Løbetid og springtur
Fra : mtg

Dato : 17-11-04 08:52

Min lab-tæve på 9 måneder er kommet i løbetid for første gang og har blødt
lidt de sidste par dage.
I går var hun brudt ud af sin indhegning mens jeg var på arbejde, jeg fandt
hende heldigvis hurtigt, men har af diverse naboer fået at vide, at hun har
været løs i byen i mindst 2-3 timer, måske mere. Der bor flere hanhunde tæt
omkring, som hun kan have besøgt.
Mit spørgsmål er nu:
- Præcis hvornår er det at hun kan blive gravid? Er det nu mens hun bløder,
eller er det før eller senere?
Jeg har hørt at risikoen først er der nogle uger efter at hun har gået og
blødt.
Jeg tænker selvf. på, at hvis der ikke er risiko for graviditet efter
springturen i går, skal hun ikke slæbes til dyrlægen for at få en sprøjte.
Men er der den mindste risiko, så ....

PS: jeg HAR forstærket hegnet

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-11-04 10:25

"mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> - Præcis hvornår er det at hun kan blive gravid? Er det nu mens hun
bløder,
> eller er det før eller senere?

Det er meget forskelligt! Jeg har hørt om en tæve der lod sig parre på 1.
dagen, men flere der er villige imellem 5. og 9. dagen mens andre går helt
hen imod 18. dagen!

Din tæve er meget ung, så jeg ville absolut få givet hende en sprøjte!
Hellere være på den sikre side.

> Jeg tænker selvf. på, at hvis der ikke er risiko for graviditet efter
> springturen i går, skal hun ikke slæbes til dyrlægen for at få en sprøjte.
> Men er der den mindste risiko, så ....

Jeg vil absolut sige at der er en risiko!

Rinnie
-Der selv har en højløbsk tæve for tiden!
--
Litter planned Spring 2005
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Jonny og Annika

Dato : 17-11-04 10:25

Hej med dig...

Hvis hun kun har blødt et par dage, tror jeg godt at du kan tage det helt
roligt... Det er som regel først fra 8 dagen og kan vare helt op til 18-19
dagen...
Så vi må da håbe at hegnet holder nu, hvis du ikke vil have smådyr, hi hi.

Hilsen Annika.

Annika og Jonny Holm

Fra : Rikke Andersen

Dato : 18-11-04 08:40

I denne vidunderlige verden sker der heldigvis udvikling indenfor alt også
indenfor dette.

I dag kan du med en ganske simpel blodprøve 25-30 dage efter en parring tage
en graviditetstest, og så i tilfælde af at hunden er uønsket drægtig tage
stilling til det til den tid. Det betyder jo at man ikke behøver sprøjte dem
unødigt - der er trods alt mange bivirkninger ved abortsprøjterne

Rikke

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-11-04 08:39

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dem
> unødigt - der er trods alt mange bivirkninger ved abortsprøjterne

Ja, men synes måske det er lige lovligt sent at udføre en abort når hunden
er halvvejs! Vi taler om en 9 mdr. gammel tæve!

Smart med blodprøven, ja, men ikke i alle tilfælde... Der er mange udlemper,
men spørgsmålet er om udlemperne overstiger udlemperne ved at en ikke fuldt
udvokset hun skal bære på fostre!

--
Rinnie Ilsøe
Litter planned Summer 2005

Fra : Rikke Andersen

Dato : 18-11-04 15:14

Ja hvad ved jeg - jeg har spurgt flere dyrlæger og de har alle sammen sagt
at det ikke giver større bivirkninger at sprøjte fosteret væk på 25 dagen
end på fx. 5 dagen, så jeg hælder stadig til at betale lidt ekstra for
blodprøven imod at skulle sprøjte unødvendigt

Rikke

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-11-04 15:30

> [...]
> end på fx. 5 dagen, så jeg hælder stadig til at betale lidt ekstra for
> blodprøven imod at skulle sprøjte unødvendigt

Ja, det skal jeg så ikke gøre mig klog på, men vil da lige forhøre mig ad.
Uanset hvordan man vender og drejer det er forstrene jo større på 25. dagen
og vil dermed være mere besværlige at komme af med... Men vil da også
forhøre mig hos "flere dyrlæger" som du vist har gjort!

