Royal Canin - Findes der bedre???
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 18-11-04 19:28

Hej Ng.

Nu er jeg så heldig at jeg sammen med frk. Clausen er heldig ejer af Palle
og Fredrik på omkring 3 mdr.
Hvordan er det med foder, vi giver dem Royal Canin, men findes der evt.
noget der er ligeså godt (hvor godt er det engeligt), og til en billigere
pris??

På forhånd tak

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 18-11-04 21:47

> [...]
> Hvordan er det med foder, vi giver dem Royal Canin, men findes der evt.
> noget der er ligeså godt (hvor godt er det engeligt), og til en billigere

Mit svar er NEJ,der findes ikke noget der kan måle sig med rc,ud over
hills's og af samme skuffe....
Men nogen påstår at oliver's er knaldgodt,men har ikke turde prøve
selv.....
Nogen der ved noget om det????(olivers)??

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-11-04 22:25

Sascha og Sillemis wrote:

> Men nogen påstår at oliver's er knaldgodt,men har ikke turde prøve
> selv.....
> Nogen der ved noget om det????(olivers)??

jeg kender også nogen der sværger til det, og ville så selv prøve det for
nylig... mine missere er vant til RC, som bare har fungeret perfekt
altid....
jeg fik 2 poser olivers (1 kg's testposer) en af adult og en kitten.... jeg
prøvede at skifte langsomt over, men allerede den første dag fik den første
kat tynd mave.. og så gik det ellers på omgang i 3-4 dage....
jeg tør ikke fodre mine katte med det mere, men min ilder spiser det fint og
har ingen problemer med det ;)

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Vibeke

Dato : 19-11-04 00:02

> [...]
> Men nogen påstår at oliver's er knaldgodt,men har ikke turde prøve
> selv.....
> Nogen der ved noget om det????(olivers)??

Jeg fodre med RC's MCO, og prøvede at blande det op med noget olivers, - i
starten (da jeg havde gang i prøvepakken) var Olivers et hit - men derefter
(da jeg så havde investeret i en 15 kg's pose) blev det direkte frasorteret
i madskålen. Og så går der altså længe før 15 kg er opbrugt - når det dels
er opblandet med RC og dels bliver frasorteret. Men efterhånden er jeg
kommet igennem det, og er vendt tilbage til udelukkende at fodre med RC MCO.

/Vibeke

Fra : DK-Pisik

Dato : 19-11-04 15:07

<klip>
[...]

Det var lige nøjagtig samme oplevelse vi havde ... så Olivers er også passé
her. Vi fodre med Nutro blandet med Hills idag både til voksne og til
killingerne - dog de små killinger får RC babycat.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk

Fra : Heidi B.

Dato : 19-11-04 07:09

> Men nogen påstår at oliver's er knaldgodt,men har ikke turde prøve
> selv.....
> Nogen der ved noget om det????(olivers)??

> [...]

Hej!!

Jeg er næsten lige begyndt at foder med Olivers, har før også fodret med RC.
Og vi er meget tilfredse.
Vores katte er vilde med det, og man kan ikke se på deres pels at vi har
skiftet. Så vi fortsætter nok med at foder med Olivers.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-04 05:51

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan er det med foder, vi giver dem Royal Canin, men findes der evt.
> noget der er ligeså godt (hvor godt er det engeligt), og til en billigere

RC er det foder på markedet, der bedst lever op til anbefalingerne for
katte.

Da jeg fik kat begyndte jeg at sætte mig ind i katte-ernæring, på både dansk
og engelsk, og fandt denne gode side på dansk:
http://www.dmm.dk/artikler/ernaering.php

Jeg skrev "Mark Morris anbefalinger til kat" ud, og begyndte at kigge på
samtlige poser med kattemad jeg kom i nærheden af. Incl. det helt billige i
Netto, Fakta, Aldi, osv.

Det største problem med det billige foder er, at det indeholder for meget
magnesium. For meget magnesium fører til urinvejslidelser og sten i
urinvejene. Til en voksen sund og rask kat, er anbefalingen på 0,04-0,1 %
tørstof i foderet. I Nettos det billige er der 2,0!

Man kan konkludere, at billigt foder godt nok er billigere at fodre med lige
nu og her, men på længere sigt vil det koste dyrt i dyrlægeregninger pga
fejernæring.

ProPlan ligger ernæringsmæssigt tæt på RC, så jeg prøvede det i en periode,
men min kat fungerede ikke optimalt på det. Han blev lidt sløvere og pelsen
blev mat. Så snart han kom på RC igen, kom energien og den flotte blanke
pels tilbage.

Jeg fodrer med RC Light. Det er super godt til ad libitum fodring til
vedligehold. Begge pelsbundter er fulde af energi, pelsen skinner af sundhed
og dyrlægen kan ikke finde noget som helst at udsætte på misserne og deres
kostplan.

Et link til en test om kattefoder: http://www.taenk.dk/test/alle/kattemad/

Kattemad er ikke bare kattemad som mange tror.

Tina

Fra : fam. Ager

Dato : 20-11-04 19:36

> [...]
> Hvordan er det med foder, vi giver dem Royal Canin, men findes der evt.
> noget der er ligeså godt (hvor godt er det engeligt), og til en billigere

Hejsa!!

med risiko for at få nogle over nakken, ja så har jeg ikke meget tilovers
for RC !!
hverken til hundene eller kattene! opreklameret i mine øjne. de "køber"
personalet i de forretninger der handler med det. for provision for det de
sælger, ligeledes med opdrættere osv. jeg kan ikke ha`sådan noget!.
det er sikkert fint til mange hunde og katte.. men jeg har dårlige
erfaringer med det til begge!.
sidst var det en rag doll kat, som jeg overtog fra en anden familie, og den
skulle altså fortsætte med at få RC hair and skin, fordi han fældede så
meget når han ikke fik det, sagde de.. han var jammerlig i pelsen... jeg
skiftede over til min "gamle" ragdoll`s foder, iams, og inden længe var den
sidst ankomne kats pels i fin form!

det var bare lidt mavesyre fra mig!!

mvh. marie

Fra : Denise

Dato : 20-11-04 19:47

fam. Ager wrote:
> Hejsa!!
>
> med risiko for at få nogle over nakken, ja så har jeg ikke meget
> tilovers for RC !!

Du får ikke nogle over nakken fra mig, for jeg bruger ikke RC

> jeg skiftede over til min "gamle" ragdoll`s foder, iams, og
> inden længe var den sidst ankomne kats pels i fin form!

Det vil jeg godt tro, mine katte har altid haft det fint med IAMS og har
aldrig haft pelsproblemer

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-11-04 20:16

> Hejsa!!
>
> med risiko for at få nogle over nakken, ja så har jeg ikke meget
> tilovers for RC !!

Jeg er efterhånden nået frem til at katte ikke er ens. Det fodermærke
den ene kat trives på, kaster den anden op af, osv. Jeg tror ikke
hverken foder eller kat nødvendigvis fejler noget af den grund - det er
bare ikke alle der matcher sammen. Mine trives f.eks. dårligt på Hills
foder, har altid gjort det - og fik det mærkbart bedre med Royal Canin.
Jeg tror Hills foder er fin mad - bare ikke til mine kattes system.
Sådan er der så meget.
--
Knus fra Ann R