Kreditering af defektvarer?
Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-11-04 22:19

Hej Gruppe

Jeg har haft en defekt mus som er sendt retur til butiken.
De har nu efter 2 månender og mange e-mails skrevet at de ikke kan fikse
den defekt mus, og de kan ikke skaffe en ny mus da de ikke fører dette
mærke mere.
De skriver Citat "Varen vil blive krediteret til 399kr som er dagsprisen
for tilsvarende mus."
Jeg har for et år siden købt musen til 599.- plus 42.50 i porto for at
retunere den.
Jeg skulle mene at butiken enten skal levere en fungerende mus til mig
eller kreditere det fulde beløb jeg har betalt. Er jeg helt ved siden af?
Har det nogen betydnig om musen er over eller under 12 måneder? Det påstod
de i en af de første mails de skrev til mig.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : per christoffersen

Dato : 11-11-04 22:43

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newsshbj6iaauxvtjp@sprinteren...
> Jeg skulle mene at butiken enten skal levere en fungerende mus til mig
> eller kreditere det fulde beløb jeg har betalt. Er jeg helt ved siden af?

Nej da, - du har fuldstændig ret. Hvis sælger ikke kan reparere eller
omlevere skal handlen hæves, hvilket betyder, at du skal have dine penge
retur.

> Har det nogen betydnig om musen er over eller under 12 måneder? Det påstod
> de i en af de første mails de skrev til mig.

Nej. I gamle dage havde man ret til at reklamere et år efter købet. Den
periode er nu udvidet til to år.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-11-04 23:17

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> De har nu efter 2 månender og mange e-mails skrevet at de ikke kan
> fikse den defekt mus, og de kan ikke skaffe en ny mus da de ikke fører

Ok.

> De skriver Citat "Varen vil blive krediteret til 399kr som er
> dagsprisen for tilsvarende mus."

Den mener jeg ikke holder. Når man "ophæver" et køb i købelovens
forstand, så lader man handlen gå tilbage. Hverken mere eller mindre.

Ikke noget med at man kun får noget tilbage, svarende til den nutidige
værdi...

> Jeg har for et år siden købt musen til 599.- plus 42.50 i porto for at
> retunere den.

Porto får du ikke retur.

> Jeg skulle mene at butiken enten skal levere en fungerende mus til mig
> eller kreditere det fulde beløb jeg har betalt. Er jeg helt ved siden af?

Jep, du har ret.

> Har det nogen betydnig om musen er over eller under 12 måneder? Det
> påstod de i en af de første mails de skrev til mig.

Det kan være de har 1 års garanti på musen... Men det ændrer ikke spor,
overhovedet:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.
-----

Det er altså DIG der vælger hvilken af de 4 muligheder du vil have... Og
når butikken har brugt 2 måneder, så er det sku´ også temmelig dårlig
behandling/service af dig. Du kunne have reageret før og krævet pengene
tilbage før/tidligere end nu... Så tilbage til butikken og vis dem
ovenstående paragraf i købeloven.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-11-04 07:21

> [...]
> når butikken har brugt 2 måneder, så er det sku´ også temmelig dårlig
> behandling/service af dig. Du kunne have reageret før og krævet pengene
Tro mig. Det har jeg gjort flere gange. Men det er først nu jeg har fået
et endelig svar. Her er citat fra deres svar fra en måned siden da jeg
første gang krævede at få pengene retur.
"Det er korrekt at der er gået et godt stykke tid med ombytningen af din
defekte mus.
Dog kan vi ikke kreditere en vare som er købt for over 12 måneder siden."

Det reagerede jeg naturligvis også på men fik først svar nu.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-11-04 20:33

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> Dog kan vi ikke kreditere en vare som er købt for over 12 måneder siden."
>
> Det reagerede jeg naturligvis også på men fik først svar nu.

Hvilken butik er det? Der er jo også forbrugerklagenævnet, men jeg vil
tro at det er nok at du viser dem §´en og måsker truer med at klage over
dem i -nævnet...

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-11-04 17:40

> Hvilken butik er det?
Det er internetbutikken GREENdata.

Jeg har skrevet til dem med henvisning til de nævnte paragraffer. Men har
endnu ikke fået noget svar.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : David T. Metz

Dato : 15-11-04 02:13

Martin Jørgensen wrote:

> Porto får du ikke retur.

Jo, hvis det er fjernhandel skal kunden holdes skadesløs jf. stk. 4 som du
citerede.

David

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-11-04 18:15

On Mon, 15 Nov 2004 02:12:47 +0100, David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk.invalid>
wrote:

> Jo, hvis det er fjernhandel skal kunden holdes skadesløs jf. stk. 4 som
> du
> citerede.
>
> David

Du har ret i følge loven. Men det er desvære MEGET få butiker som
overholder netop denne bestemmelse.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : David T. Metz

Dato : 16-11-04 10:28

Thomas Hansen wrote:
> Du har ret i følge loven. Men det er desvære MEGET få butiker som
> overholder netop denne bestemmelse.

Det tror jeg gerne.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-04 21:08

David T. Metz wrote:

> Jo, hvis det er fjernhandel skal kunden holdes skadesløs jf. stk. 4 som du
> citerede.

Jeg kan ikke læse at der står "skadesløs" nogen steder i det jeg
citerede. Men du mener måske "omkostnings"-fri imens du tænker på:

[...]

Jeg har *ALDRIG* nogensinde hørt om at man også får returneret portoen
og at man kan kræve at få den betalt.

Men du har sikkert en masse links (som altid), der dokumenterer at du
har ret og at jeg tager fejl...

Og dem poster du nok her efterfølgende...

|\
--------------------------------- \
--------------------------------- /
|/

LOL

Fra : David T. Metz

Dato : 16-11-04 10:23

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg har *ALDRIG* nogensinde hørt om at man også får returneret portoen
> og at man kan kræve at få den betalt.

Nu har du.

http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/3/

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-11-04 21:07

David T. Metz wrote:

> Nu har du.
>
> http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/3/

Ok, takker.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-11-04 07:27

Hej
De rigtig gode butiker sender et brev med en betalt pakkelabel i. På den
måde undgår køberen at skulle have penge tilbage.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"