mac perfoma 630
Fra : Claus Larsen

Dato : 20-11-04 14:38

Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvad der er af
hardware i sådan en maskine?

Der er i maskinen nogle forskellige netværksprogrammer, men jeg kan ikke
finde netkortet.

Kan det passe det er et serialstik?

Hvad er "Macsymbolet" for netværksstikket?

Undskyld mine dumme spørgsmål men jeg er helt lost mht. mac.

Hilsen Claus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 16:11

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvad der er af
> hardware i sådan en maskine?

en Mototrola 68LC040, dvs uden FPU

> Der er i maskinen nogle forskellige netværksprogrammer, men jeg kan ikke
> finde netkortet.

Hvis den har netkort er det et kort monteret i LC_PDS soklen.

> Kan det passe det er et serialstik?

der er to serielsik (runde), et eller to ADB stik til mus og tastatur
(runde), et Apple skærmstik. Det du muligvis forveklser med et PC
serielstik er et SCSI stik.

> Hvad er "Macsymbolet" for netværksstikket?

<-> eller noget i den stil

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 16:49

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> en Mototrola 68LC040, dvs uden FPU

MMU skulle være tilstrækkeligt til Linux/mac68K, og det har en P630 iflg
mine oplysninmger.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 17:06

> MMU skulle være tilstrækkeligt til Linux/mac68K, og det har en P630 iflg
> mine oplysninmger.

jeps, men en server uden netkort er vel ikke meget bevendt - i al fald
ikke i min terminologi.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 17:51

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jeps, men en server uden netkort er vel ikke meget bevendt - i al fald
> ikke i min terminologi.

Dit indtryk skyldes nok vi kører i 2 tråde...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-04 19:51

> Dit indtryk skyldes nok vi kører i 2 tråde...

hvorledes, iøvrigt er det vist dig der blander de to tråde sammen (jvf
nævnelse af linux/mac68k).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-04 22:33

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvorledes, iøvrigt er det vist dig der blander de to tråde sammen
> (jvf nævnelse af linux/mac68k).

Var der mon et spørgsmål der, et eller andet sted?

Men hvilken betydning har det for posterens spørgsmål: er der en der kan
fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvad der er af hardware i sådan en
maskine, at oplyse, at CPUen er uden Floating Point Unit? Han vil jo
bare gerne vide, hvordan han selv kan få oplysninger om sit hardware.

Fra : Erik Richard

Dato : 20-11-04 23:14

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Var der mon et spørgsmål der, et eller andet sted?

Jeg véd ikke, om der er/var et spørgsmål i det, men der er noget galt et
sted.

Både LC630, LC630CD, LC630'CDDOS, PF630 og PF630CD/CDDOS _KAN_ køre med
Linux.

> Men hvilken betydning har det for posterens spørgsmål: er der en der kan
> fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvad der er af hardware i sådan en
> maskine,

Motherboardet i samtlige 630 modellerne er en Motorola MC68LC40 med tom
sokkel til en FPU af typen MC8837L eller en Intel MM8087. Det er samme
processor, der sidder i en del af Apples gamle laserwritere og i nogle
af de gamle HP LaserJet. Den passer rent faktisk i en 630 !!

Der er ligeledes onboard SCSI, onboard gfx kort, onboard Single ATA/EIDE
controller med _1_ tilslutning. CD ROM drev er SCSI 4x.

Der er 1 ekstra RAM sokkel til 72-pins non-EDO SIMM. Maskinen er født
med enten 4mb eller 8mb. De 3 sidst producerede serier havde 8mb RAM
onboard (jan. og feb. 1995). Derfor er der forskel på, hvor meget RAM,
der kan være i dem. Modellerne fra sep. til dec. 1994 kan således kun
have 36mb RAM total, mens de to sidste 40mb RAM total. - Jeg har faktisk
en af hver stående lige nu. Desuden brugte jeg en LC630CD i en del år
som 'Microsoft-maskine'. Det var en bef.95 og den havde jeg sat 24mb RAM
i - 8+16mb, hvor max. er 8+32mb.

Udover de 2 serielle porte (DIN4507 8-poelede) til Modem og printr, er
der ADB, COMM (communication port) + tilsl. til skærm samt 2 pladser for
hhv. video og LC-PDS baseret netkort. I alle dem (6 stk.) jeg pt har
stående er der både 10BaseT ethernet + i 3 af dem ligeledes et eller
andet videograbberkort.

> at oplyse, at CPUen er uden Floating Point Unit?

Det har overhovedet ingen betydning for normal afvikling af hverken Mac
OS eller MCLinux 68k, samt LinuxBSD 68k, som mig bekendt er de to eneste
Linux systemer, der overhovedet kan installeres på en LC/PF 630. Jeg
mener endda, jeg har McLinux liggende i både 68k og PPC et eller andet
sted. Svjh. fylder hele pakken ca. 155mb, så der er god plads, da std.
HD i samtlige 630 var 500mb.

