Xp vil ikke starte...
Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 00:12

Hej,

jeg har prøvet at udskifte mit gamle videokort til et nyt,

fra et nvidia geforce ti 4200 til et asus radoen x800 pro.

Efter jeg har skiftet kortet ud og jeg prøver at starte pc'en så kommer
jeg til Der hvor der står at XP loader. Men idet skærmen bliver sort for
at gå til login til xp så genstarter min pc. Og starter forfra og
genstarter igen...

Hvis i skal have system oplysninger skal jeg nok skirve dem, men hjælper
det noget?!

Mvh

Kenneth

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 00:23

Huskede du at slette det gamle kort i devicemanageren inden du skiftede ?

Mvh
Søren

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 00:35

Soren Pedersen wrote:

> Huskede du at slette det gamle kort i devicemanageren inden du skiftede ?
>
> Mvh
> Søren

ja

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-11-04 00:30

"Kenneth Felber" <kenny@skummer.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> genstarter igen...
>

> Hvis i skal have system oplysninger skal jeg nok skirve dem, men hjælper

Inden du når dertil skal du trykke på F8 og vælge "VGA tilstand" (hedder det
vist.)
Problemet er at du har XP indstillet til dit gamle kort - og de
indstillinger duer åbenbart ikke til det nye.
XP sku' meget gerne starte op med VGA-skærm - så er det bare at installere
rette driver og vælge skærmopløsning igen.
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 00:35

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> XP sku' meget gerne starte op med VGA-skærm - så er det bare at installere
> rette driver og vælge skærmopløsning igen.
ok, jeg prøver. tak.

Fra : Anders Lund

Dato : 16-11-04 06:55

Jesper Hedegaard wrote:
> Inden du når dertil skal du trykke på F8 og vælge "VGA tilstand" (hedder det
> vist.)

Fejlsikret? VGA tilstand er vist noget NT4 noget.. :)
Eller er der rent faktisk VGA tilstand? Har heldigvis ikke haft brug for
alternativ opstart af min Windows XP endnu.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-04 07:06

On Tue, 16 Nov 2004 00:11:52 +0100, Kenneth Felber <kenny@skummer.com>
wrote:

> [...]
> genstarter igen...
>

> Hvis i skal have system oplysninger skal jeg nok skirve dem, men hjælper

Hej
Det kan være din psu som ikke kan levere nok strøm.
Hvis du forsat har problemer efter at nulstille grafiken med F8 i
opstarten. SÅ er det næste sted du skal kikke din psu.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 07:49

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> Hvis du forsat har problemer efter at nulstille grafiken med F8 i
> opstarten. SÅ er det næste sted du skal kikke din psu.

Ok, men når du siger kigge på din psu... Hvad mener du så helt nøjagtigt?!

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 08:41

Kenneth Felber wrote:

> Ok, men når du siger kigge på din psu... Hvad mener du så helt nøjagtigt?!

Jeg har lige prøvet at starte min pc i VGA mode, men det giver samme
resultat. Jeg kan godt starte i safe mode.

Hvad kan det være??

Fra : Brian Lund

Dato : 16-11-04 10:50

> Jeg har lige prøvet at starte min pc i VGA mode, men det giver samme
> resultat. Jeg kan godt starte i safe mode.
>
> Hvad kan det være??

Han mener at du bør prøve at skifte din PSU ud! - Hvis den ikke leverer
strøm nok kan din PC blive ustabil, og det _kan_ godt være det der sker!

Hvilken PSU har du?

Brian

Fra : kenzo

Dato : 16-11-04 12:27

Når nogle mener PSU det er det samme som strømforsyning

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-04 18:16

On Tue, 16 Nov 2004 12:27:19 +0100, kenzo <kenzo21 FJERN @sol.dk> wrote:

> Når nogle mener PSU det er det samme som strømforsyning

Ja. Power Supply unit=PSU

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 14:47

Brian Lund wrote:

> [...]
>

> Han mener at du bør prøve at skifte din PSU ud! - Hvis den ikke leverer
> strøm nok kan din PC blive ustabil, og det _kan_ godt være det der sker!

AOpen FSP300-60ATV 300 Watt,. Burde den ikke kunne klare det??

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 16-11-04 17:01

> AOpen FSP300-60ATV 300 Watt,. Burde den ikke kunne klare det??

