MySQL injects.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 20-11-04 11:49

Hej Ng
Jeg sidder med en søgealgoritme der laver et opslag i en database, i den
forbindelse er jeg lidt i tvivl om om jeg er sikret imod injects. Jeg tager
mit søgeord med $_POST og laver en addslashes på det, derefter smides det
ind i denne query-string:
$SEARCH_QUERY = "SELECT tekst FROM Artikler WHERE leksikon_soegeord LIKE
'%".$searchWord."%'ORDER BY emne, overskrift";
(forsimplet for overskuelighedens skyld.)

Det vil selvfølgeligt ikke være muligt at bruge specialtegn i søgningen, men
det er jeg heller ikke interesseret i. Jeg går ud fra at det er helt fint
eftersom jeg har kørt en addslashes på $searchWord.
Men er det okay.

Mvh
Peter

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-11-04 10:05

On Sat, 20 Nov 2004 11:49:20 +0100, Peter Anskjær wrote:

> [...]
> det er jeg heller ikke interesseret i. Jeg går ud fra at det er helt fint
> eftersom jeg har kørt en addslashes på $searchWord.

Hvorfor saa ikke udnytte at man ikke maa bruge specialtegn, og lave noget
whitelisting, fremfor blacklisting:

   $searchWord = preg_replace('/[^a-zæøå\-]/', '', $searchWord);

Der kommer i hvertfald ikke nogle SQL-injections gennem det udtryk. Du kan
udvide det regulaere udtryk efter behov.

--
Christian Jørgensen | Use the Source, Luke!
http://www.razor.dk |

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-11-04 10:28

On Sun, 21 Nov 2004 10:05:03 +0100, Christian Joergensen wrote:

> $searchWord = preg_replace('/[^a-zæøå\-]/', '', $searchWord);

Tilfoej eventuelt lige en 'i' som modifier :)

--
Christian Jørgensen | Codito, Ergo Sum
http://www.razor.dk |

Fra : Peter Anskjær

Dato : 21-11-04 12:41

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> Tilfoej eventuelt lige en 'i' som modifier :)

Sådan havde jeg ikke lige tænkt på det, jeg tilføjede også tal og mellemrum
så der kan søges på flere sammenhængende ord og tal.
Tak for hjælpen.

Mvh
Peter