Analog fra D-SUB vs Analog fra DVI-I
Fra : Martin Sinkjær

Dato : 19-11-04 16:21

Hej
Jeg og en anden er uenige om billedkvaliteten ved forbindelse til analog
skærmsignal.

Der må jo være tre muligheder:
1. Man får den bedste kvalitet ved at forbinde skærmen direkte til D-SUB
stikket på grafikkortet.
2. Man får den bedste kvalitet ved at forbinde skærmen til DVI-I stikket på
grafikkortet ved hjælp af en DVI til D-SUB omskifter stik.
3. Der er praktisk taget ingen forskel da signalet er identisk.

Jeg svarer selv 3, da jeg mener at den analoge del af DVI-I signalet jo er
den samme som dender sendes til D-SUB stikket. Hvis der absolut skulle være
en forskel, ville D-SUBen faktisk have en lille fordel da dens signal går
igennem et stik mindre og derfor ikke risikerer tab pga. en billig DVI
adapter stik med kontaktflader af dårlig kvalitet.
Den anden person svarer 1. Han mener der er gigantisk forskel i
billedkvaliteten hvorvidt man kører direkte til D-SUB eller om man kører
til D-SUB stikket på en DVI til D-SUB omskifter. Hvor han mener at DVI med
omskifter er den bedste.

Jeg vil sætte pris på at høre hvad folk herinde med viden om emnet mener og
hvis det samtidigt kan bekræftes med et link til en pålidelig kilde med
fakta, vil det være perfekt.
Så kan jeg jo enten selv blive klogere, hvis jeg tager fejl, eller få lidt
opbakning til at argumentere videre over for den anden person.

Mvh. Martin Sinkjær.

Fra : claus b. p.

Dato : 20-11-04 22:14

"Martin Sinkjær" <attila@deletethis.pc.dk> wrote in message
> [...]

> Så kan jeg jo enten selv blive klogere, hvis jeg tager fejl, eller få lidt
> opbakning til at argumentere videre over for den anden person.

Er du sikker på det er det samme i er uenige om? DVI udgangen er kun en
fordel hvis man tilslutter en fladskærm med DVI input, for så sparer man en
D/A A/D konvertering, og det giver teoretisk et bedre billede. I praksis er
analog-input fladskærme idag så gode til at synkronisere, så man ikke kan se
forskel, er min erfaring.

/Claus

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 21-11-04 01:31

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på det er det samme i er uenige om?

Ja, det skulle jeg mene. Han siger at en analog skærm tilsluttet et dvi stik
ved hjælp af en konverter end hvis den sad direkte på d-sub stikket, hvilket
jeg mener er noget vås og ikke burde skrives i en artikel på en rimelig
seriøs hardware side.

>DVI udgangen er kun en
> fordel hvis man tilslutter en fladskærm med DVI input, for så sparer man
> en
> D/A A/D konvertering, og det giver teoretisk et bedre billede.

Men her snakker vi ikke om en skærm med dvi input, så her er der ingen
fordel at hente. Det er du vidst også enig med mig i.

>I praksis er
> analog-input fladskærme idag så gode til at synkronisere, så man ikke kan
> se
> forskel, er min erfaring.

At man ikke kan se forskel på et rent digitalt signal og et digital til
analog signal?
Hvis det er det du mener, så er jeg ikke helt enig. Et rent digitalt signal
har ingen kvalitetstab, hvilket ikke helt kan siges om et signal konverteret
til analog. Ikke at der er meget forskel, men "ghosting" er et mindre
problem med digital signal end med analog, ihvertfald på min skærm. Det kan
selvfølgelig godt være at den bare har en dårlig analog til digital
converter, det skal jeg ikke kunne sige, men det var heller ikke det mit
spørgsmål gik på.
Mit spørgsmål var udelukkende baseret på om analog signal fra dvi havde en
"gigantisk" fordel overfor analog fra d-sub. Hvilket den efter min viden
ikke har, da der ikke er nogen forskel.

Mvh. Martin Sinkjær