Film om US' borgerkrig søges
Fra : Morten Bowman

Dato : 18-11-04 22:55

Hejsa
Skal bruge nogle flm om den amerikanske borgerkrig.
Den eneste jeg kan komme i tanke om er 'Glory'.
Skal helst kunne lejes.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Zeki

Dato : 18-11-04 23:01

Gettysburg m Jeff Daniels.
Borte med blæsten
Gods and Generals.

Alle kan vist findes i Blockbuster.

Mvh Zeki

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-11-04 23:05

On Thu, 18 Nov 2004 23:01:08 +0100, "Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk>
wrote:

>Gods and Generals

Great thx

Fra : N/A

Dato : 18-11-04 23:04

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-11-04 23:04

On Thu, 18 Nov 2004 22:58:03 +0100, "Konrad" <david_konrad@hotmail.com>
wrote:

>"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
>
>Gettysburg
>http://www.imdb.com/title/tt0107007/

Ahh good one

>Borte med blæsten er anbefalelsesværdig

Syns nu kærligheden fylder rigelig i den film

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-11-04 23:19

On Thu, 18 Nov 2004 22:55:27 +0100, Morten Bowman

Cold Mountain (Mesterværk!)
Ride with the Devil
Gettysburg
Gods And Generals
Gone with the Wind
North and South - serie
Dances With Wolves
How the West Was Won
The Good, the Bad and the Ugly

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 19-11-04 10:38

Morten Bowman wrote:
> Hejsa
> Skal bruge nogle flm om den amerikanske borgerkrig.
> Den eneste jeg kan komme i tanke om er 'Glory'.
> Skal helst kunne lejes.

Denne kan nok ikke lejes mere, men hvis man kigger på instruktør og
skuespillere, vil nogen måske finde den værd at se:

The Horse Soldiers
http://www.imdb.com/title/tt0052902/

Denne her burde man kunne leje, ellers viser TCM den regelmæssigt, og
så kan man jo optage den derfra:

The Red Badge of Courage
http://www.imdb.com/title/tt0043961/

Ellers er blandt de andre film der er nævnt Gettysburg og Gods and
Generals som direkte omhandler Borgerkrigen. I de andre spiller den
maksimalt en perifær rolle (som f.eks. i Danser med Ulve) eller en
fjern kulisse (Borte med Blæsten (bvadr) ).

Foruden disse kan jeg også huske engang at have set en tv film om
kampen mellem de første pansrede skibe i Borgerkrigen, men jeg kan
ikke lige finde den.

Fra : Kim Roos

Dato : 19-11-04 15:10

"Mads P. R. Jorgensen" <mprj@HAHAHAimage.dk> skrev i en meddelelse
> Foruden disse kan jeg også huske engang at have set en tv film om
> kampen mellem de første pansrede skibe i Borgerkrigen, men jeg kan
> ikke lige finde den.
>
> mvh

Kan det være "Ironclads"?
http://www.imdb.com/title/tt0102129/

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 19-11-04 15:24

Kim Roos wrote:
> "Mads P. R. Jorgensen" <mprj@HAHAHAimage.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være "Ironclads"?
> http://www.imdb.com/title/tt0102129/

ja, selvfølgelig :) "Ironclads" er jo den indlysende titel på sådan en
film.

Fra : Per Andersen

Dato : 19-11-04 11:04

Gods and Generals
Slaget ved Gethysberg
Tilbage til Coldmounton
The Patriot med Mel Gibson
Riding with the devil

per

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 19-11-04 12:15

Per Andersen wrote:
> Gods and Generals
> Slaget ved Gethysberg
> Tilbage til Coldmounton
> The Patriot med Mel Gibson
> Riding with the devil

The Patriot er vist mere en film om den Amerikanske Uafhængighedskrig,
ikke?

Riding with the Devil er meget sjov, men føles lidt mere som røvere og
soldater end militær borgerkrig. Borgerkrig udført på bonderøvsmanér,
måske.

