Hjemmelavet marcipan
Fra : Charlotte Jensen

Dato : 18-11-04 10:32

Er der nogle der har en god opskrift?
ikke noget med at henvise til google, der står ikke om det er gode
opskrifter

Fra : -V-

Dato : 18-11-04 11:47

Charlotte Jensen wrote:
> Er der nogle der har en god opskrift?
> ikke noget med at henvise til google, der står ikke om det er gode
> opskrifter

Ikke google? Hvad så med googlegroups?
http://www.google.com/groups?hl=en&lr=&q=marcipan+hjemmelavet+group%3Adk.kultur.mad%2Bdrikke

-V-

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 13:23

"Charlotte Jensen" <charlotte78@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har en god opskrift?
> ikke noget med at henvise til google, der står ikke om det er gode
> opskrifter

Marcipan kan holde sig uændret i lang tid, så WHAT IS THE POINT?
Og der er hård konkurrence mellem tyske og danske fabrikker, så der er intet
at spare ved at lave selv, nærmest tværtimod.

Min mor havde juletradition for hjemmelavet, men det havde ingen fordele
frem for fabrikkernes. Men tradition og fællesskab var skidehyggeligt.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-11-04 13:29

Bo Warming wrote:

> Marcipan kan holde sig uændret i lang tid, så WHAT IS THE POINT?

Smag og kvalitet?

Der er stor forskel på marcipaner, og Odense er ikke verdens bedste.

På den anden side koster de gode marcipaner mere, og så er THE POINT at
man kan lave samme gode kvalitet derhjemme, billigere.

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-04 20:03

> Marcipan kan holde sig uændret i lang tid, så WHAT IS THE POINT?

At nogle mennesker får en glæde at at lave julemarcipanen selv. Fordi _du_
ikke kan smage forskel, er det ikke ensbetydende med, at andre ikke kan.
Mange familier hygger sig op mod jul ved at lave den slags selv - noget du
begribeligvis ikke kan sætte dig ind i.

> Og der er hård konkurrence mellem tyske og danske fabrikker, så der
> er intet at spare ved at lave selv, nærmest tværtimod.

Hvem snakker om at spare? Der er andet her i livet end at spare et par
håndører på at købe billig, tysk skodmarcipan i Aldi. Nogle mennesker får
glæde af at bruge lidt ekstra på lækkerierne engang imellem - noget du

Og du kan ikke lægge to og to sammen?

--
-Jens B.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-11-04 21:49

[Jens Bruun | Thu, 18 Nov 2004 20:02:32 +0100]

:
> [...]
>håndører på at købe billig, tysk skodmarcipan i Aldi. Nogle mennesker får
>glæde af at bruge lidt ekstra på lækkerierne engang imellem - noget du

Smukt - jeg nænnede ikke at korte det ned :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : JIB

Dato : 18-11-04 22:54

> Marcipan kan holde sig uændret i lang tid, så WHAT IS THE POINT?

Holdbarheden er da ligegyldig - du plejer jo at foretrække mad, hvor det
kribler og krabler med mider....

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-11-04 07:16

"JIB" <ji@iteration.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Holdbarheden er da ligegyldig - du plejer jo at foretrække mad, hvor det
> kribler og krabler med mider....

Så, så - rolig nu, det er snart marcipantid!
Margrete

Fra : S.B.

Dato : 20-11-04 23:58

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "JIB" <ji@iteration.dk> wrote in message

> Så, så - rolig nu, det er snart marcipantid!
> Margrete

ja, og der er stadig ikke kommet en opskrift på det

/Søren

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-11-04 15:02

> ja, og der er stadig ikke kommet en opskrift på det
>
> /Søren

Som anden post i denne tråd, kommer en henvisning til en tidligere tråd med
samme emne. Der er udmærkede opskrifter på hjemmelavet marcipan at hente
her.

Margrete

Fra : S.B.

Dato : 21-11-04 19:55

> Som anden post i denne tråd, kommer en henvisning til en tidligere tråd
> med samme emne. Der er udmærkede opskrifter på hjemmelavet marcipan at
> hente her.
>
> Margrete
Havde det ikke været nemmere at skrive:

Hjemmelavet marcipan

Konsistensen bliver lidt grovere end den færdigkøbte, men smagen er så fin
at det er arbejdet værd.

Til ca. 160 g marcipan bruges:

100 g skoldede, smuttede mandler.
50 g sigtet flormelis
ca. 2 spsk vand (eller sherry el. likør)

Mandlerne køres sammen med flormelis i foodprocessor. Når mandelmelet hænger
sammen, når man trykker det mellem fingrene er det færdigt.
Tilsæt 1-2 spsk væde og lad maskinen køre lidt igen.
Tag massen op i en dejskål og ælt det sammen med fingrene.
Pak marcipanen tæt ind i plastpose og læg den i køleskabet.

end at poste 8 forskellige tråde med div tilsvining af hinanden?
Synes efterhånden mange herinde er som folk bliver når de kommer ud i
trafikken, gælder bare om at hakke og rette på andre.
Hvis alle søgte på google og fandt deres svar der, hvorfor så ikke bare
nedlægge grupperne?
Desuden er der vist kun den samme opskrift, kunne være der var kommet nye
brugere til som havde en anden opskrift

just my 5 cents
Søren