Tyveri af postpakke
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-04 01:25

Privatperson P køber en varer fra netbutik N. Denne vare sendes som
pakke via Post Danmark.
Budet der bringer pakken ud afleverer den til P's underbo (formentlig
uden underskrift på kvittering) som efterfølgende nægter ethvert
kendskab til at have modtaget pakken.

Hvem kan, hvis vi antager han har modtaget og beholdt pakken, anmelde
ham til Politiet og for hvad ?

Er det N der som afsender "ejer" pakken til den er leveret ?
Er det P som køber der ejer pakken idet han har betalt ?
Er det PostDK som jo står med et erstatningsansvar overfor N ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : Brian Matzon

Dato : 16-11-04 07:31

Henrik Stidsen wrote:
> Er det N der som afsender "ejer" pakken til den er leveret ?
N har afsendt pakken, og set fra hans vinkel er den ikke blevet leveret
endnu, da der ikke er nogen kvittering.

> Er det P som køber der ejer pakken idet han har betalt ?
N må påstå at pakken er sendt (evt. T&T nummer) - og P skal derfor klage
til PostDK over ikke at have modtaget pakken.

> Er det PostDK som jo står med et erstatningsansvar overfor N ?
PostDK har afleveret en pakke uden kvittering - dermed er det deres
ansvar at pakken ikke kom frem til den rigtige modtager.

Jeg vil mene at det helt klart er PostDK's ansvar. Det ville det oxo
være hvis de havde udleveret pakken OG fået underskrift - forskellen er
bare at i det tilfælde ville de kunne gå til den person pakken er
udleveret til. Det kan de ikke i dette tilfælde, da de ikke har nogen
beviser.

IANAL IMO og alt sådan noget der ;)
/matzon

Fra : martin

Dato : 16-11-04 08:20

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> wrote in message
> [...]
> N må påstå at pakken er sendt (evt. T&T nummer) - og P skal derfor klage
> til PostDK over ikke at have modtaget pakken.

NIX P har intet med Posten at gøre. P har ingået en aftale med N
P skal klage til N , Og så må N få styr på sine forretnings partnere.

> PostDK har afleveret en pakke uden kvittering - dermed er det deres
> ansvar at pakken ikke kom frem til den rigtige modtager.

P har aftale med N. det er N's opgave at holde den aftale

> [...]
> bare at i det tilfælde ville de kunne gå til den person pakken er
> udleveret til. Det kan de ikke i dette tilfælde, da de ikke har nogen

Jep det er helt sikkert PostDK, men det er en sag mellem N og PostDK

Fra : Brian Matzon

Dato : 16-11-04 17:28

martin wrote:
> NIX P har intet med Posten at gøre. P har ingået en aftale med N
> P skal klage til N , Og så må N få styr på sine forretnings partnere.
hehe - man skal passe på med at svare om morgenen :) - mente faktisk oxo
at P skal klage til N :D

/matzon

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-04 09:17

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse

> N har afsendt pakken, og set fra hans vinkel er den ikke blevet leveret
> endnu, da der ikke er nogen kvittering.

Så er der temmelig mange pakker, der aldrig bliver "afleveret"
En almindelig postpakke udleveres uden modtagerens underskrift. Ønskes der
en underskrift, skal pakken sendes Rekommanderet eller Værdi (ekstra
ydelse).

Fra : Kim

Dato : 16-11-04 09:49

On Tue, 16 Nov 2004 09:17:10 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>En almindelig postpakke udleveres uden modtagerens underskrift.
>Ønskes der en underskrift, skal pakken sendes Rekommanderet
>eller Værdi (ekstra ydelse).

Erhvervspakker kan også afsendes med modtagerkvittering,
uden at pakken sendes som Rekommanderet eller Værdi.

--
Kim

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-04 09:56

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Erhvervspakker kan også afsendes med modtagerkvittering,
> uden at pakken sendes som Rekommanderet eller Værdi.

Ja, men det er langt fra alle erhvervspakker, der bliver det.
Jeg er selvstændig og det er kun 1 ud af 10 postpakker jeg skal kvittere
for. Hvis en kvittering er forudsætningen for at pakken er leveret, så er
der rigtig mange pakker, der aldrig bliver "leveret"

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-04 20:27

<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>En almindelig postpakke udleveres uden modtagerens underskrift. Ønskes der
>en underskrift, skal pakken sendes Rekommanderet eller Værdi (ekstra

Har skulle kvitterer for samtlige pakker jeg har haft modtaget
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 08:17

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kendskab til at have modtaget pakken.
>
> Hvem kan, hvis vi antager han har modtaget og beholdt pakken, anmelde

PostDanmark erstatter pakken, og om de vil anmelde underboen er nok op til
servicekonsulenten eller den lokale postmester...
Mvh Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-04 13:51

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in

> PostDanmark erstatter pakken, og om de vil anmelde underboen er
> nok op til servicekonsulenten eller den lokale postmester...

Det ser (heldigvis) også ud til det bliver løsning - butikken og
posten klarer sagen og kunden får en ny vare tilsendt.

Men hvad kan PostDK egentlig anmelde underboen for ? Tyveri ?
Bedrageri ? (næppe da postbuddet godt vidste han afleverede til en
anden end modtageren) Brud på brevhemmeligheden ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : mikkel paulsen

Dato : 16-11-04 21:53

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in message news:<Xns95A38CD7147E5HS235dk@130.225.247.90>...
> [...]
> Bedrageri ? (næppe da postbuddet godt vidste han afleverede til en
> anden end modtageren) Brud på brevhemmeligheden ?

det ved jeg ikke! men jeg ved "er selv post!" at vi ALTID scanner
pakker når de er afleveret, men pakken må kun afleveres til et
familiemedlem, eller person med skriftlig tilladelse. Jeg ville mene
at der ikke sker andet end at det aktuelle postbud får en næse, samt
at de erstatter pakken.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-04 23:13

mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) wrote in

> [...]
> ville mene at der ikke sker andet end at det aktuelle postbud
> får en næse, samt at de erstatter pakken.

Det håber jeg han gør - desværre er postdistriktet hvor det er sket
kendt for alt for ofte at lave fejl, i områder er posten nærmest
konsekvent uddelt forkert. Jeg har selv oplevet at pakker til flere
hundrede kroner stod foran hoveddøren osv. Klager hjalp ikke :/

Har hørt fra P at PostDK politianmelder underboen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-04 21:43

Henrik Stidsen wrote:

-snip-

> [...]
> hundrede kroner stod foran hoveddøren osv. Klager hjalp ikke :/
>
> Har hørt fra P at PostDK politianmelder underboen.

Anmelder ham for hvad? De har nok ikke så tilstrækkeligt med beviser at
der sker noget, gætter jeg på...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-04 16:33

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in

> Anmelder ham for hvad? De har nok ikke så tilstrækkeligt med
> beviser at der sker noget, gætter jeg på...

Det tror jeg nu nok de har, ellers ville de næppe gøre det.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/