Den der med Cold Mountain gad jeg ikke se, var det ikke mere en
kærlighedshistorie om tiden efter borgerkrigen? Lidt ligesom
Sommersby?

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-11-04 13:22

Mads P. R. Jorgensen wrote:

> Den der med Cold Mountain gad jeg ikke se, var det ikke mere en
> kærlighedshistorie om tiden efter borgerkrigen? Lidt ligesom
> Sommersby?

Den foregår ikke efter borgerkrigen. Den foregår under. Den er ganske god.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-11-04 13:34

On Fri, 19 Nov 2004 13:21:48 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Den foregår ikke efter borgerkrigen. Den foregår under. Den er ganske god.

Den er fremragende - ligesom alt andet af Minghella.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 19-11-04 14:09

David Rasmussen wrote:

> Den foregår ikke efter borgerkrigen. Den foregår under. Den er
ganske
> god.

Jeg slog lige plottet op på IMDB. Den foregår i slutningen af
borgerkrigen, og handler vistnok ikke så meget om selve borgerkrigen
som det er et kærligheds drama med borgerkrigen som kulisse.

Sådan som jeg opfattede det oprindelige spørgsmål blev der spurgt til
film der direkte handlede om borgerkrig, og i mindre grad blot film
der foregår i den periode. Men selve filmen kan selvfølgelig sagtens
være glimrende, det tør jeg ikke sige noget om, men jeg tror ikke den
er hvad der blev spurgt til.

Det er lidt ligesom at sige at Pearl Habour er en krigsfilm om 2.
Verdenskrig. Der er lidt skibe og fly og bomber med, men en decideret
krigsfilm?

Næh, tag en film som Gettyburg: Der er en eneste kvinde med en eneste
replik i hele filmen, og det er en pige der drillende spørger de
marcherende nordstatssoldater om krigen ikke plejede at forgå nede
sydpå. Der er ikke skyggen af romantisk subplot i den film :)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-11-04 16:15

On Fri, 19 Nov 2004 14:08:51 +0100, "Mads P. R. Jorgensen"
<mprj@HAHAHAimage.dk> wrote:

> [...]
>marcherende nordstatssoldater om krigen ikke plejede at forgå nede
>sydpå. Der er ikke skyggen af romantisk subplot i den film :)

Til gengæld er den nogenlunde lige så interessant som tørrende maling.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-11-04 12:16

"Niels Søndergaard"

> Til gengæld er den nogenlunde lige så interessant som tørrende maling.

Da jeg var yngre, var jeg meget optaget af emnet. Jeg mener mine to
yndlingsfilm var Gettysburg og Ærens mark (kan ikke huske den engelske
titel), som handler om en division kun med afro-amerikanske soldater under
ledelse af en hvid officer. Den var ganske glimrende!

Mvh.
Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-11-04 12:49

On Sat, 20 Nov 2004 12:16:22 +0100, "Lars Lauridsen"
<WillNever@Tell.com> wrote:

> [...]
>titel), som handler om en division kun med afro-amerikanske soldater under
>ledelse af en hvid officer. Den var ganske glimrende!

Glory. En udmærket film, blandt andet fordi den er andet og mere end
opremsning af historiske fakta.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jesper

Dato : 19-11-04 18:18

> [...]

> Hejsa
> Skal bruge nogle flm om den amerikanske borgerkrig.
> Den eneste jeg kan komme i tanke om er 'Glory'.

Shenandoah
Ride With the Devil

og lidt mere perifert

Mysterious Island

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Morten Bowman

Dato : 19-11-04 21:31

Mange tak for den glimrende forslag

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 27-11-04 18:44

Denne kan ikke lejes, men jeg synes den skal nævnes. Det er en lang
dokumentar som TV2 sendte i starten af 90'erne, og den er simpelthen
fantastisk. Virkeligheden er federe end fiktionen, selv om 'Glory' kommer
tæt på.

Ken Burns' "The Civil War"
http://www.imdb.com/title/tt0098769/combined

Har set den på både Club Racoon og cd-wow.