Fra : Rikke Andersen

Dato : 19-11-04 09:39

Jeg har jo gjort det af erfaring.

Den første løbetid Spunky havde efter jeg havde købt hende var jeg jo SÅ
forsigtig og påpasselig osv overfor Bobbe men alligevel på 18. dagen da
Bobbe havde simuleret ligegyldighed i 2 dage vendte jeg ryggen til i 2 sek
og vupti så hang de jo nydeligt sammen i 25 min.

AHHHHR det var jo katastrofe, for hun havde jo haft et kuld hvalpe i
foregående løbetid og planen var jo at hun skulle have hvalpe næste forår,
og det var absolut ikke Bobbe der skulle være far til dem.

Men at begyndt at sprøjte på en avlstæve der er 4 år og ellers supersund og
i god kondition var jo overhovedet ikke med i planerne så jeg ringede jo
helt hysterisk til dyrlægen der bare sagde : Vi tager blodprøven og 25 dage.
Jeg ringede til flere andre for at få deres råd og de sagde alle sammen at
bivirkningerne ikke var større ved at vente. Og i mit tilfælde var det jo
fint at vente for hun var ikke drægtig så jeg slap med skrækken og i
fremtiden er Bobbe noget mere i hundegård når hun er løbsk

Knus fra Rikke

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-11-04 09:59

> Jeg har jo gjort det af erfaring.

Men med en unghund i vokse-alderen?

> [...]
> fint at vente for hun var ikke drægtig så jeg slap med skrækken og i
> fremtiden er Bobbe noget mere i hundegård når hun er løbsk

Som du skriver, super sund avlstæve... Hun havde været igennem en drægtighed
før, i vidste hvordan hun reagerede på det da... Her er tale om en hvalp på
9 mdr. En Labrador er slet ikke udviklet der ...så tror jeg absolut ikke det
er bedre at ha' forstre liggende i tævens mave i 25 dage da de jo vokser,
tærrer på vitaminer, kalk osv. som tæven så rigt har brug for selv.

Er tæven som din skal det skam nok passe at det er lige så fint.

I øvrigt heldigt det ikke ga' bonus! Jeg er selv meget påpasselig med mine.
Min tæve skal parres i næste løbetid med en han fra Sjælland. Jeg har selv
en han af samme race, men de matcher overhovedet ikke hinanden, så de skal
ikke parres! De bliver pænt holdt adskildt til løbetiden er slut. Vi er nu
på 8. eller 9. dagen og tæller!

Fra : Rikke Andersen

Dato : 19-11-04 10:26

> [...]
> ikke parres! De bliver pænt holdt adskildt til løbetiden er slut. Vi er nu

Ahhr god fornøjelse - er jeg misundelig eller er jeg misundelig ?

Jeg skal ikke have hvalpe næste år og jeg er allerede SÅ misundelig på alle
der skal have - det er dog verdens største fornøjelse med sådan en stak
småfolk i huset.

I øvrigt er Spunky også lige startet sin løbetid så jeg tæller også.

God weekend

Knusere fra Rikke

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-11-04 10:33

> Ahhr god fornøjelse - er jeg misundelig eller er jeg misundelig ?

På løbetiden eller de kommende hvalpe? *G*

> Jeg skal ikke have hvalpe næste år og jeg er allerede SÅ misundelig på
alle
> der skal have - det er dog verdens største fornøjelse med sådan en stak
> småfolk i huset.