Selvom det er en EIDE ATA-BUS, så er str. på hardisken begrænset til
20gb. Og den kan kun monteres i DMA. UDMA diske, der kan omstilles til
DMA kan dog bruges. ATA-133 diske, der har autodetect af DMA/UDMA kan
ikke bruges, da de ikke understøtter EIDE. Dvs., at fx. kan Hitachi
Deskstar ikke bruges, derimod kan Barracuda IV bruges, men heller ikke
Barracuda 7200.7. 10k ATA diske er heller ikke understøttet.

Den eneste grund til, at man skulle prøve at finde en FPU unit upg.,
skulle da være, at netop 630 er en lidt speciel maskine. Den står
noteret til at være en 66mhz model, men det er kun i internal processing
mode, mens alt, der går ud - til fx. skærm, div. andre tilslutninger
samt AV porten sker i 33mhz. Derfor kalder man også maskinen for en
66/33 I/O med 33mhz BUS speed. Her vil en FPU kunne accelerere, så
forsinkelsen mellem i/O modes bliver lidt mindre, så man får
tilnærmelsesvis 45-50mhz på OUT istedet for de 33mhz.

Hvis maskinen fx. kun skal stå som fx. 'communicator' - filserver, så
har det ingen betydning med FPU, så er den interne MMU rigeligt.

> Han vil jo bare gerne vide, hvordan han selv kan få oplysninger
> om sit hardware.

Det håber jeg så, han har med det svar her. Og det er noget rent vrøvl,
at en 630 ikke kan komme på net med et Linux system. Humlen i det
foretagende er, at netkort _skal_ være installeret _før_, der
overhovedet begyndes med installation af Linux - uanset hvilket type. Så
går han hen og installerer Linux og bagefter finder et PDS netkort, så
kan han _ikke_ få den på net.

Problemet her er, at installeren samtidig er compiler for det, der skal
installeres. - lidt i retning af CocoAspell, der jo også compiler de
forskellige dictionaries under første åbning. Compiler/installer laver
en search og detecting research på den installerede hardware, og
compiler derudfra, hvad der skal bruges!

Model 630CDDOS kan uden videre installere NetBSD, da den så bnruger den
66mhz Intel processor, der også er i den model. Det er i øvrigt den
eneste Mac sammen med PM 6100/60DOS, der kan det uden videre.

Jegh håber, det her har givet lidt bedre klarhed.
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Claus

Dato : 24-11-04 20:46

Morten Reippuert Knudsen wrote:

Tak for alle de fine svar.

Hilsen Claus

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-11-04 11:05

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvad der er af
> hardware i sådan en maskine?

Du kan læse om maskinens hardware her
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_performa/stats/mac_performa_63
0.html

> Der er i maskinen nogle forskellige netværksprogrammer, men jeg kan ikke
> finde netkortet.

Maskinen blev som standard ikke leveret med ethernet netkort. Det kan
dog ofte købes brugt for kr. 200 - 300.

http://www.mediamac.dk/index.php/market

> Kan det passe det er et serialstik?

Der er to serielle stik på en 630'er. De er markeret med henholdsvis et
printersymbol og et modemsymbol (en tlf.)

Udover dette er der som nævnt i denne tråd:

1 stk. scsi stik

1. stk adb stik (det ligner de serielle stik på Mac'en og et PS 2 stik
fra PC'en, men fungere til tastatur og mus.)

1 stk. lyd ind og 1 stk. lyd ud (minijack) kun 8 bit stereo.

1 stk skærm stik

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard

Dato : 21-11-04 18:28

Hej Martin & Claus

Kun for at undgå 'PC'-misforståelser...

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> 0.html

> Maskinen blev som standard ikke leveret med ethernet netkort. Det kan

Som oftest er PDS kortet med AAUI netværktsstik, som derudover kræver en
transceiver for tilslutning til std. RJ-45 stik. Der findes dog også PDS
kort med RJ-45. (har selv et par stks. liggende).

> Der er to serielle stik på en 630'er. De er markeret med henholdsvis et
> printersymbol og et modemsymbol (en tlf.)

Rundt 8-polet DIN4507 stik

> Udover dette er der som nævnt i denne tråd:
>
> 1 stk. scsi stik

Standard DB-25

> 1. stk adb stik (det ligner de serielle stik på Mac'en og et PS 2 stik
> fra PC'en, men fungere til tastatur og mus.)

Rundt 7-polet DIN4507

> 1 stk. lyd ind og 1 stk. lyd ud (minijack) kun 8 bit stereo.

Lyd ud sidder på front og er 16-bits stereo fra CD, men ikke fra
processor / intern lydkortmodul.

> 1 stk skærm stik

DB-15 Dsub.

Desuden har 630CDDOS derudover et alm. DB-11 COMM stik, (til. fx. PC
keyboard/mus eller med converter DB-11/25 til PC printer.

Så burde der ikke kunne opstå flere misforståelser ang. tilslutningerne.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-11-04 21:55

Erik Richard wrote:

> Som oftest er PDS kortet med AAUI netværktsstik, som derudover kræver en
> transceiver for tilslutning til std. RJ-45 stik. Der findes dog også PDS
> kort med RJ-45. (har selv et par stks. liggende).

