave bagefter, så man kan proppe langt mere smør end man har godt af ned i
> kartoflens bløde indre. Og groft salt. Mums.

Smør er bare det BEDSTE krydderi!

Margrete

Fra : Dk

Dato : 20-11-04 17:53

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave bagefter, så man kan proppe langt mere smør end man har godt af ned i
> kartoflens bløde indre. Og groft salt. Mums.

Jamen laver man ikke kryds i kartoflerne før de skal bages for at de ikke
eksplodere i ovnen?

Fra : Jette

Dato : 20-11-04 17:57

Dk <zarh@ofir.dk> wrote:

> Jamen laver man ikke kryds i kartoflerne før de skal bages for at de
> ikke eksplodere i ovnen?

At kartofler skulle eksplodere i ovnen har jeg godt nok aldrig hørt om. Jeg
laver ofte bagekartofler, og jeg ridser dem ikke på forhånd.
Det er derimod en anden sag med kastanier. Jeg har selv prøvet det engang,
hvor jeg ikke fik ridset katanierne dybt nok.

Mvh Jette

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 20-11-04 18:22

In article <419f7767$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jette" <jette@REMOVETHISpc.dk> wrote:

> At kartofler skulle eksplodere i ovnen har jeg godt nok aldrig hørt om. Jeg
> laver ofte bagekartofler, og jeg ridser dem ikke på forhånd.

Jeg mener at kunne huske at jeg har oplevet det _en_ gang. Pludselig lød
der et gevaldigt brag fra ovnen, og så var der altså en kartoffel der
var gået ud af sit gode skind. Det forudsætter vel at skindet er ret
tykt og helt uden fejl og revner.

Jeg ridser stadig ikke kartoflerne - blandt andet fordi jeg synes det
kunne være sjovt at opleve igen. Men jeg bager generelt ikke kartofler
ret tit, for jeg synes de kartofler man kan få er møg-elendige. Jeg
spiser helst skindet med, og så er det ikke rart det er fuldt af
mærkelige klumper, snavs og sand.

-Lasse

Fra : Jette

Dato : 20-11-04 19:53

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:
> [...]
> lød der et gevaldigt brag fra ovnen, og så var der altså en kartoffel
> der var gået ud af sit gode skind. Det forudsætter vel at skindet er

Det har du sikkert ret i.

> [...]
> ret tit, for jeg synes de kartofler man kan få er møg-elendige. Jeg
> spiser helst skindet med, og så er det ikke rart det er fuldt af

Kan en grundig omgang med skurebørsten ikke klare det problem?
Jeg skuer altid bagekartofler og spiser derefter skindet med stor
fornøjelse.

Mvh Jette

PS. Jeg har skiftet mail-adresse siden mit sidste indlæg i denne tråd.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 20-11-04 21:41

In article <419f9270$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jette" <frkmusika@hotmail.com> wrote:

> Kan en grundig omgang med skurebørsten ikke klare det problem?
> Jeg skuer altid bagekartofler og spiser derefter skindet med stor
> fornøjelse.

Ikke hvis der er diverse grå, skimlede "klumper", som er inde i selve
kartoflen. Jeg ved ikke hvad det er, men det er ulækkert, og jeg synes
det er sjældent jeg kan finde kartofler der ikke har det i større eller
mindre grad. Det forekommer mig at Folva er en sort der er ekstremt
meget angrebet af det, og af en eller anden grund er det den sort det
lokale supermarked oftest har. Det har tit undret mig hvorfor vi skal
spise kartofler der er så ringe, og som ovenikøbet er mærket kval. I,
selv om jeg knap ville kalde dem egnet til dyrefoder.

-Lasse

Fra : Jette

Dato : 20-11-04 23:06

> [...]
> hvorfor vi skal spise kartofler der er så ringe, og som ovenikøbet er
> mærket kval. I, selv om jeg knap ville kalde dem egnet til dyrefoder.

Det som du beskriver lyder bestemt ikke appetitligt tværtimod
Jeg må så bare have været heldig de gange jeg har købt bagekartofler.

Mvh
Jette

Fra : Peter Westh

Dato : 21-11-04 00:00

"Jette" <jette@REMOVETHISpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er derimod en anden sag med kastanier. Jeg har selv prøvet det engang,
> hvor jeg ikke fik ridset katanierne dybt nok.

Jeg har prøvet det med auberginer. En aubergine kan virkelig eksplodere med
et ordentlig brag og sprede sit kød som napalm ud i alle retninger.

/P

Fra : Nette

Dato : 21-11-04 11:07

"Jette" skrev

> At kartofler skulle eksplodere i ovnen har jeg godt nok aldrig hørt om.
Jeg
> laver ofte bagekartofler, og jeg ridser dem ikke på forhånd.

Jamen det har jeg skam prøvet..... De vender vrangen ud ligesom en
overristet pølse og indeholder flyver rundt og kan slet ikke spises

Jeg har siden prikket mine kartofler lidt oven i med en gaffel.
Krydset laver jeg først, når jeg skal komme smør eller cremefraichedressing
i.

Nette

Fra : Jette

Dato : 21-11-04 11:17

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:
> Jeg har siden prikket mine kartofler lidt oven i med en gaffel.
> Krydset laver jeg først, når jeg skal komme smør eller
> cremefraichedressing i.