Det kommer an på hvad der ellers sider og trækker på psu'en i din computer.

mvh
TK

Fra : Mister Jack

Dato : 16-11-04 16:34

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Brian
Du kan godt starte i safemode? Så kan det være nogle hardwareting i din pc
som ikke er kompatible med XP?
Måske skulle du prøve at installere Win98 og så se hvad der sker.
Hvis du ikke har win98, så prøv at formattere dit c-drev og start forfra.
Tag lige netkablet ud inden du installerer..(Virus mm fra nettet..)

Hilsen Jack

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-04 18:16

On Tue, 16 Nov 2004 16:33:39 +0100, Mister Jack <glem@det.prut> wrote:

> "Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
>>>

> Hej Brian
> Du kan godt starte i safemode? Så kan det være nogle hardwareting i din
> pc som ikke er kompatible med XP?
Det lyder da helt ude i skoven. Han har kun skiftet sit grafikkort.
Maskinen har virker fint før. I safemode trækker grafikkortet og de andre
dele nok ikke så meget strøm da de ikke køre for fuld sving. Det er langt
mere sansynligt at det er årsag til fejlen.

> Måske skulle du prøve at installere Win98 og så se hvad der sker.
Spild af tid. Hvem vil køre med win98 permanet?

> Hvis du ikke har win98, så prøv at formattere dit c-drev og start forfra.
Hvorfor? problemet kom da grafikkortet blev skriftet. Hvad med at kikke på
det først.

> Tag lige netkablet ud inden du installerer..(Virus mm fra nettet..)
Altid en god ide. Men i dette tilfælde unødvendigt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-04 18:11

> Ok, men når du siger kigge på din psu... Hvad mener du så helt
> nøjagtigt?!

Jeg mener at din strømforsyning/psu ikke levere tilstrækkelig stabil
strøm. Jeg kan se at din nuværende psu er en billig psu som kommer med
kabinetet så den forklaring er ikke helt usansynlig.
Du skal tænke på at dit nye grafikkort trække om imod 60watt, dit gamle
trak langt under det halve.
Hvis din psu ikke kan levere nok strøm i spidsbelastninger vil maskinen
blive ustabil.
Hvis det eneste du har skiftet i maskinen er grafikkortet må vi gå udfra
at det er det som udløser fejlen.
Prøv i første omgang at "føde" grafikkortet fra en dedikeret strømlinie.
Jeg har læst om folk som har oplevet at det løser problemet. Hvis det ikke
virker bør du købe en ny psu.
Jeg kan varmt anbefale dem fra Antec. Jeg har selv 2 af de helt store
truepower 550. Men i dit tilfælde vil en 380watt sikkert være fin.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kenneth Felber

Dato : 16-11-04 19:42

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> Jeg kan varmt anbefale dem fra Antec. Jeg har selv 2 af de helt store
> truepower 550. Men i dit tilfælde vil en 380watt sikkert være fin.

Ja min PSU er noget gammelt møj som nogen smarte folk mente var "fint
nok til mig". Men det gør ikke så meget da jeg er igang med at bygge en
ny pc og ville derfor gerne lige afprøve grafikkortet i min "gamle" pc.
Men jeg venter bare med at bruge det til jeg får bygget min nye pc. I
den er det en nortQ 4001 som jeg har installeret i min kabinet,
(http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105241) Den burde ikke have
problemer med den vel?

Kenneth

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-04 21:44

> I den er det en nortQ 4001 som jeg har installeret i min kabinet,
> (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105241) Den burde ikke have
> problemer med den vel?
Jeg har kun hørt godt om den psu. Til trods for at den er meget rimilig i
pris. Den er dog ikke på samme høje nivau som en Antec. Jeg har haft en
NorthQ i hånden samme med min egen Antec. Der er stor forskel i vægt og
feel af kvaliteten er klart til Antecs fordel. Men som sagt jeg har ikke
hørt noget skidt om NorthQ. Folk i støj gruppen er også glade for NorthQ.
Jeg syntes dog ikke min Antec larmer mere end northQ, tiltrods for at NQ's
kun skulle larme 12bd.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-11-04 22:22

> [...]
> nok til mig". Men det gør ikke så meget da jeg er igang med at bygge en
> ny pc og ville derfor gerne lige afprøve grafikkortet i min "gamle" pc.

