Akvarievægt og gulv
Fra : BC

Dato : 19-11-04 02:20

Er der nogen her der ved hvor stort et akvarium man kan opstille i en
lejlighed med parketgulv. evt med en plade under?
og er der nogen regler for hvor meget gulvet som minimum skal kunne bære?
jeg er godt klar over at jeg skal finde ud af hvordan de bærende bjælker
ligger, jeg havde kig på et effectline 700L med underskab, ville det kunne
lade sig gøre eller ville det være van(d)vittigt at forsøge, akv. er jo
200cm så hvordan med fordeling af vægten

/Brian

Fra : Fessor

Dato : 18-11-04 13:54

"BC" <den.dur.slet@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her der ved hvor stort et akvarium man kan opstille i en
> lejlighed med parketgulv. evt med en plade under?

Det har jeg ingen erfaring med, men det er vel bare et spørgsmål om at
fordele vægten på så store fødder som muligt, en stilethæl trykker jo med 3
tons pr kvadrat cm.. så hvis du undgår at stille det på seks eller otte
ben..
Jeg bruger selv gasbetonblokke det er måske ikke så pænt men du får en meget
bedre vægtfordeling på gulvet. Jeg bor i en 200 år gammel lejelighed og har
ingen problemer. Nu er min balje jo også kun på 250 L. Jeg har haft et 510L
stående på samme måde på et 12 mm spånpladegulv uden problemer.

> og er der nogen regler for hvor meget gulvet som minimum skal kunne bære?
> jeg er godt klar over at jeg skal finde ud af hvordan de bærende bjælker
> ligger, jeg havde kig på et effectline 700L

Lidt hurtig hovedregning er at divider vægten med antallet af ben og så igen
med arealet og så vurdere derfra om det er sandsynligt at det kan lade sig
gøre..

med underskab, ville det kunne
> lade sig gøre eller ville det være van(d)vittigt at forsøge, akv. er jo
> 200cm så hvordan med fordeling af vægten

Vægten vil fordele sig ligeligt på hvert ben, hvis akvariet er i vatter, da
vand jo ikke kan stables :) det eneste der kan forskyde vægten i den ene
eller anden retning er så bundlaget og dekorationer, men da det også taber
en del vægt (Arkimedes) tror jeg det er minimalt..

MVH Claus

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-04 16:41

> [...]
> lade sig gøre eller ville det være van(d)vittigt at forsøge, akv. er jo
> 200cm så hvordan med fordeling af vægten

Hej Brian
Prøv at se en reklame fra et hvilket som helst byggefirma - der findes et
hav af parketgulve i forskelligt træ og forskellig tykkelse. Er det stave -
eller er det plader osv.
Hvad ligger parketgulvet på? - I bedste fald ligger det på et cementgulv.
Alle disse ting er du nød til at kende, førend du kan tage stilling til hvad
du kan forvente.

NB. Selv om det ligger på et cementgulv, kan det gå rimeligt galt.
Jeg har overværet hvordan blot 250 liter vand lavede en skade på 250.000 kr.
De våde parketstave udvidede sig nok til, at endevæggen i stuen blev
forskudt med 15 cm.
Gulvet stod i en bue og havde bl.a. løftet et sofabord med massiv plade -
vel omkring 250 kg.
Fiskene havde det udemærket - der var stadig ca. 10 cm vand tilbage i den
ene ende af akvariet.

Hilsen
Jørgen

Fra : BC

Dato : 19-11-04 17:06

> Hvad ligger parketgulvet på? - I bedste fald ligger det på et cementgulv.
> Alle disse ting er du nød til at kende, førend du kan tage stilling til
> hvad du kan forvente.

Parketgulvet ligger på bjælker med beton under, og det er den her
traditionelle type man ser i de fleste lidt ældre lejligheder af den almene
type

> NB. Selv om det ligger på et cementgulv, kan det gå rimeligt galt.
> Jeg har overværet hvordan blot 250 liter vand lavede en skade på 250.000
> kr.

har også haft den tvivlsomme fornøjelse at opleve et sprunget 250 L på samme
type gulv, men det var helt klart en dummert fra min side.
når ikke tænker over placering og samtidig læsser akv. godt til med faxekalk
i den ene ende, så vrider det sig og forruden knækkede.... 30 sek.
derfor vil jeg være sikker inden jeg gør noget

er der evt. nogen steder hvor man kan finde de oplysninger?
vil en plade under bord skab være til nytte, evt hvilket materiale, MDF,
Spån, X-finer eller jern/stål

Fra : Davidsen

Dato : 22-11-04 17:53

> er der evt. nogen steder hvor man kan finde de oplysninger?
> vil en plade under bord skab være til nytte, evt hvilket materiale, MDF,
> Spån, X-finer eller jern/stål

Her er da noget om bærevnen på Junckers gulve:
http://junckers.techinfo.wp.dk/SelectLanMark.asp

Mvh
Davidsen

Fra : BC

Dato : 22-11-04 21:03

> Davidsen wrote
> Her er da noget om bærevnen på Junckers gulve:
> http://junckers.techinfo.wp.dk/SelectLanMark.asp

det ligner noget jeg kunne bruge, men hvordan omregner jeg lige Kn til
normalsprog kg pr cm2 eller m2
eller vægt pr akvarieben

/Brian C

Fra : Morten Olsen

Dato : 22-11-04 23:43

1KN = 1000 N = ca. 100 kg. 2 KN/m^2 er altså ca. 200 kg/m^2.

Newton (N) er SI-enheden for kraft (F) dvs. masse x tyngdeacc.

Mvh.
Morten

Fra : BC

Dato : 23-11-04 16:38

"Morten Olsen" <morten_olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 1KN = 1000 N = ca. 100 kg. 2 KN/m^2 er altså ca. 200 kg/m^2.
>
> Newton (N) er SI-enheden for kraft (F) dvs. masse x tyngdeacc.
>
> Mvh.
> Morten

jeg takker mange gange for hjælpen

/Brian