hvem ejer hvad ved skilsmisse!
Fra : Peter

Dato : 15-11-04 17:48

Hejsa!

Nu har jeg fulgt med her i gruppen (uden at være jurist) og følger spændt de
forskellige indlæg.

Så idag kom vi - på arbejde - til at snakke skilsmisse (det er ikke mig
som skal skilles) og endte med at vædde om følgende:

Jens og Lone (opdigtede) er gift.
En dag får Jens lyst til at købe et TV, går ned til TV forhandleren og køber
TV'et (uden Lones medvirken)
Desværre skal de en dag skilles. Hvor ender TV'et.?

A - de har fælles økonomi, så de skal dele det
B - han sidder med kvitteringen, så det er hans

Er der en som vil svare på det.? Gerne med en henvisning? da der er en go'
flaske rødvin på højkant.

Mvh Peter

Ps: Fjern slet i mailadressen hvis du vil skrive til mig

Fra : Peter Risager

Dato : 15-11-04 17:56

> Jens og Lone (opdigtede) er gift.
> En dag får Jens lyst til at købe et TV, går ned til TV forhandleren
> og køber TV'et (uden Lones medvirken)
> Desværre skal de en dag skilles. Hvor ender TV'et.?

En af mine venner der læser jura har engang forklaret mig det samme problem
(jeg havde lige købt stort tv ;) ).

Hvis både Jens og Lone bruger TV'et, så gælder det som fælles eje, og skal
deles.

Men igen, jeg er ikke jurist ;)
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 18:08

Peter Risager wrote:

> [...]
> (jeg havde lige købt stort tv ;) ).
>
> Hvis både Jens og Lone bruger TV'et, så gælder det som fælles eje, og skal

Den tror jeg bestemt ikke holder. Hør blot dette eksempel.

Jens og Lone bliver gift. Lone har et lækkert job og en masse penge på
kistebunden, så hun køber en Ferrari, så de kan komme hurtigt rundt. Det
er kun Jens, der bruger den, for Lone har ikke kørekort. Jens og Lone
bliver skilt. Hvem får Ferrarien ...

Lone, der har betalt den, eller Jens, der bruger den?

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 15-11-04 18:23

[...]

Dem begge såfremt den ikke er gjort til særeje.

PH

Fra : Holst

Dato : 15-11-04 19:25

Peter Hansson (7950) wrote:

> "Holst" <newsnov04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dem begge såfremt den ikke er gjort til særeje.

Netop, og sådan er det vel også med fjernsynet.

Fra : Peter

Dato : 15-11-04 19:30

"Peter Hansson (7950)" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Dem begge såfremt den ikke er gjort til særeje.

Ja, men halvdelen af friværdien skal jo betales til ægtefællen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BbB

Dato : 15-11-04 18:07

Det er vel voksne mennesker vi taler om?
I så fald kan man vel finde ud af at dele indboet i mindelighed - således at
fjernesynet IKKE skal hugges over i 2 dele.

BB

Fra : Peter

Dato : 15-11-04 18:18

Hej BbB.

Det er, som det forhåbentlig også fremgår, kun et tænkt eksempel der skal
belyse hvem der ejer hvad.

Du kan forstørre det med at spørge om hvis det var et hus. Ser man så på
hvem der har skrevet under (på trods af at ægtefællen også bor i det i
ægteskabet),
eller et fjernsyn (f.eks. købt på afbetaling af den ene ægtefælle) Der
bruger (ser) den anden ægtefælle også på det.

Det med TV'et var bare et eksempel

Mvh Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 15-11-04 19:24

> Det med TV'et var bare et eksempel

Om det er et TV eller en Ferrari er underordnet. Hvis ingen af dem har
særeje skal boet deles ligeligt.

Peter

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 15-11-04 20:16

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter" <pasboslet@bgg27.dk> skrev i en meddelelse

> Om det er et TV eller en Ferrari er underordnet. Hvis ingen af dem har
> særeje skal boet deles ligeligt.

Ja. Men det formelle ejerskab kan have betydning for en evt. udtagelsesret.

PH

Fra : Else Holm

Dato : 17-11-04 10:52

> "Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Men det formelle ejerskab kan have betydning for en evt.
> udtagelsesret.

Den, der har erhvervet gentanden, har udtagelsesretten og skal i
stedet afgive halvdelen af værdien til den anden ægtefælle.
Læs mere http://www.domstol.dk/page9179.aspx

--
Else

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-11-04 23:58

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev

> Om det er et TV eller en Ferrari er underordnet. Hvis ingen af dem har
> særeje skal boet deles ligeligt.

Det er ikke boet som "samlet masse", der skal deles, men derimod hver parts
nettobodel. Dvs, hvis Jens ejer tv-et kan Lone kun gøre sig forhåbning om
halvdelen af værdien, såfremt der samlet set er overskud på Jens' side af
ligningen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 15-11-04 18:22

> [...]
> Desværre skal de en dag skilles. Hvor ender TV'et.?
>
> A - de har fælles økonomi, så de skal dele det
> B - han sidder med kvitteringen, så det er hans

Fra lov om ægteskabets retsvirkninger:

§ 15. Alt, hvad ægtefællerne ejer ved ægteskabets indgåelse eller senere
erhverver, indgår i almindeligt formuefællesskab mellem dem, for så vidt det
ikke er gjort til særeje, jfr. § 28.

§ 16. Hver ægtefælle har i levende live rådigheden over alt, hvad han har
indført i fællesboet, dog med de indskrænkninger, der følger af reglerne i
§§ 17-20.

§ 25. Enhver af ægtefællerne hæfter med den del af fællesboet, hvorover han
råder, og med sit særeje for de ham påhvilende forpligtelser, hvad enten de
er opstået før eller under ægteskabet.

Tv ét er således fælleseje ved skilsmisse. Der findes udtagelsesregler,
således at man undgår at save tv´et over i to dele.

PH

Fra : Peter

Dato : 15-11-04 22:39

> [...]
>

> Tv ét er således fælleseje ved skilsmisse. Der findes udtagelsesregler,
> således at man undgår at save tv´et over i to dele.

Så er den på plads! Tak...

Mvh. Peter

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-11-04 10:49

> [...]
> Desværre skal de en dag skilles. Hvor ender TV'et.?
> A - de har fælles økonomi, så de skal dele det
> B - han sidder med kvitteringen, så det er hans

Hvis Jens har nogle penge stående som er særeje, og køber TV'et for disse
penge, så forbliver TV'et hans så vidt jeg ved. Uagtet at det eneste særeje
der er i ægteskabet er en sum penge som Jens har, og resten er fælleseje.

Hvad sker der hvis vi fortsætter i det tænkte eksempel at Jens har en sum
penge som er særeje som det eneste - Lone betaler den daglige husholdning
med hendes løn, og Jens betaler terminerne på huset (med penge fra hans
særeje), og de så skal skilles? I en opgørelse af husets værdi, har Jens så
mulighed for at modregne de penge han har brugt fra sit særeje?`

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 16-11-04 11:21

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> så
> mulighed for at modregne de penge han har brugt fra sit særeje?`

Ja. I det omfang pengene er tilstede. Afkast af særejemidler bliver også
særeje. Man kunne jo i princippet også forestille sig at huset faldt i
værdi, og "særejeandelen" ville her falde tilsvarende i værdi.

Helt simpelt er det dog ikke, da der kan indregnes §2 forsørgelse m.v.

Jeg indrømmer gerne, at da jeg havde disse opgaver i familieret, lykkedes
det mig ikke een eneste gang at få det fulstændige korrekte resultat i disse
boopgørelser.

PH