HL2 benchmarks
Fra : N´far

Dato : 17-11-04 18:33

Fra : Nicolai

Dato : 17-11-04 18:45

Lugter den artikel ikke lidt for meget af at være ati-venlig eller er det
bare mig?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-11-04 19:48

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse
> Lugter den artikel ikke lidt for meget af at være ati-venlig eller er det
> bare mig?

Det tror da fanden, billederne er taget fra en ATI præsentation. :P

/Claus

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 17-11-04 23:26

"N´far" <rudiFJERNkols@mail.dk> wrote in message
> http://www.theinquirer.net/?article=19707

Den artikel er en værre gang ATI propaganda. Se selv her:
http://www.hardocp.com/article.html?art=Njky. I realiteten er der stort set
ingen forskel mellem Nvidia og ATI. ATI's X800XT-PE er en anelse hurtigere
GeForce 6800 Ultra med antialiasing og anisotropisk filter slået til (pga
højere fillrate), men vi taler om ubetydelige foskelle, der ligger milevidt
fra de 40-60% The Inquirer (og ATI's marketingfolk) hævder.
---
Anders

Fra : N´far

Dato : 18-11-04 00:14

"Hr. Albrechtsen" <andersalREMOVESNOPAM@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
milevidt
> fra de 40-60% The Inquirer (og ATI's marketingfolk) hævder.

Det tvivler jeg overhovedet ikke på. men:

"Update: We have gone back and updated our pages with a couple of graphs
that show Maximum IQ settings in terms of AA and AF. Without a doubt the ATI
Radeon X800XT-PE did by the far the best job at delivering a playable gaming
experience. Of course it is up to the end user to determine if turning these
options on give you any tangible gaming returns, but without a doubt if you
want to run "ultra high quality settings," the ATI Radeon X800XT-PE gives a
much better return than NVIDIA's solution."

Kilde: (din egen ): http://makeashorterlink.com/?E31025FC9

Sidder selv her med noget 6800 kort ..pyt med det nu... syntes bare, det var
nyt,

og derfor blev det posted. La´os nu se, når der kommer nogle "ægte"
benchmarks

fra HL2-spillere.

vh.

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 18-11-04 13:28

> [...]
> want to run "ultra high quality settings," the ATI Radeon X800XT-PE gives
> much better return than NVIDIA's solution."

Det er æbler og bananer der sammenlignes. Man kan ikke direkte sammenligne
ATIs 6x multisampling med nVidia's 6xS eller 8xS multisampling, da der
bruges helt forskellige algoritmer. ATI anvender den såkaldte "rotated grid"
algoritme, hvor Nvidia anvender en kombination af "ordered grid"
multisampling og supersampling. Supersampling er langt mere krævende end
multisampling og vil derfor have større indflydelse på ydelsen.

Ser man på 4x multisampling (ordered grid), som både ATI og nVidia
understøtter, er ydelsesforskellene ikke voldsomt store.

> [...]
> var
> nyt,
>
> og derfor blev det posted. La´os nu se, når der kommer nogle "ægte"

Hvorfor skulle disse benchmarks ikke være "ægte"? De er da optaget af
HardOcp via Half-Life 2's egen demo record feature, og skulle derfor kunne
omgå både ATIs og nVidia's driveroptimeringer for bestemte timedemos. De
repræsenterer måske ikke direkte egentlig gameplay, men indikerer dog
hvordan spillet kører med forskellige grafikkort. Under alle omstændigheder
er de mere neutrale end både The Inquirer og
http://www.firingsquad.com/hardware/half-life_2_performance/ som lægger ATIs
demoer til grund for deres tests og konklusioner.
---
Mvh
Anders

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 18-11-04 00:41

"Hr. Albrechtsen" <andersalREMOVESNOPAM@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
milevidt
> fra de 40-60% The Inquirer (og ATI's marketingfolk) hævder.
og det viser hvad? Siden ati kortene ikke er overclocked det er 2 af 6800
kortene. Det giver ikke en realistisk test når den ene modparts grafikkort
er overclocked. Så den test hos hardocp kan jeg ikke bruge til en pind. Det
er da klart der næsten ingen forskel er på 6800 ultra og x800xt pe siden
6800 ultra er oc'ed. Kom med et link med en realistisk test hvor ingen af
kortene er overclocked. Men kan godt give jer ret i den fra the inquirer er
ati venlig er tager fra ati. Men ingen af de 2 benchmark test er realistisk
og kan sådan set ikke bruges til noget.

Hygge

Dorthe

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 18-11-04 13:24

"Dorthe Aagaard Nielsen" <angelfire@cyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> milevidt

> og det viser hvad? Siden ati kortene ikke er overclocked det er 2 af 6800

Det er så ikke korrekt. Ingen af de to BFG er overclocket af HardOcp. "OC"
er en betegnelse BFG anvender for deres grafikkort, hvor 6800 Ultra er
clocket 425 MHz på core og 6800 GT er clocket 370 MHz. Kilde:
http://www.bfgtech.com/. Der er flere andre producenter, som har lanceret
6800 kort, hvor specs afviger fra nVidia's, bl.a. Asus, Gainward og XFX, så
derfor er der intet unormalt i at lægge et af disse kort til grund for en
sammenligning.

> Det giver ikke en realistisk test når den ene modparts grafikkort
> er overclocked. Så den test hos hardocp kan jeg ikke bruge til en pind.

Som sagt er du helt galt afmarcheret. Selvom man fratrak de ekstra 20-25 MHz
ville der stadig ikke være en forskel på 40-60 % mellem et ATI X800XT-PE og
et nVidia 6800 Ultra.

> [...]
> er
> ati venlig er tager fra ati. Men ingen af de 2 benchmark test er

Selvføgelig kan det bruges, specielt fordi HardOcp ikke anvender ATI's
demoer i modsætning til bl.a. Firingsquad
http://www.firingsquad.com/hardware/half-life_2_performance/. En anden gang
vil jeg opfordre dig til at læse hele artiklen inden du kommer med bastante
konklusioner. Der står ingen steder, at de to nVidia kort er overclocket.
Der er blot anvendt to kort, hvor producentens specs afviger lidt fra
nVidia's standarspecs, og det vil under ingen omstændigheder kunne rokke ved
det jeg sagde, nemlig at ATI ikke er 40-60 % hurtigere som The Inquirer
påstod.
---
Anders

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 18-11-04 13:50

Her lidt flere resultater http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2278
som understøtter HardOcps konklusioner. Disse bechmarks går bevidst udenom
ATIs egne demos, da de næppe er helt objektive, og den maksimale forskel på
et X800XT-PE og et 6800 Ultra er 20 % i 1600x1200 4xAA og 8xAF. Det er
selvfølgelig ikke en ubetydelig forskel, men dog milevidt fra de 40-60% the
Inquirer og http://www.firingsquad.com/hardware/half-life_2_performance/,
der bruger ATIs demos, har udbasuneret.

EOD
---