Jeg mener ikke, at du har svaret på, om du har afinstalleret det gamle
grafikkort? Ellers er det dømt til at gå galt. Et Radeon kort kan ikke køre
på en geforce driver.
Så prøv at sætte det gamle kort i igen og start computeren.
Inde i windows, skal du via kontrolpanelet afinstallere nvidia driveren.
Genstart og kontroller, at den nu kører i med standard vga driver.
Sluk computeren og skift grafikkort. Så skulle du gerne kunne starte og
herefter installere den rigtige driver.

Kurt

Fra : Kenneth Felber

Dato : 17-11-04 07:49

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Genstart og kontroller, at den nu kører i med standard vga driver.
> Sluk computeren og skift grafikkort. Så skulle du gerne kunne starte og

Jo, jeg har været inde of afinstallere min gamle driver via
enhedshåndtering. Ved ellers ikke hvor man kan gøre det ellers. Men jeg
har gjort lige precist hvad du lige har beskrevet, og det hjalp ikke.
Kun i safe mode...

Kenneth

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-11-04 20:50

> [...]
> enhedshåndtering. Ved ellers ikke hvor man kan gøre det ellers. Men jeg
> har gjort lige precist hvad du lige har beskrevet, og det hjalp ikke.

Har du prøvet at føde kortet med en dedikeret strømlinie?
Har du prøvet med en ny psu?

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kenneth Felber

Dato : 17-11-04 23:58

Thomas Hansen wrote:

> Har du prøvet at føde kortet med en dedikeret strømlinie?
> Har du prøvet med en ny psu?
>
> /Thomas
Nej ingen af delene. Hvad betyder det af føde den?! Ja undskyld jeg ikke
er så klog som jer men ved det ikke lige:)

Kenneth

Fra : Anders Lund

Dato : 18-11-04 06:42

Kenneth Felber wrote:

> Nej ingen af delene. Hvad betyder det af føde den?! Ja undskyld jeg ikke
> er så klog som jer men ved det ikke lige:)

At føde den = At give den mad (eller strøm).

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kenneth Felber

Dato : 18-11-04 09:35

Anders Lund wrote:

> At føde den = At give den mad (eller strøm).

Ja ok så langt var jeg med, men den får jo strøm via et seperat strøm
stik fra psu'en. Så hvor kan den ellers "fødes" fra??

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-11-04 22:08

> Ja ok så langt var jeg med, men den får jo strøm via et seperat strøm
> stik fra psu'en. Så hvor kan den ellers "fødes" fra??

Det er ikke altid det er tilfældet. Hvis man har mange harddrev og
optiskedrev og en sølle psu så vil hver linie blive brugt til både drev og
grafikkort.
Det jeg foreslår er at hvis ikke grafikkortet sidder alene som eneste
enhed på en ledning. Men at der er forbundne andre enheder på samme
ledning så skal du fjerne alle andre enheder end grafikkortet. Så
grafikkortet er eneste enhed på ledningene også selvom der er flere ledige
strømstik på ledningen.
Om ikke andet så bare som et forsøg på at se om der løser problemet.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kenneth Felber

Dato : 18-11-04 22:16

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> ledige strømstik på ledningen.
> Om ikke andet så bare som et forsøg på at se om der løser problemet.

ok,. jeg prøver. Vender tilbe senere...

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 17-11-04 21:19

> Jeg mener ikke, at du har svaret på, om du har afinstalleret det gamle
> grafikkort? Ellers er det dømt til at gå galt. Et Radeon kort kan ikke
køre
> på en geforce driver.

Jeg forstår ikke den interesse der er for dette forslag.
Jeg er udmærket med på at det er god ide at afinstallere drivere inden man
skifter hardware.
Men for fanden da.
XP, 2000 og andre moderne systemer er da udmærket klar over hvilke drivere
som skal bruges til hvilken hardware.
Styresystemet vil da med det samme bede om relevante drivere til ny
hardware.

mvh
TK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-11-04 16:20

On Wed, 17 Nov 2004 21:19:13 +0100, Thomas Kristiansen wrote:

>XP, 2000 og andre moderne systemer er da udmærket klar over hvilke drivere
>som skal bruges til hvilken hardware.
>Styresystemet vil da med det samme bede om relevante drivere til ny
>hardware.

I teorien, ja, men nu står "vi" jo med et system som ikke virker efter
hensigten efter at der skiftet grafikkort, og der er jo nok en grund til at
grafikkortproducenterne ikke forsømmer nogen lejlighed til at understrege at
man skal huske at afinstallere alle drivere før man piller det gamle kort
ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)