Problem på Lolland
Fra : John Drage Thomsen

Dato : 16-11-04 02:09

Jeg sidder og roder med en "sidegren", en bror til min farmor, og har
lidt problemer, som jeg håber på at få lidt hjælp til her.... ?

Jakob Jørgensen, født 1891, bli'r 1919 gift med Helga Knuthsen, 1893.
Hun nævnes født i Taareby, Lolland som jeg kun kan læse som Toreby,
navnlig da brylluppet står i Ryde. Problemet er bare, at Ryde ikke
synes at have en kirke?!

Hun er datter af forstassistent Adolf Knuthsen og Thora Larsen,
hvilket harmonerer ganske godt med, at Ryde ligger lige i/ved
Kristianssæde Skov.

Er der nogle med specielt kendskab til de kanter?

Lyder Knuthsen ikke lidt "norsk", og er der måske nogle som forsker i
det navn?

Venligst
John

Fra : Bodil Madsen

Dato : 16-11-04 08:06

Et par uægte sønner af grev Knuth hed Knuthsen, se evt. på
www.sitecenter.dk/wienberg-larsen/ holgerchristensenomslgtenisalling
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bernd M?ller

Dato : 16-11-04 12:16

John Drage Thomsen <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote in message news:<ohjip01fpg9kt3q8geubced1pjsh4oik4t@4ax.com>...
> [...]
>
> Er der nogle med specielt kendskab til de kanter?
>
> Lyder Knuthsen ikke lidt "norsk", og er der måske nogle som forsker i

no no! look at
www.alexander-schmidt.de
under "problemet" !

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 17:42

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er bare, at Ryde ikke synes at have en kirke?!

Se på dette link:

http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_sogn.asp?SognID=2137

Fra : Arne Gamst

Dato : 17-11-04 13:25

> [...]
>
> Er der nogle med specielt kendskab til de kanter?
>
> Lyder Knuthsen ikke lidt "norsk", og er der måske nogle som forsker i

Der er 2 steder der hedder Toreby på Lolland, det store Toreby sogn på
østlolland og så den lille landsby der før i tiden blev kaldt Taareby men nu
kaldes Toreby, den mellem Landet og Ryde sogne. Jo Ryde har en kirke, men
den ligger i lige ved siden af gården Gammelgård et godt stykke fra selve
landsbyen Ryde og ikke mindst meget lang fra Ryde skov som ligger nord for
Christianssæde.
Adolf Knuthsen kom fra Kragelund ved Silkeborg jvf. folketællingen for
Skørringe i 1880. Han figurerer ikke i folketællingen 1890, kun hans hustru
Thora Knuthsen f. Larsen.
Der er stor sandsynlighed for at slægten skal søges i Skørringe kirkebog
muligvis også i Tirsted da denne kirke var hovedkirke for Kristiansæde.
Hernede har vi kun kopier af kirkebøgerne frem til 1892 og jeg har derfor
ikke mulighed for at lede efter Helga Knuthsens fødsel.

Mvh.
Arne Gamst

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 21-11-04 01:14

On Wed, 17 Nov 2004 13:25:29 +0100, "Arne Gamst" <gamst@mknet.dk>
wrote:

snip

> [...]
>Hernede har vi kun kopier af kirkebøgerne frem til 1892 og jeg har derfor
>ikke mulighed for at lede efter Helga Knuthsens fødsel.

Tak for hjælpen, Arne - og alle andre.

Jeg var jo så tåbelig, ved starten på dette problem, at jeg
konsulterede mit Topografisk Atlas...!

Jeg er opmærksom på, at Carl Adolf optræder i FT 1880 som ugift
skovrideraspirant, mens Thora i FT 1890 står alene som husmoder og
forstassistents hustru.

Så ikke alene må de være blevet adskilt fysisk, som du skriver, men de
må faktisk også være blevet gift mellem 1880 og 90.

Og han kan vel heller ikke være "langt væk" når det lykkedes Thora at
nedkomme med en datter i oktober 1893...?

Måske er det noget med at ta' eksamen fra aspirant til assistent,
eller bare en simpel udstationering?

Venligst
John

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 21-11-04 02:49

John Drage Thomsen wrote:
> [...]
>
> Så ikke alene må de være blevet adskilt fysisk, som du skriver, men de
> må faktisk også være blevet gift mellem 1880 og 90.

Det er de også John

Skørringe kirkebog
Mikrokort 2-600-5 6/9

Viet den 2.juli 1886

Enkemand,Forstassistent
Carl Adolph Knuthsen af Taareby,
Ryde sogn, 34 Aar.
og
Pige Thora Kathrine Larsen af
Vester Skjørringe,29 Aar.

Forlovere. Pens. Skovfoged
A.Knuthsen,Frisenborg og
Skolelærer i Vesterborg P.C.Larsen.

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 22-11-04 14:02

On Sun, 21 Nov 2004 02:48:59 +0100, Flemming Aasklint
<faasklintFJERNMIG@aasklint.dk> wrote:

snip

>Det er de også John
>
>Skørringe kirkebog
>Mikrokort 2-600-5 6/9

Tak for din håndrækning, Flemming

Netop som jeg er ved at forberede en "ekspedition" til LAK (jeg er jo
flyttet op til Gilleleje) for at samle denne "lette" oplysning op.....
)

Venligst
John

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 21-11-04 01:14

On Tue, 16 Nov 2004 02:08:45 +0100, John Drage Thomsen
> [...]

>lidt problemer, som jeg håber på at få lidt hjælp til her.... ?
>
>Jakob Jørgensen, født 1891, bli'r 1919 gift med Helga Knuthsen, 1893.

Jeg skylder næsten at fortælle, at når jeg overhovedet gi'r mig i kast
med denne skovfoged "onkel Jakob", som foruden nævnte ægteskab og en
"tilhørende arving" var gift en gang mere "uden børn", så har det
årsag i at min egen mor forleden blev ringet op af en person, der
præsenterede sig som "sønnesøn" af vores (min fars) onkel.

Altså havde han en hemmelig historie, et kærlighedsforhold ved siden
af, og en "uægte unge"....!

Det kildrer ens slægtsforsker-sanser lidt, og det er vel næsten som at
være med i "Sporløs" på TV.

Jeg er jo ikke lige den, vedkommende måske "søger", men jeg er til
gengæld nok den sidste, der kan fortælle ham noget om den elskelige
farfar (og hans legitime familier), han er gået glip af.

Det syntes jeg lige, jeg ville dele med Jer, brave folk her på
Nyhedsgruppen.

Venligst
John