Jeg tror jeg fremover prikker eller ridser mine bagekartofler

Mvh Jette

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 21-11-04 13:14

In article <41a06b03$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jette" <frkmusika(remove)@hotmail.com> wrote:

> Jeg tror jeg fremover prikker eller ridser mine bagekartofler

På den anden side virker kartoflen jo som sin egen trykkoger hvis man
undlader at prikke hul, det kunne jo medvirke til at den hurtigere blev
mør.

-Lasse

Fra : Jette

Dato : 21-11-04 20:59

> [...]
> På den anden side virker kartoflen jo som sin egen trykkoger hvis man
> undlader at prikke hul, det kunne jo medvirke til at den hurtigere

Det kan du have ganske ret i, men da jeg er en doven hund har jeg ikke lyst
til at rengøre min ovn *efter* en kartoffel er eksploderet derinde.

Mvh
Jette

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-11-04 22:07

Jette wrote:

> Det kan du have ganske ret i, men da jeg er en doven hund har jeg
> ikke lyst til at rengøre min ovn *efter* en kartoffel er eksploderet
> derinde.

Det vil da ellers være væsentligt klogere at rengøre ovnen efter kartoflen
er eksploderet end før. Men sådan er vi jo så forskellige. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Jette

Dato : 21-11-04 23:31

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
> Det vil da ellers være væsentligt klogere at rengøre ovnen efter
> kartoflen er eksploderet end før. Men sådan er vi jo så forskellige.

*S*
Du har helt og adeles ret, men hvis jeg kan minimere antallet af gange jeg
skal rengøre min ovn, så er jeg den er er glad. F.eks. synes jeg at
stegeposer er en adeles vidunderlig opfindelse.

Mange hilsner
Jette

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-11-04 17:58

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev:

> Jamen laver man ikke kryds i kartoflerne før de skal bages for at
> de ikke eksplodere i ovnen?

I alm. ovn tror jeg ikke der er den store risiko. I mikroovn derimod,
hvor opvarmningen af kartoflen går en del hurtigere og hvor kartoflen
måske ikke kan nå at komme af med overtrykket kan det være en god ide
for alle tilfældes skyld at lave et snit.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-11-04 18:56

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> I alm. ovn tror jeg ikke der er den store risiko.

Jeg har ALDRIG ejet og kun sjældent brugt en microovn - men jeg har oplevet
at en bagekartoffel eksploderede i den almindelige ovn - flere gange
ovenikøbet!

Margrete

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-04 10:18

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev:

> [...]
> selve kartoflen. Jeg ved ikke hvad det er, men det er ulækkert, og
> jeg synes det er sjældent jeg kan finde kartofler der ikke har det

Jeg ville finde et andet sted at handle, hvis jeg var dig. Jeg har
aldrig været ude for det problem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 21-11-04 13:16

In article <Xns95A868D50812B.miljokemi.dk@miljokemi.dk>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Jeg ville finde et andet sted at handle, hvis jeg var dig.

Har prøvet, uden det store held. Køber jeg økologiske Sava kartofler er
problemet mindre.

> Jeg har
> aldrig været ude for det problem.

Det lyder til gengæld utroligt i mine ører! Hvor køber du kartofler?

-Lasse

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-04 14:04

> Det lyder til gengæld utroligt i mine ører! Hvor køber du
> kartofler?

Netto og Fakta.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 21-11-04 22:00

In article <Xns95A88F2876B46.miljokemi.dk@miljokemi.dk>,

> Netto og Fakta.

Ja, tak, det er jo meget godt, men hvor? Det supermarked jeg normalt
handler i (SuperBest Vejlby - fordi det ligger <100 m fra hvor jeg bor)
får vist deres kartofler fra Grindsted Kartoffelcentral, undtagen de
økologiske som er fra Rønnely i Svinninge.

-Lasse

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-11-04 07:36

> Ja, tak, det er jo meget godt, men hvor?

Københavnsområdet. Hvem der leverer kartoflerne her er jeg ikke klar
over og det skifter vist meget over sæsonen. Det kan bemærkes, at jeg
ikke køber økologiske kartofler men kun traditionelt dyrkede.

> [...]
> hvor jeg bor) får vist deres kartofler fra Grindsted
> Kartoffelcentral, undtagen de økologiske som er fra Rønnely i

Det lader til at leverandøren har et problem med kartoffelskimmel.
http://members.tripod.com/nyttehave/emner/kartof/kartoffelskimmel.htm

Hvis mit gæt er rigtigt er det lidt underligt, at de kartofler ikke
sorteres fra da skimmel kan ses både på planten og på knoldene.
Har du prøvet at gøre opmærksom på problemet i butikken?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-11-04 19:25

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> wrote in message
> [...]
> til skipperlabskovs (Mums!).
>
> Der er imidlertid for mange - så jeg vil lave bagekartofler til vores

Hvis du koger kartoflerne i 10 min, så skal de have ca. 40-60(afhængig af
hvor de står i ovnen) minutter, ved 200 grader, og så bliver de MEGET mumse
Det er en god ide at snitte et X i kartoflerne.

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-11-04 20:57

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> wrote in message

> [...]
> hvor de står i ovnen) minutter, ved 200 grader, og så bliver de MEGET
> mumse Det er en god ide at snitte et X i kartoflerne.

JEPS, men spændingen, den forsvinder....har man nu beregnet nok til at der
er råd til en enkelt eksplosion?

Margrete