Hjælp.. hvilket tv-tuner kort skal jeg væl~
Fra : Allan Andreasen

Dato : 14-11-04 17:17

Hej NG

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig et tv-tuner kort.. men da jeg
ikke har helt styr på markedet vil jeg gerne have lidt råd her fra..

Jeg vil gerne have et kort der har hardware indkodning af mpeg4, fm tuner,
tekst tv, rigtig god billede og lyd kvalitet.. altså noget virkelig kram...

har 2000 kr til projektet så det skulle kunne gøres inden for det beløb..

Sidder på TDC kabel tv..hvis det har noget at sige..

her kigget lidt på Hauppauge WinTV PVR-350 og 250'eren.. men kan ikke rigtig
se nogen forskel .. andet end på prisen.. og at der er fm tuner med i
350'eren... men ved ikke om der er andre produkter på markedet som er
bedre...

Håber i kan hjælpe mig lidt..

/Allan

Sys. spec:
Athlon XP 3000+
1Gig PC3200
2 stk 160 SATA diske

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-11-04 23:25

"Allan Andreasen" <andreasen.allan@webspeed.dk> wrote in

> [...]

> rigtig se nogen forskel .. andet end på prisen.. og at der er fm tuner
> med i 350'eren... men ved ikke om der er andre produkter på markedet

PVR-350 har også tv-udgang i rigtig god kvalitet. Så hvis det er til at
lave din maskine om til en slags HTPC vil 350'eren være et godt valg. Hvis
du samtidig med at du optager på én kanal vil kunne se en anden skal du
overveje om du ikke vil have to tunerkort i din pc. Det giver så også den
mulighed at få PiP :) - picture in picture hvis ikke nogen af tunerne er
optaget med at optage noget.

Hverken PVR-350 eller PVR-250 har hardware encodning af mpeg4. Jeg bruger
selv MythTV til linux sammen med mit pvr-250 (jeg kobler det ikke til tv'et
, men bruger det mest som en harddisk recorder), så jeg har ikke brug for
tvudgangen. Og FM radio hører jeg stort set aldrig, jeg kan fint nøjes med
de radiostationer jeg kan hører på nettet såsom 100FM og P3.

Mythtv har en feature der konverterer det optagede MPEG-2 til mpeg4 når
maskinen kan se at den ikke skal optage noget i nærmeste fremtid, den
venter altså til at den mener at der er ressourcer til rådighed. Det synes
jeg er ret smart. Kvaliteten af det optagede er rigtig god, jeg har også
TDC Kabeltv. Windows XP MCE 2004/5 har også en feature der kan transcode
optagelser lavet i MPEG-2 til WMV og på den måde minimere pladsforbruget.

Tekst-tv er ikke noget der som sådan er i hardwaren, men er rent software,
så alt efter hvilket program du bruger så er der næsten helt sikkert text-
tv til rådighed.

/Flemming
--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'