Hvilke dele til server?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-11-04 23:06

Hejsa.

Da jeg næste år skal være en del væk hjemmefra, vil jeg gerne ha' lavet en
server, som jeg kan bruge til ftp og som PVR-maskine (web-interface) m.v.
Den behøver med andre ord ikke ha' den vilde power til spil eller noget, da
jeg har min alm. computer og en laptop til den slags.

Hvad skal jeg bygge sådan en server op af, eller evt. en komplet løsning?
Jeg går især op i at strømforbruget er lav, og at den er hamrende stabil.
Den skal køre et unix-baseret styresystem af en art.

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-11-04 23:07

> Jeg går især op i at...

Og så må den i ævrigt gerne være billig!

Mvh. Rasmus Nielsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 23:56

Rasmus Nielsen wrote:

> Hvad skal jeg bygge sådan en server op af, eller evt. en komplet

dk.edb.hardware.server er et godt sted at starte.

> hamrende stabil. Den skal køre et unix-baseret styresystem af en art.

dk.edb.system.unix.hardware er et andet godt sted. Lav evt. krydspost
_med opfølgning_

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 16-11-04 18:12

>Hvad skal jeg bygge sådan en server op af, eller evt. en komplet løsning?
Tja, du kan købe en komplet IBM-server (X205 så vidt jeg husker) til
ca. 5.000,- (ny!) Men der er ingen redundans af nogen art, der er
heller ingen service af nogen art. I serverløsninger er det ikke den
basale hardware der koster, men sikkerheden!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-11-04 07:16

"Rasmus Nielsen" <postmaster@FJERNDETTErasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg går især op i at strømforbruget er lav, og at den er hamrende stabil.
> Den skal køre et unix-baseret styresystem af en art.

Der skal ikke så meget til. Køre selv med en Pentium166@200, dog uden PVR.

Med PVR skal du nok min. have en 1GHz maskine. Med TV-kort er det mere et
spørgsmål om hvilken software man kan ligde. Kort fra Terratec, Pinnacle og
Hauppauge høre til de bedre.
Et kort med MPEG2 encoder kræver mindre af PC'en.

Som Web-inerface kan bruges VNC eller fjernskrivebord.

Så alt ialt en standart PC med et TV-kort og en stor harddisk (eller 2) er
hvad der er brug for.
At gå efter en "rigtig" server er overkill, da de funktioner stort set ikke
bruges af private med en enkel server.

Brian