Rensning af fortinnet kobbergryde
Fra : Andreas Paulsen

Dato : 17-11-04 12:30

Hejsa

Jeg har netop købt en fortinnet kobbergryde på et loppemarked. men tinnet er
sku ikke helt pænt længere og er blevet sort-gråt.

Hvordan gør man det lige pænt igen ? er der nogen der har nogen tricks ?

hilsen
andreas

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 13:12

"Andreas Paulsen" <andreas@kemi.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sku ikke helt pænt længere og er blevet sort-gråt.
>
> Hvordan gør man det lige pænt igen ? er der nogen der har nogen tricks ?

På dk.videnskab var der fornylig en tråd om at man kan bruge tomatketchup

Jeg har selv en kæmpe kobberkedel, som jeg gerne ville gøre blank, så
tilbagemeld her om dine erfaringer - eller hvor man kan købe pudsemiddel.

Fra : Harry Lund

Dato : 20-11-04 19:45

Det er tinpest!
Jeg,en meget gammel blikkenslager og kobbersmed,kan give dig vores metode:
vi havde en tønde med lage fra spejesild. Den var måske 50 gammel. Først
brugte vi vores bunsenbrænder på yderside så tinnet indvendigt smeltede,
parti for parti. Når tinnet var smeltet skyndte vi os at tørre på tinnet med
kapok eller lignende. Formålet var selvfølglig at få en frisk tinoverflade
frem. Var det særlig slemt så lavede vi en ny fortinning. Dernæst blev
genstanden hængt på en ståltråd ned i tønden med lage og der hang den til
næste dag. Hvorefter den blev pudset op.
Se det var for 50 år siden.
Hvad du gør i dag??? Tja, find en gammel kobbersmed inden han dør. )))

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 25-11-04 14:56

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> wrote in message
> [...]
> næste dag. Hvorefter den blev pudset op.
> Se det var for 50 år siden.
> Hvad du gør i dag??? Tja, find en gammel kobbersmed inden han dør.

Tak skal du have Harry!

Det er en kobbersmed jeg skal have fat I, og det er sku nok tinpest.
jeg kunne selvfølgelig forsøge selv med bunsenbrænderen.
Brugte I rent tin eller var det en eller anden legering ?

hilsen
andreas

Fra : Harry Lund

Dato : 28-11-04 08:46

nej vi brugte aldrig rent tin til noget som helst. Det er ubrugeligt til
lodninger f.eks.
Hvis jeg husker ret så var det fineste loddetin 85% tin og 15 % bly. Det
dårligste: til tagrender af zink var 35 % tin. Til kobbertagrender skulle
det være mindst 60 % tin ( og her snød den dårlige håndværker på vægten).
Venlig hilsen
Harry

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 25-11-04 15:09

"Andreas Paulsen" <andreas@kemi.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> er sku ikke helt pænt længere og er blevet sort-gråt.
>
> Hvordan gør man det lige pænt igen ? er der nogen der har nogen tricks ?

http://www.kobberkompagniet.dk kan gøre det, det koster vist 380 kr per
gryde op til en 5 liters.

hilsen
andreas

Fra : Harry Lund

Dato : 27-11-04 10:44

Hej igen,
ja det var en god pris, men så er det også iorden.
Dog, prøv at gå på dit apotek og spørg efter 50 gr. borax. Gå hjem og
fortynd det til 10% opløsning ( PAS PÅ ØJNENE) og så skurer du med en stiv
børste. Det kan fjerne det sorte overlag, men ikke forny tinoverflade. Så
måske skulle du bruge kobbersmeden.
Venligst Harry