Fattighus beboere - og folketællinger
Fra : Anne Thomsen

Dato : 15-11-04 20:23

Hej alle
Jeg er løbet ind i et lille problem - måske kan nogen af jer give mig
et godt råd.
Jeg har en ane - Hans Jensen - der blive gift og bosætter sig i
Fyrendal sogn. Hans Jensen er skrædder og krøbling (fremgår af
folketællingen 1845, og gift med Anne Mathiasdatter.

I folketællingen 1850 er Hans Jensen forsvundet fra sognet, og jeg
finder ham ikke siden i folketællingerne. Anne Mathiasdatter bor i
1850 hos sin mor sammen med den yngste søn ( Christen ludvig Hansen).
Anne Mathiasdatter dør i 1855 og står her opført som "skrædder Hans
Jensens kone". I folketællingen 1855 bor sønnen,Christen ludvig
Hansen, 12 år gammel, sammen med mormoderen ( kirsten Hansdatter)der
er almisselem.

Ved Christen ludvig Hansens konfirmation i 1857 står han opført som:
søn af skrædder Hans Jensen "han er afsindig" og afdøde hustru Anne
Mathiasdatter.

Derefter mister jeg alle spor efter skrædderen Hans Jensen - jeg har
ikke engang fundet ham død i sognet. Har tjekket kirkebøgerne indtil
1891.

kilder i familien vil vide, at Hans Jensen endte på fattiggården. Blev
beboerne på fattiggårdene overhovedet registreret i folketællingerne?
Jeg ved der fandtes en fattiggård i Fyrendal, men har ikke kunnet
finde den opført i nogen folketællinger.

Kan nogen af jer kloge hoveder fortælle mig hvordan jeg eventuelt kan
genfinde Hans Jensen? Det ville jo være rart at vide hvor og hvordan
han endte sine dage.

Venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen

Anne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-11-04 21:52

Spørgsmålet er hvordan "han er afsindig" skal tolkes. Hvis det skal forstås
som at han er sindssyg, kan han måske findes på et sindssygehostital. Oringe
i Vordingborg var ikke oprettet før 1858, men hvad med Sct. Hans i Roskilde.
Måske var han i fængsel. Prøv evt. at kigge i folketællinger for de
københavnske straffeanstalter f. eks. Stokkehuset.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 16-11-04 09:15

Blev
> beboerne på fattiggårdene overhovedet registreret i folketællingerne?
>
> Venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen
>
> Anne
*************''
Ja, alle beboere blev talt med i Ft'ene, også de i fattighuset.
Ikke alle sogne havde fattighuse, men man kunne godt træffe en fattig bo som
indsidder / almisselem og som "Forsørges af sognet".

Trods alt billigere for sognet med få boende ude, end at skulle holde et
fattighus åbent.

Hvis manden er i fængsel en periode, bør han stå i den pågældende
Folketælling som "midlertidigt fraværende".
Flemming

Fra : Anne Thomsen

Dato : 19-11-04 19:48

Tusind tak til jer der svarede på mit spørgsmål. Jeg vil se om Hans
Jensen eventuelt er blevet anbragt på et nærliggende sindsygehospital
eller det lokale fattighus. Ellers er det nok lidt af en umulig opgave
at lokalisere ham... suk!

Venlig hilsen
Anne.