Reklamationsret i Elgiganten
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 13:30

Hej med jer.

Jeg har fået et lille problem som i gerne må prøve at bistå mig i.

D.17/7-2004 købte jeg et nyt Sony Digitalkamera i Elgiganten, 14/10 springer pæren
i blitzen, jeg indlevere selvfølgelig kameraet. for et par dage siden bliver jeg
ringet op af deres værksted som forklarer at der ikke er nogen form for
reklamationsret/garanti på kameraet, grundet at der ikke er noget serienummer på
det, jeg har selvfølgelig ikke selv tjekket om der sidder et serienummer i bunden,
under batteridækslet eller andre steder og forøvrigt ved jeg ikke engang hvordan
Sony´s serienumre bør se ud.

I går var jeg nede for at hente mit kamera, jeg forklarede fyren i Elgiganten at
jeg faktisk har købt et funklene nyt kamera uden nogen former for garanti eller
reklamationsret, da Sony selvfølgelig ikke kan lave en reklamationssag uden et
serienummer.

Elgiganten afviste at lade handlen gå tilbage eller at give mig et tilsvarende
kamera, derimod ville han give mig en mundtlig aftale!!! hvilket jeg sagde ja til
hvis jeg ellers fik aftalen på papir og aftalen var godkendt/underskrevet af hans
chef, det ville han selvfølgelig ikke.

Ifølge købeloven kan man ophæve købet hvis der er væsentlige mangler ved varen, i
dette tilfælde et nyt kamera til 3000.- uden reklamationsret/garanti, men desværre
mente fyren ikke at et manglende serienummer var en væsentlig mangel.

Nu har jeg smidt bolden videre til hans chef, men jeg er desværre lidt i tvivl om
hvad mit næste skridt skal være?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : Tim Christensen

Dato : 17-11-04 14:04

Mix wrote:
> [...]
> reklamationsret, da Sony selvfølgelig ikke kan lave en reklamationssag uden et

Det er naturligvis noget vrøvl om Sony yder garanti eller
reklamationsret er udelukkende en sag mellem elgiganten og Sony. Det er
ikke Sony men elgiganten der er forligtiget til at overholde
reklamationsretten over for dig. At der mangler et serienummer er
elgigantens problem ikke dit.

> [...]
> mente fyren ikke at et manglende serienummer var en væsentlig mangel.

Det er bedøvende ligegyldigt om der er et serienummer, du har stadigt
den reklamtionsretten over for elgiganten.

Mvh

Tim

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-04 14:20

Tim Christensen wrote:

> Det er naturligvis noget vrøvl

Helt enig. El-giganten vrøvler totalt. Mix kan prøve at spørge dem hvor i
købeloven det står at køber mister retten til at reklamere hvis der mangler
et serienummer.

David

Fra : Repzak

Dato : 17-11-04 15:02

> Helt enig. El-giganten vrøvler totalt. Mix kan prøve at spørge dem hvor i
> købeloven det står at køber mister retten til at reklamere hvis der
> mangler et serienummer.

De kunne vel komme med en begrundelse det ikke var det kammera de solgte,
det vil man aldrig kunne på visse ?

hvilken sag har man så ?

Kasper
(der er nysgerig)

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 17-11-04 15:20

Repzak wrote:

> De kunne vel komme med en begrundelse det ikke var det kammera de solgte,
> [...]
En del tyder på at sælgeren har lavet en fejl da kameraet blev solgt.
Køber man en computer er det normalt at serienummer påføret
salgsfaktura.

Det samme burde være sket da kameraet blev solgt og havde sælgeren
været kvik havde han opdaget det manglende serienummer allerede ved
salget.

Mvh. Jørgen

Fra : Repzak

Dato : 19-11-04 15:21

> [...]
>
> Det samme burde være sket da kameraet blev solgt og havde sælgeren
> været kvik havde han opdaget det manglende serienummer allerede ved

Mange gange tager de vel serienummeret fra kassens yderside og derved åbner
ikke pakken ?

Kasper

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-04 23:23

Repzak kalligraferede, i news:419b59ca$0$33740$14726298@news.sunsite.dk

> De kunne vel komme med en begrundelse det ikke var det kammera de
> solgte, det vil man aldrig kunne på visse ?
>
> hvilken sag har man så ?

At El-giganten som minimum må sandsynliggøre at kunden er bedragerisk. Det
ville være en alvorlig anklage.

David

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 15:10

"David T. Metz" <mailto:dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
"Re: Reklamationsret i Elgiganten"

> Helt enig. El-giganten vrøvler totalt. Mix kan prøve at spørge dem hvor i
> købeloven det står at køber mister retten til at reklamere hvis der mangler
> et serienummer.

Det har i ret.

Nu er det sådan at værkstedet selvfølgelig har sendt Elgiganten en regning for
reparationen, butikken har lovet at betale regningen, men deres værksted fortalte
at de faktisk ikke måtte lave kameraet på reklamation når der ikke var et
serienummer!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-11-04 15:42

Mix wrote:

> [...]
> deres værksted fortalte at de faktisk ikke måtte lave kameraet på
> reklamation når der ikke var et serienummer!

