Skovkatte og voksehastighed
Fra : Tommy

Dato : 15-11-04 13:31

Hej

Spørgsmål: Vokser Norske Skovkatte langsommere end andre kattearter.??

Baggrund: Vi søgte en kat til selskab for vores anden kat og tog
derfor ud til et internat. Da vi helst ville have en ikke for stor kat
(den kat vi allerede har er MEGET mistroisk og nervøs overfor de andre
katte den møder i haven), kom vi derfor hjem med en lille forkølet
skovkat. Vi fik at vide den er fra 5/6-04. er en han og den havde en
vægt på ca.1300g.
Vi læste selvfølgelig alle gode råd om sammenføring her i gruppen (der
er rigtig mange gode)og i løbet af en ugestid havde den lille
charmetrold, der iøvrigt ikke er bange for noget eller nogen,
overbevist vores vores anden, meget reserverede huskat om at de kunne
ligesågodt enes om at bo her, så nu kan de spise af samme madskål og
sove i samme sofa. Såvidt så godt.

Da vi fik den var den meget forkølet så øjnene løb og nys med snot
gjorde det til en tvivlsom fornøjelse at se den i øjnene i det øjeblik
hvor nysene kom, men lidt medícin fra dyrelægen gjorde det af med
forkølelsen. Vi er dog bekymrede, for vejet på bagevægten (efter 3
uger i vores varetægt) vejer han stadig kun 1380g (imorges)og han
føles meget tynd og knoglet, og han SOVER MEGET.

Vi ringede til internatet idag og fik at vide at en skovkat vokser
langsommere en andre kattearter, så vi skal bare tage den med ro og
give den tid.(mærkelig melding at få)

Hvad siger I. Skal vi tage den med ro som internatet siger eller bør
vi få en "second opinion" fra vores normalt anvendte dyrlæge (end
internatet og deres dyrlæge)

OBS. Vi bruger foriøvrigt Royal Canin voksen og killinge foder og har
prøvet stort set alle våd og tørfoder vi kan købe eller låne for at se
om der er noget specielt han har intersse i. Han spiser ikke meget
sammenlignet med den anden der var endnu mindre den kom.

Gode råd ønskes

Med venlig hilsen
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 13:48

Tommy wrote:
> [...]
> om der er noget specielt han har intersse i. Han spiser ikke meget
> sammenlignet med den anden der var endnu mindre den kom.

Det lyder til, at jeres skovkat er MEGET lille - jeg opdrætter selv
skovkatte, og mine han-killinger vejede omkring 3 kg, da de var 4 måneder.

Det er korrekt, at skovkatte ikke er fuldt udviklede, før de er omkring 3
år, men det er mere udseende, muskelmasse osv.

Syntes, I skal prøve, at få en anden dyrlæge til at kigge på det lille
pus!!!

Mvh

Tina M.

Tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-11-04 14:04

> [...]
> år, men det er mere udseende, muskelmasse osv.
>
> Syntes, I skal prøve, at få en anden dyrlæge til at kigge på det lille

Ja, den vægt vil svare til en 10-14 ugers hankilling. Er helt enig, få den
undersøgt hos dyrlægen.
Har den fået ormekur? vaccine? er maven i orden?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-11-04 14:07

Hej Tommy,

det er rigtig nok at skovkatte er langsomme til at vokse færdig, men som
killinger vokser de bestemt i samme tempo som andre racer. Mine killinger
vejede 1500-2000 g da de var flytteklar i 12-14 ugers alderen. Det lyder som
om din killing skal en tur til dyrlægen og tjekkes grundigt!

Det er klart at hvis killingen har haft en lidt dårlig start har han måske
ikke de bedste forudsætninger for at blive en kæmpekat, men killinger skal
IKKE være tynde, bestemt ikke!

Held og lykke med det!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Gitte

Dato : 15-11-04 17:24

Hejsa

Vi opdrætter også selv skovkatte og som de andre siger så lyder meget lille
af sin alder, forstår da heller ikke et internat der vel er til for kattens
skyld, udlevere en tydelig syg kat, uden at vide hvad den nøjagtig fejler ?
for forkølelse vil næsten altid være tegn på anden virussygdom, så vil få
tjekket mislingen godt igennem igen.

Kan fortælle den ikke vejer mere end mine små som er født d.4/9 til
samligning.

MVH
Gitte
www.sacala.dk - Killinger søger nye hjem

Fra : Tommy

Dato : 16-11-04 19:51

laitom_1@yahoo.dk (Tommy) wrote in message news:<555aabc5.0411150430.3cd15e5c@posting.google.com>...

Klip tidligere spørgsmål....

Nu har vi haft trolden hos vor normale dyrlæge og fik at vide at han
har feber og altså stadig er syg.
Vi fik selvfølgelig div. antibiotika og superfoder til ham og han skal
nok blive rask, han skal bare have noget tid og en masse kærlighed
(det sidste er ikke svært).
Selvom katten ER meget lille efter hans alder, er han (dyrlægen) helt
overbevist om at katten mht. til at vokse og blive normalt stor, nok
skal tage revanche senere i livet og blive en stor flot kat, men han,
altså katten, har tilsyneladende haft en rigtig skidt start på livet
hvor han ikke har fået nogen af de basale behov som et hvert levende
væsen har behov for dækket rigtigt. Det kan muligvis forklare
størrelsen. Det kan selvfølgelig også være at internatet har været ude
for en "tyrkfel" et eller andet sted mht. fødselsdato, men det vil jeg
slet ikke diskutere, for det er i sidste ende ligemeget.
Historien vil altså ende godt nok og jeg takker for jeres "pres" for
at konsultere dyrlæge nr.2. Det gav det sidste til overbevisningen om
at det kan være godt nok at prøve flere kilder.

Mht. til at et internat og dyrlæge vaccinerer og klarmelder dyr der
reelt er sygt til udlevering, kan selvfølgelig forarge og give sure
trækninger, men jeg må indrømme at de gange jeg har været der, har der
været har der været MEGET travlt med et stresset miljø og fejl kan
forekomme alle steder.

Jeg er taknemmelig for at der findes steder hvor dyr kan tages
midlertidigt i varetægt når de misrøgtes og har brug for hjælp, for
alternativerne for dyrene er da meget ringere uden disse steder, og
ret beset er der, hvis man sammenligner med andre lande, ikke meget at
prale af mht. dyrevelfærd i Danmark .

Nok om det. Tak for råd og elsk jeres dyr.

Hilsen Tommy