Ja, det er mit første eget kuld, men jeg har været meget engageret i flere
kuld førhen, så helt nyt er det heldigvis ikke og så alligevel, for nu står
jeg jo selv med det 24/7 i 8 uger! Det bliver virkelig spændende! Min tæve
kommer selv fra meget produktive linier. Hun er ud af et kuld på 10 hvalpe
og det kuld hendes mor fik bagefter var på 14(!) hvalpe. Hannen er ud af et
kuld på 11 hvalpe, så det bliver spændende at se hvor mange der kommer!

> I øvrigt er Spunky også lige startet sin løbetid så jeg tæller også.

Puuha, der er absolut bedre tider at ha' tæve på end når de er i løbetid!
Det eneste positive er at der efter løbetiden følger en god måned med super
flot pels!

Hvad er det for en race du har?

Fra : Rikke Andersen

Dato : 19-11-04 10:53

> Hvad er det for en race du har?

Jeg har jo Border Collie og går ikke så meget op i det med pelsen *S* - Men
jeg fodrer BARF og er så heldig at de faktisk har flot pels hele året.
Spunky er jo korthåret ligesom Don og Spot så jeg har kun en langhåret BC i
besætningen

Når vi alligevel "chatter" hele formiddagen er du så ikke på MSN?

Jeg hedder Loppelusk og min mail er: riva@mail.tele.dk

Knus fra Rikke

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-11-04 11:09

> [...]
> jeg fodrer BARF og er så heldig at de faktisk har flot pels hele året.
> Spunky er jo korthåret ligesom Don og Spot så jeg har kun en langhåret BC

Ja, har overvejet det med BARF, men er stadig på "kigger-lidt-rundt"
stadiet.

> Jeg hedder Loppelusk og min mail er: riva@mail.tele.dk

Jeg har added dig med mailen, men der er vist ikke kommet nogen på... min
MSN-mail adresse er frygtloes_@hotmail.com

Fra : mtg

Dato : 18-11-04 14:33

Tak for responsen alle...
Har spurgt mig for flere steder. Der er meget delte meninger om præcis hvor
længe en tæve bløder og hvornår det liige er hun kan blive drægtig, så jeg
vælger at tro på dyrlægen, som sagde: "....blødning startet for 2 dage
siden? Så er det NU risikoen er størst".
Hun får sprøjten på mandag. Så kan jeg lære at passe på min lille hund

Fra : Louise

Dato : 19-11-04 18:21

Umiddelbart ville jeg gøre det at jeg slog koldt vand i blodet og
ventede omkring 25 dage. Så ville jeg få hende scannet og hvis der er
hvalpe i hende kan du så give hende en abortsprøjte der. Fordelen ved
denne form for abortsprøjte er at du 1) kan nå at undersøge om der
overhovedet er hvalpe i hende, 2) Den har færre bivirkninger end den,
du giver dem med det samme, de er blevet parret. Ulempen ved den er at
hunden normalt bliver ret dårlig af den, men det er kortvarigt.

Det er ikke sandsynligt at hun er blevet parret, hvis hun kun har
blødt i et par dage, men problemet er, at hun kan være længere henne i
løbetiden end du tror, medmindre du har gået og tørret hende bagi hver
dag i et stykke tid og er 100% sikker på at du tæller fra første dag.
Mange tæver bløder ikke så meget i starten og kan derfor skjule at de
faktisk er gået i løb.

Hun skal absolut ikke have hvalpe i den alder. Hun er ikke fysisk
moden til det og hvad værre er at hun slet, slet ikke er psykisk moden
til det. Jeg har oplevet en så ung tæve få hvalpe før og rent fysisk
var der ingen problemer (hun var også særdeles stor og veludviklet)
men hvalpene blev aflivet fordi hun simpelthen ikke passede dem godt
nok. De fik mælk og blev vasket når der var ro, men resten af tiden
ville hun ud i haven og lege med de andre hunde og var helt ligeglad
med hvalpene.