Synd for elgiganten men igen ikke dit problem, din reklamationsret gælder
stadigvæk. Elgiganten har dog ret til at nægte reparation, hvis det er
uforholdsmæssigt dyrt, eller det ikke er muligt. Noget kunne tyde på at det
er tilfældet her.

Så kan du vælge at få en ny, ophæve handlen eller et afslag i
prisen -hvilket nok ikke er så fedt i dette tilfælde..

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-11-04 17:10

Mix skrev :
> [...]
bunden,
> under batteridækslet eller andre steder og forøvrigt ved jeg ikke engang

Kontakt Sony og forklar dem sagen - måske sælger ElGiganten piratudgaver -
det vil Sony gerne vide!
Selvfølgelig skal Elgiganten give dig reklamationsret, men jeg er nu ikke
sikker på at der er reklamationsret på en pære.
Hav en optager i lommen og optag samtalerne med ElGiganten.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd/
www.recordere.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-11-04 17:22

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig skal Elgiganten give dig reklamationsret, men jeg er nu ikke
> sikker på at der er reklamationsret på en pære.

Det er der, forstået på den måde, at en pære naturligvis har en vis levetid,
og at man ikke kan forvente at den virker udover denne levetid.

Hvor lang tid en blitzpære kan forventes at leve skal jeg ikke gøre mig klog
på, men det må dog synes oplagt i dette tilfælde, at den forventede levetid
ikke er nået (kameraet er købt 17/7 2004).

/Per

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-11-04 12:45

Per Christoffersen skrev :
> [...]
levetid
> ikke er nået (kameraet er købt 17/7 2004).

I fx LCD projektore er der en time tæller. Hvis antallet af Blitz skud er
stort kan det betragtes som slid. Jeg ved ikke om der er en tæller i, men
det kan der nemt være (som brugeren ikke har adgang til).
Men ved normalt brug skulle den da gerne kunne holde længere, helt enig.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-11-04 10:27

Mix wrote:

> [...]
> mente fyren ikke at et manglende serienummer var en væsentlig mangel.

Som andre har skrevet, har du stadig din 2-årige reklamationsret i
forhold til El-Giganten - og kan i den forbindelse være ligeglad med
hvordan El-Giganten og Sony internt kommer til at afregne reparationen.

Men hvis Sony yder en garanti ud over købelovens bestemmelser, vil
det være en mangel, at du ikke kan benytte dig af denne garanti uden
serienummeret.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 11:19

"Jonathan Stein" <mailto:jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvis Sony yder en garanti ud over købelovens bestemmelser, vil
> det være en mangel, at du ikke kan benytte dig af denne garanti uden

I tilfælde af tyveri vil det vel også besværliggøre det en del når der ikke er
serienummer på?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-04 11:52

Mix wrote:

> I tilfælde af tyveri vil det vel også besværliggøre det en del når
> der ikke er serienummer på?

Hvordan? Står der noget om serienumre i dine forsikringsbetingelser?

David

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 12:48

"David T. Metz" <mailto:dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan? Står der noget om serienumre i dine forsikringsbetingelser?

Det gør der sådan set ikke, men i forbindelse med at vores bil blev stjålet
tidligere har jeg erfaret at politiet meget gerne vil have serienumre.

Forøvrigt så har Elgiganten 3 gange spurgt om jeg selv har hevet serienummeret af,
indtil videre har jeg brugt en del tid på at forklarer 3 forskellige ansatte at
jeg IKKE har hevet serienummeret af, ligeledes har værkstedet ringet 2 gange til
mig for at spørge efter serienummer.

Værkstedet fortalte også at de ikke fortager nogen reparationer uden serienummer,
ligegyldigt om det er reklamation eller ej.

Alle de ting ville jeg kunne forskånes for hvis der bare havde været et
serienummer.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : RH

Dato : 18-11-04 13:36

> Det gør der sådan set ikke, men i forbindelse med at vores bil blev
stjålet
> tidligere har jeg erfaret at politiet meget gerne vil have serienumre.

Der er også STOR forskel på at få stjålet sin bil og et kamera......

/Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 13:46

"RH" <mailto:robin@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Reklamationsret i Elgiganten"

> stjålet
>
> Der er også STOR forskel på at få stjålet sin bil og et kamera......
>
> /Sanne

Sorry, jeg skulle nok have skrevet at da jeg fik bilen tilbage manglede anlægget,
som jeg selvfølgelig ikke havde skrevet serienummeret ned på.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 13:24

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 13:27

"Mix" skrev i en meddelelse
"Re: Reklamationsret i Elgiganten"

> "David T. Metz" <mailto:dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> "Re: Reklamationsret i Elgiganten"

Har lige bedt Elgiganten om skriftligt at bekræfte at de dækker samtlige
berettigede reklamationer inden for reklamationsfristen, dette gik de med til.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)