Prisen på 200 - 300 kroner for et NIC virker lidt i overkanten set i
forhold til den oplyste pris på Everymac på $15 for hele maskinen.

AAUI står vel for Apple attachment unit interface? Transceiveren til det
kort jeg har er fortsynet med et symbol der ser ca sådan her ud

<...>

og ligner et miniature Centronics stik med kroge i begge sider.

Kortet har (meget kortvarigt) været monteret i en P475, som på Everymac
beskrives som kunne udvides med et LC III PDS kort, og derfor passe mit
NIC sandsynligvis ikke i et P630 kabinette.

Kortet har et ROM-ship. Der står ExpressROM og (c) Apple på chippen. Det
kunne være et NIC til en "tynd" client, som så kunne starte fra en
netværksserver.

Har Apple nogensinde lavet "tynde" clienter?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-04 10:33

> Prisen på 200 - 300 kroner for et NIC virker lidt i overkanten set i
> forhold til den oplyste pris på Everymac på $15 for hele maskinen.

jeg vil osse tro at et sådan kort kan erhverves for 50kr eller en
flaske vin.

> Kortet har (meget kortvarigt) været monteret i en P475, som på Everymac
> beskrives som kunne udvides med et LC III PDS kort, og derfor passe mit
> NIC sandsynligvis ikke i et P630 kabinette.

Jeg mener at det kan monteres.

> Kortet har et ROM-ship. Der står ExpressROM og (c) Apple på chippen. Det
> kunne være et NIC til en "tynd" client, som så kunne starte fra en
> netværksserver.

det kan den ikke.

> Har Apple nogensinde lavet "tynde" clienter?

mja, men de er af nyere dato. Alle newworld modeller understøtter
netboot, men den første generation af newworld (imac 233-333, PM
lombard, PM G3 B&W)) kræver en lokal harddisk til shadowfiler under
boot. Alle Apples nuværende modelle kan netbote uden harddisk og an
dermed agere som tynde klienter.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-11-04 22:05

> Kortet har (meget kortvarigt) været monteret i en P475, som på Everymac
> beskrives som kunne udvides med et LC III PDS kort, og derfor passe mit
> NIC sandsynligvis ikke i et P630 kabinette.

Jeg mener da at LC PDS netværkskortet med RJ 45 stik i min første Mac
(P630'er) godt kunne bruges i en P475'er.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-11-04 00:00

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Jeg mener da at LC PDS netværkskortet med RJ 45 stik i min første Mac
> (P630'er) godt kunne bruges i en P475'er.

Hmm! Forbindelsestikket sidder på siden af kortet, så det ikke fylder i
højden. LC/P475 har et meget lavt kabinette. Kortet fylder så i bredden,
når det er monteret i en LC/P475. Der er til gengæld kun et stik. En
P630 ser iflg billedet på Everymac ud til at være en DT model. Det er
selvfølgelig muligt, hvis der kun er et enkelt PDS (? - på i486 PCer kan
der være op til flere VLB slots ved siden af hinanden. Det der svarer
til en PDS. Jeg har set op til 3) at der alligevel er nok plads i
bredden i kabinettet.

Manglende NIC device driver er måske ikke noget problem, når det drejer
sig om at få installeret et styresystem som Linux på maskinen.

Det er i så fald ikke et spørgsmål, om det er besværet værd!

Og så er der processoren. Kravet er en 68040. De oplysninger, der har
været om hardwaren er baseret på oplysninger for en ny P630. Måske har
Claus Larsens P630 ikke længere kun en 68LC040? Eller osse kan problemet
kan løses?

Som jeg har forstået det, så er de 2 processorer socket compatible. Så
der skulle fortsat være muligheder.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-11-04 13:23

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> mja, men de er af nyere dato. Alle newworld modeller understøtter
> netboot, men den første generation af newworld (imac 233-333, PM
> lombard, PM G3 B&W)) kræver en lokal harddisk til shadowfiler under

Jeg har netbootet iMac 233 uden diske? Jeg mener bestemt at vi blot
brugte den første Mac OS X server.

> boot. Alle Apples nuværende modelle kan netbote uden harddisk og an
> dermed agere som tynde klienter.

Det kaldes nu som regel tykke klienter. Tynde klienter er som regel
dem hvor selve programmet afvikles på en server, og man blot ser
skærmbilledet på klientmaskinen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-11-04 02:16

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Jeg har netbootet iMac 233 uden diske? Jeg mener bestemt at vi blot
> brugte den første Mac OS X server.

i bootede OS8-9 på dem ik'?

bootpd i 10.3x kan jeg i al fald ikke få til at boote OSX klienter uden
disk (muligvis en fejl 40)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-11-04 11:15

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> i bootede OS8-9 på dem ik'?

Jo da, det her var jo før Mac'en havde et rigtigt operativ system

> bootpd i 10.3x kan jeg i al fald ikke få til at boote OSX klienter uden
> disk (muligvis en fejl 40)

Pas. Jeg er desværre gået videre i systemet, så jeg ingen erfaringer
med store OS X net.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH